Bivacksäck i Gore-Tex.

Tejp väger...

KLAGER; sa:
The North Face Soloist Bivy, väger 1000g och kostar ca 3500 då närmar man sig verkligen ett enmanstält.

nf11111a.jpg

Tjena,

du har rätt i att soloist är väldigt lätt, men det är på bekostnad av vattentätheten - soloist är inte tejpad och därmed inte vattentät. Motsvarande konstruktioner med tejp väger 12-1300 gr.

Men då är man ändå inte i närheten av komforten i t ex ett Akto (1550 gr) där man kan sitta upp, laga mat och rumstera i ryggsäcken i skydd av tältet.

Näe, max 500 gr tycker jag, annars blir det för tungt i förhållande till nyttan.

Mvh,

J
 
Glolbetrotter

Nu sticker jag väl ut hakan...
Ett som TNF Solist för 3500 kr funderar man så klart över, så som första inlägget, men varför inte köpa ett färdigt och ev modifiera om det inte möter alla ens krav?

Nedan ett exempel från http://www.globetrotter.de
Längd/axlar/fot 225/65/55 cm
Packmått 32 x 12 x 7 cm
Vikt 770 g
Pris €170

dn14001-.jpg



De har en "tät" dito som recensers med "KONDENS" (ungefär)!


/Ulf
 
Re: Glolbetrotter

ulf@programming-vb.net; sa:
... men varför inte köpa ett färdigt och ev modifiera om det inte möter alla ens krav?

Längd/axlar/fot 225/65/55 cm


dn14001-.jpg

När jag läser mitt eget meddelande så ser jag plötsligt att axelbredden är agiven till 65cm...
Måste kolla det, för Ajungilak Grevling är 80cm och det verkar lite mer rimligt storleksmässigt för mig i alla fall.

Så där är kanske svaret på min fråga varför göra själv...


/Ulf
 
Bivy säck

Har själv en Integral Designs Unishelter Expedition Bivisack från MEC med båge. Superskön!
Weight 1.14 kilograms
Kostar 295 CAN ca 2300 SEK
http://www.mec.ca

Text:
Traditionally, bivi sacks are pretty utilitarian spaces, but the Unishelter’s hoop holds the fabric away from your face, vastly reducing feelings of claustrophobia. The “door” is large and easy to enter and exit. Though the Expedition is cut to fit users up to six foot ten inches (208cm), it is more popular than the regular size Unishelter, even with users of average height. The additional length provides room to bring headlamps, books, water bottles, and more to bed, and the additional width through the foot section provides room for full-length sleeping pads and allows sleeping bags to loft up fully.

Bottom fabric is tough 200-denier nylon - polyurethane-coated for waterproofness to 3500mm.
The top is Tegraltex®, a superbly breathable and durable PTFE membrane laminate, waterproof to 3500mm, with a moisture-wicking Nexus® on the inside for comfort.
The door has a no-see-um-mesh backing for warm summer nights under the stars.
The pole is 8.6mm diameter Easton 7075-T9 aluminum.
All exposed seams are taped for watertightness.
Packed size is 13 x 46cm.
Fabric from USA, frame from USA, made in Canada.
 
Många nätters erfarenhet!

Enmansbivaker är en mycket bra lösning på att få ned vikten på tält, det är även enkelt att upprätta förläggning med detta. Goretexen andas rättså hyfsat men man bör ha någon slags båge för att få upp duken ifrån säcken annars bildas kondens. Vi använde oss av sk. puppor under lumpen, så det blev många nätter att kunna syna dess +/-. Tänk på hur du ska lösa problemet med kondensen.(bildas även om det är gore tex).
 
Re: GTX?

qz47; sa:
Gore-Tex fungerar väl så att det är ångtrycket som trycker ut fukten? Därför bör man ha GT-kläder som sitter ganska tight.
Jag har svårt att tro att ångtrycket på utsidan av en vintersovsäck skulle vara så högt att GT-membranet gör någon som helst nytta.
Kanske har jag fel men skulle det inte fungera lika bra med ett helt tätt och billigare material?

Helt riktigt. Om du har samma klimat mellan sovsäck och överdrag som det är utanför överdraget så gör GT ingen nytta alls. I praktiken så har du dock ofta varmare (och därmed fuktigare) inuti ditt överdrag.

Har använt ett GT-överdrag i över 15 år och är helnöjd. Enda problemet är när rinner vatten på överdragget och ner mot huvdändan. I sommras regnade det in på det viset. Vattnet rann sen bakom ryggen på mig och bildade en mindre sjö i fotändan.
 
Jag har kommit 20 meter 3-lagers GTX-tyg så nu blir det bland annat bivacksäck för mig med.
Frågan jag har är var man hittar tape att tejpa sömmarna med?
finns det att köpa i sverige?
var? vad kostar det? är det lätt att applicera? håller det?

Jag är också intresserad av lite mönster /ritningar om det är någon som har det på en bivacksäck. Jag har tänkt mig en liten mjuk båge över ansiktet, helst i supertunn glasfiber (som de tillexempel har på Sup-Air tälten, om det är någon som har ett sådant (800gram för 2-personer))

tacksam för svar.
 
Bivacksäck

KISS skall det va! Keep it simple, stupid!
Strunta i blixtlås, det kostar och väger. Jag har sen över 35 år tillbaka lyckats sova i dylika tingestar och när X-tex kom så skulle jag pröva det me. Min har myggnät och öglor för bågar, av grenar, samt hemmagjord fotventilation. Fungerar utmärkt, men se till att den passar dig vare sig du är i eller medvändare! X-tex, tejpad runt om. Knappt 400 gram. Under en liten tarp sover man gott. Morgonrutinerna innebär bl a kondenstork och sovsäcksluftning som vanligt. Tält är bekvämare och tyngre....

Go tur

Johan K
 
Var köpte du?

PeterOom>> Var fick du tag på 3-lager GoreTex? Jag antar dessutom att priset var bra eftersom du köpte 20 meter.
/Thomas J
 
haha, nyfiken va...?
jag köpte på en auktion en rulle...
priset? 20 spänn metern slutade det på, alltså hela rullen för 400 spänn!

/Peter
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg