Bivacksäck i Gore-Tex.

Skippa bivackpåsar köp tält.

Jag funderade tidigare på North Face Soloist Bivy. Men när jag kom fram till att Hilleberg Akto väger ca 1500 med allt och är ett riktigt tält, slog jag till på det. Jag är mycket förnöjd.
Jag har även testat ett litet regnskydd som jag drar över mig i tillfälle regn med gott resultat. Med en dålig båge väger detta ca 300g.
För det mesta sover jag utan något skydd alls.

Ola A.
 
Tejp

PeterOom >> Var du kan köpa tejt berättar jag om du säljer lite goretex till mig...
Skämt åsido finns det flera ställen att köpa tejp från. Barbro i Örebro(seeme) brukar ha en del. Tel. 019-611 79 82.
Andra säkra källor är:
http://www.pennineoutdoor.co.uk/
och
http://www.pointnorth.co.uk/

Iofs håller båda till i england, men eftersom det är inom EU så är det inga problem att handla därifrån. Frakten brukar dessutom vara löjligt billig när man handlar små kvantiteter(låg vikt). Kolla dock i förväg vad fraktkostnaden blir, så att du inte får en tråkig överaskning.
/Thomas J
 
Nu har jag köpt allt! Jag har goretex, tejp, tältbågar i 2 millimeters glasfiber(!) och underlagsväv.

Är det någon som har sytt själv och har en bra beskrivning avseende mått etc? jag är givetvis ute efter längd, bredd vid fot, axlar etc

Jag är ute efter en säck som man kan köra ned en grov dunsäck i.

/Peter
 
hmmm verkar intressant med pennine - synd att man missade det, eftersom vi precis fick lite grejor levererat från dem. Det är ingen som vill dela med sig av dessa instruktioner? kanske scanna och maila?

(information wants to be free.. :)


/Peter
 
Ska kolla

Jag ska kolla om jag har någon passande "leaflet" liggande hemma. Kommer inte riktigt ihåg vilka jag beställde.
Återkommer.
/Thomas
 
jag håller på med att sy min bivacksäck just nu. Det är en bivy XL, så att säga, så att man KANSKE skall kunna laga mat i den, eller åtminstone ligga i den och laga mat utanför. Kommer vara superlätt att sätta upp, egentligen bara ett sovsäcksöverdrag. Bågarna, en eller kanske två (huvud och eventuellt fot) kommer vara supertunna glasfiberbågar så att man kan rulla ihop bivyn utan att ta ur dom. Bågarna är tunnare än de som finns på mitt SupAir-tält (800 gram, 2 personer, klarar ca 2 m/s innan det kollapsar).
Jag syr det i nylon (under) och 3lagers Goretex på översidan. totalt < 1000 gram.
tejpade sömmar.
ett fåtal förankringspunkter för att snänna tunna nylonlinor vid. eventuella tältpinnar får man göra av skidor/pinnar/stenar på plats.

KOmmer att ha små förankringsöglor så att jag med en liten gummicord kan spänna fast liggunderlaget mot bivyn (liggunderlaget utanför så får man kondenspunkten utanför).
Överbyggnaden över ansiktet skall man kunna fälla bak så att det även kan användas enbart som sovsäcksöverdrag vid fint väder.

VAD TROR NI????

skall betatesta den i slutet av feb på vintertur i Jotunheimen.

/Peter
 
Var fanns tältbågen!!

PeterOom; sa:
Nu har jag köpt allt! Jag har goretex, tejp, tältbågar i 2 millimeters glasfiber(!) och underlagsväv.

Är det någon som har sytt själv och har en bra beskrivning avseende mått etc? jag är givetvis ute efter längd, bredd vid fot, axlar etc

Jag är ute efter en säck som man kan köra ned en grov dunsäck i.

/Peter

Var köpte du dina bågar? Vad exakt heter dom, nr osv. Vad heter tältbåge på engelska?

Ola A.
 
Jag hittade denna "tältbåge" på http://www.kmd-sportdrakar.com. det är egentligen en 2 mm glasfiberstav, altså supertunn. Jag har inte testat min bivack än men jag har satt in dubbla tältbågar.
det går att rulla ihop de bågarna - så flexiga är de.

kolla annars med granbbarna på http://www.litepac.com, de säljer superlätta tältet sup-air, som väger 800 gr fär ett 2-manstält. bågarna till det tältet rullas också ihop. Per och de andra på litepac kanske kan fixa en "reservtältbåge" från sup-air att använda i din bivacksäck...

/Peter
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg