Biljetter till fjällvärlden 2024

Bussen till Ritsem är dyr sen länstrafiken la' ner och privata tog över. Söker man Gällivare el Ritsem ökar priset ca 600kr för en enkelbiljett med Ritsem som val.

745:- för bussen 🫣
Det kommar ju upp varje saison att bussen blev dyrt sen länstrafiken slutade men så är det inte, det blev redan dyrt under länstrafikens tid.
Prislista från vintern 2022 - sista saison där länstrafiken körde 588 SEK från Gällivare till Ritsem, idag kostar det 645 SEK (kollade på sj.se för juli).

Henning
 

Bilagor

  • prislista-fjallinje-93-ort-till-ort-2022-01-01.pdf
    36.6 KB · Visningar: 44
Hos Vy har det ökat nu till 754:- för "helflexibel" biljett, vad det nu betyder😅 Måste vara Stefan och Krister som rattar detta.
 
Hos Vy har det ökat nu till 754:- för "helflexibel" biljett, vad det nu betyder😅 Måste vara Stefan och Krister som rattar detta.
Innebär väl att biljetten kan återbetalas fram till avgång.
Säljföretagens språkbruk betraktar jag ofta som dålig poesi. Det ska mest låta bra. Både Vy och SJ vet att den där "flexibiliteten" sällan fungerar i praktiken, då när man verkligen behöver den. Vad det handlar om för oss resenärer är väl att vi inte förlorar pengar om vi måste ställa in (eller möjligen flytta) på vår resa. Men detta ser tågbolagen till att ta betalt för, som Småtärna skrev (#142).

Vi betalar alltså en slags försäkring. Detsamma vill elektronikbutikerna när vi handlar ny elektronik. Jag köper aldrig sådana försäkringar utan tänker att jag är mitt eget försäkringsbolag. Efter några år har man råd att en pryl går sönder direkt efter att den vanliga garantitiden tagit slut, men detta har hittills aldrig hänt mig. Jag har börjat tänka så med tågbiljetter också. Om påslaget är mellan 20 och 25 procent för "återbetalningsbar" har jag råd att förlora var 6:e resa och ändå tjäna på det. Hittills har jag under mer än 20 års fjällresor inte behövt ställa in (eller ens skjuta på) en enda resa. Så klart kan det ju hända, och under pandemin var väl risken större. Dessutom lever vi alla under olika omständigheter, så det blir ju till sist ett personligt beslut (och man måste inte bedöma varje resa likadant). Men tanken är värd att överväga.
 
Gav upp det där med att vandra i Lappland i år. Nästa år är det SJ som kör igen har jag förstått och då tänker jag att det blir lättare att boka från Göteborg med samma operatör hela vägen. Dessutom kan man i alla fall hoppas på lite mindre trassel på malmbanan. Blir Rogen istället där ena änden av vandringen måste nås med dagtåg och den andra i värsta fall är möjligt att åka dagtåg. Det är nog inte bara vi som tänker så. STF pratar om många mindre bokade gästnätter på Abisko t.ex.
 
Jag skippar nog svenska fjällen också i sommar. Lurar på att testa Norge med tåg istället. Aldrig prövat men det verkar finnas flera ställen att gå rakt ut på fjället från tågstationen. Fåse om det är lättare att knipa åt sig en biljett. Gissar att det inte är billigare…
 
Jag skippar nog svenska fjällen också i sommar. Lurar på att testa Norge med tåg istället. Aldrig prövat men det verkar finnas flera ställen att gå rakt ut på fjället från tågstationen. Fåse om det är lättare att knipa åt sig en biljett. Gissar att det inte är billigare…
När jag har kollat tidigare år brukar det inte vara dyrare att åka tåg i Norge. Gjorde en liten test på vy.no och kollade ex Göteborg-Finse i slutet av Juli, ca 700NOK för en icke flexibel biljett.
 
Japp kollat lite själv också och det verkar vara överkomliga priser och enkelt att boka. Jämförelsen haltar lite då jag bara kollat dagtåg i Norge. Från Göteborg är det ju faktiskt närmare till dramatik i Norge än Sverige.

För övrigt är nattvagnarna i Sverige äldre än mig, och jag är 53…Jag har åkt samma nattvagnar i hela min fjällkarriär som började när jag var 16. Nostalgi, men dom är väldigt skrangliga. Snart dags att skaffa nya?
 
Jag är helt enigt med alla att det är mycket krångel med biljetter till fjällen även denna sommar, men kannske är jag inte helt neutral för att jag jobba själv på järnvägen (men inte i Sverige och inte med biljetter) och därför tar det lugnt. Kan ju även beror på att jag själv skall resa norrut i slutet av augusti och därför har tid att vänta med bokningen...
Vy hanterar det hela inte på bästa viset, inte så snabbt och tydlig med information, faktiskt har de två utmåninger byte av bokningssystem (som alla järnvägsföretag i Sverige gör denna år) vilket inte fungerar som det skall.
Viktig information till dig som ska boka sov- och liggvagn i avgång 91 och 92 Just nu byter vi försäljningssystem vilket kommer bidra till en bättre upplevelse för dig som reser med oss. Bokningen fungerar bra för våra direkttåg men vi är ännu inte riktigt i mål med våra tåg som har byte i Boden, vilket kan betyda att vissa resor blir lite krångliga att boka just nu. För dig som vill boka en sov- eller liggvagn med byte i Boden behöver resan delas upp i två separata bokningar. En bokning för sov- eller liggvagn i tåg 91 och 92 mellan Stockholm och Boden samt en bokning för sittplats i tåg 95 eller 96 norr om Boden.
Och sen finns väl (som vanligt) banarbete som inte är färdigtplanerad.

Man kan ju bara hoppas att det blir bättre i (nära) framtiden....

För övrigt är nattvagnarna i Sverige äldre än mig, och jag är 53…Jag har åkt samma nattvagnar i hela min fjällkarriär som började när jag var 16. Nostalgi, men dom är väldigt skrangliga. Snart dags att skaffa nya?
Även denna uttalenda om ligg- och sovvagns ålder kommar med jämna mellanrum - som priserna för bussen till Ritsem - men är inte helt korrekt.
De liggvagn som används för trafik till Norrland är byggt 1985-86 och sovvagnarna så sent som 1990-94. Att de är gammelt är ingen tvekan och man måste renovera eller byta dom i nära framtid.
Den äldaste vagn i tåget till Norrland är faktiskt restaurantvagn som härstammer från 60talet men den känns ju gannska fint efter renoveringen.
Där finns några äldre ligg- och sovvagn kvar hos SJ som används till Jämtland och Malmö - Stockholm.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Celeste_26 Biljetter till nattåg släppta Fjällvandring 1
mks Sälja SJ-biljetter till Ritsem i 2:a hand? Fjällvandring 19
Celeste_26 Nattåg Vy sommaren 2022 - biljetter släppta Fjällvandring 5
Rottweilexpress Biljetter Gävle-Abisko, hur göra? Fjällvandring 13
eaglerock Erfarenheter av att boka biljetter hos Connex? Fjällvandring 22
trocazero Blåhammaren till Enafors tidsuppskattning Fjällvandring 9
haiwa Nikka till Pårrras Fjällvandring 0
Ankarby Vägen till galdhöpiggen Fjällvandring 6
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
Sverigesnationalparker.nu Darreluoppal till Vassjabakte Fjällvandring 0
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
Gubben på Udden Rapadalen till Skierfe Fjällvandring 13
NN Sulitjelma till Ritsem Fjällvandring 9
CeciliaHG Sylarna till Nedalshytta NORR om sylmassivet Fjällvandring 3
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
Johnny_b Mattor till gasdriven myggapparat Fjällvandring 1
Ute-P Från Mavas till Tjoarvihytta Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 12
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 26
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3

Liknande trådar