jag håller på med att sy min bivacksäck just nu. Det är en bivy XL, så att säga, så att man KANSKE skall kunna laga mat i den, eller åtminstone ligga i den och laga mat utanför. Kommer vara superlätt att sätta upp, egentligen bara ett sovsäcksöverdrag. Bågarna, en eller kanske två (huvud och eventuellt fot) kommer vara supertunna glasfiberbågar så att man kan rulla ihop bivyn utan att ta ur dom. Bågarna är tunnare än de som finns på mitt SupAir-tält (800 gram, 2 personer, klarar ca 2 m/s innan det kollapsar).
Jag syr det i nylon (under) och 3lagers Goretex på översidan. totalt < 1000 gram.
tejpade sömmar.
ett fåtal förankringspunkter för att snänna tunna nylonlinor vid. eventuella tältpinnar får man göra av skidor/pinnar/stenar på plats.
KOmmer att ha små förankringsöglor så att jag med en liten gummicord kan spänna fast liggunderlaget mot bivyn (liggunderlaget utanför så får man kondenspunkten utanför).
Överbyggnaden över ansiktet skall man kunna fälla bak så att det även kan användas enbart som sovsäcksöverdrag vid fint väder.
VAD TROR NI????
skall betatesta den i slutet av feb på vintertur i Jotunheimen.
/Peter