Biljetter till fjällvärlden 2024

Nog säkrast att ta bilen upp i år. Sjukt segt att köra så långt, men verkar inte gå att lita på tågen. Flyg till Kiruna är bara "halva" sträckan, problemen kommer när man landat och ska med nån buss som inte finns.
 
Visst är det uselt. Men jag tror inte att Flixbus är inblandade längre. Operatör är Falcks, som hänvisar till de tre tågbolagen för bokning. SJ är dock de minst inblandade i denna sörja, de förmedlar strängt taget bara bokningar till konkurrenterna som kör. Tidtabeller finns på https://roadtoritsem.com men där står ännu bara vintertiderna.

Det låter märkligt om man ska köpa biljett genom SJ ifall man inte åker tåg med resplus..? Jag flyger antagligen till Gällivare, så ska bara ha en bussbiljett.
 
Det låter märkligt om man ska köpa biljett genom SJ ifall man inte åker tåg med resplus..? Jag flyger antagligen till Gällivare, så ska bara ha en bussbiljett.

Läser deras FAQ där det framgår att tågbolagen är det enda sättet att förboka. Kontantköp erbjuds också vid avgång men då finns ingen garanti om plats.

I och med att tågtiderna redan är publicerade (fast inte går att boka) kan jag tänka mig att busstiderna också är satta. Jag ska mejla till Falcks och ställa frågan. Återkommer här om det finns något positivt besked. Det kan förstås vara så att malmbanans öden och äventyr påverkar, men då kanske de kan säga det.
 
Senast ändrad:
SJ har tider för tågen ute, även om de ej är bokningsbara. Dock inte för bussarna. Det är alltså inte sökbart till t ex Ritsem, men söker man t ex bara till Gällviare så får man upp resan.

Så då är det Falcks/Flixbus det hänger på att vi ska få koll hur en resa kan läggas upp. Vad sysslar de med egentligen? Är det något aktörsbyte på G eller i och med att Flixbus helt plockat bort destinationerna från sin karta. Väldigt märkligt.
 
Kanske inte är så lönande att köra till Ritsem. Det har väl varit strul med den sista vägen upp dit förr, om vägen var för dålig eller "privat" ? Går det att boka till Sjöfallet då? Eller sourva?
Synd om de inte fortsätter.
 
https://www.swedavia.se/kiruna/nyhe...flygplatsen-stangd-for-flygtrafik-15-29-juli/

Detta också, till råga på allt. Kiruna flygplats håller stängt för underhållsarbeten 15-29 juli.

Alltså, det är märkligt. Trots det enorma intresset turistmässigt för området så är det ibland som att man helt saknar förmåga att håva in pengarna.
  • Road to Ritsem utlejd och knapert hanterad. Jag gillar verkligen inte den sträckan och föredrar Kvikkjokk pga mängden människor, men i somras hamnade jag där, på en knökfull buss - och det KAN bara inte vara dåliga affärer att köra folk till Sarek. Jag fattar inte varför Länstrafiken inte tar den där sträckan och säkerställer trafiken (och skatteintäker kvar i Sverige snarare än att leja ut till utländskt företag...).
  • Ingen aktör som säkerställer att flygresenärer till Gällivare kan köpa gas. "Jo vi brukar ha men kan inte lova" brukar det låta på mackarna i Gällivare eller Jokkmokk. Vad sägs om att någon faktiskt garanterar Primus-alltid-i-lager, och därmed garanterat får kunder!
  • Fallfärdiga och ändock utsålda nattåg. Den här ekvationen är jättemärklig.
 
Kanske inte är så lönande att köra till Ritsem. Det har väl varit strul med den sista vägen upp dit förr, om vägen var för dålig eller "privat" ? Går det att boka till Sjöfallet då? Eller sourva?
Synd om de inte fortsätter.
Om jag minns rätt av det en boende sade när jag pratade med denne för några år sedan så räknas åtminstone en del av vägen till Ritsem som serviceväg. Vad det innebär i praktiken vet jag inte riktigt.
 
Alla har säkert sett mailutskick från SJ häromdagen där de bl a skriver att de planerar att släppa biljetter för sommaren i slutet av april?

Jämtlandstrafiken har f ö haft sina busstidtabeller för sommaren uppe ganska länge, om man är intresserad av lokalbuss till/från Ljungdalen/Ramundberget/Vålådalen och dyl.
 
Nu finns sommartidtabellerna för bussen Gällivare-Ritsem utlagda:

Fantastiskt, jag kollade faktiskt där så sent som tidigt i morse, och då fanns de fortsatt inte; :)

Dock framgår det tyvärr inte på Road to Ritsems sida (iaf inte i skrivande stund) mellan vilka datum sommartabellen gäller... Eftersom jag själv hoppas kunna besöka området i september mailade jag dock kundtjänst och frågade om de kan svara på hur länge in i september bussen körs och fick svaret t o m 22 september!

Dock kan man helt säkert utgå från att sommartabellen med två dagliga avgångar gäller fram till början av september (när den ordinarie turbåten över Akkajaure slutar gå) och att det därefter är fråga om en avgång per dag... Men om någon annan planerar att besöka området helt i slutet av säsongen så ska det alltså iaf gå en buss fram till 22 sep!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Celeste_26 Biljetter till nattåg släppta Fjällvandring 1
mks Sälja SJ-biljetter till Ritsem i 2:a hand? Fjällvandring 19
Celeste_26 Nattåg Vy sommaren 2022 - biljetter släppta Fjällvandring 5
Rottweilexpress Biljetter Gävle-Abisko, hur göra? Fjällvandring 13
eaglerock Erfarenheter av att boka biljetter hos Connex? Fjällvandring 22
Sebtor Sylarna: Slottsdalen till Syltjönna? Fjällvandring 0
trocazero Blåhammaren till Enafors tidsuppskattning Fjällvandring 9
haiwa Nikka till Pårrras Fjällvandring 0
Ankarby Vägen till galdhöpiggen Fjällvandring 6
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
Sverigesnationalparker.nu Darreluoppal till Vassjabakte Fjällvandring 0
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
Gubben på Udden Rapadalen till Skierfe Fjällvandring 13
NN Sulitjelma till Ritsem Fjällvandring 9
CeciliaHG Sylarna till Nedalshytta NORR om sylmassivet Fjällvandring 3
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
Johnny_b Mattor till gasdriven myggapparat Fjällvandring 1
Ute-P Från Mavas till Tjoarvihytta Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 12
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 26
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3

Liknande trådar