Att Frank har gått runt, hamnat i vattnet och sedan tragiskt drunknat är ju uppenbart redan från start. Återkommer till min parallell med fallskärmshoppningen som jag sysslade med i många och och (tyvärr) både var involverad i och tog del av haverirapporter. Motsvarigheten saknas ju inom paddlingen och en "riktig" haverirapport skulle ju försöka gå på djupet med frågor såsom t.ex:
Och kanske den viktigaste frågan av dem alla att besvara, spelade det faktum att en "state of the art" självräddningsutrustning låg redo på akterdäck någon roll i beslutet att göra överfarten?
Det är ju tyvärr ett faktum i många sammanhang att förbättrad utrustning, säkerhetsprylar får oss att tänja på marginaler, ta större risker, "jag har ju 4-hjuldrift", "jag har ju tranciever, spade, sond i ryggsäcken" etc.
Svar på den typen av frågor skulle vara till stor nytta för hur vi måste jobba med att utveckla säkerheten. Och, vill vara tydlig med att detta är ett allmänt resonemang och inte ett försök att spekulera i vad som konkret låg bakom den här tragiska olyckan.
Varför låg pontoner/räddningsutrustning kvar, surrade på akterdäck?
- Är det troligt att Frank beslutade att simma i land i stället för att försöka komma i kajaken?
- Kunskaps/färdighetsnivå avseende paddling i svårare förhållanden?
- Hur bekant var Frank/hur mycket hade han övat med sin räddningsutrustning och i vilka förhållanden?
Och kanske den viktigaste frågan av dem alla att besvara, spelade det faktum att en "state of the art" självräddningsutrustning låg redo på akterdäck någon roll i beslutet att göra överfarten?
Det är ju tyvärr ett faktum i många sammanhang att förbättrad utrustning, säkerhetsprylar får oss att tänja på marginaler, ta större risker, "jag har ju 4-hjuldrift", "jag har ju tranciever, spade, sond i ryggsäcken" etc.
Svar på den typen av frågor skulle vara till stor nytta för hur vi måste jobba med att utveckla säkerheten. Och, vill vara tydlig med att detta är ett allmänt resonemang och inte ett försök att spekulera i vad som konkret låg bakom den här tragiska olyckan.