Bildstöld/Copyright infringement: Six Moon Designs

Visst skall upphovsman alltid tillfrågas innan publicering.

Jag tycker att gratispublicering är okej på bloggar utan kommersiell anknytning, men företag säljer sina produkter, mycket tack vare bilder.

Ersättningens storlek brukar vara relaterat till bildens storlek och antalet "tittare" under en given period. Dagstidningar brukar inte ge några större pengar i ersättning för bilder som publiceras på webben. Tror därför inte att det går att klämma några större pengar ur det aktuella företaget.

Kanske bäst med en muntlig överenskommelse? Kanske han kan skicka dig någon present som tack för lånet av bilderna?

Enligt svensk praxis så debiterar man vid otillåten publicering 10% av prisbasbeloppet per otillåtet publicerad bild (4240 kr). Utöver det priset för bilden; kommersiell användning på internet i 1 år = ca 1925 kr+moms (enl BLF 2006 som ju är något år gammal). Ej angiven byline innebär påslag på 100%.

Det kan alltså dra iväg en del. I Sverige skickar man en fakura och om den inte betalas överlämnar man det till kronofogden. Bestrids den där så stämmer man civilrättsligt. Bildombudsmannen åtar sig sådana mål mot viss ersättning.

Att använda andras bilder i kommersiella syften utan att fråga är ett jädra ofog. Det handlar inte bara om pengar utan mer om bilderna ofta kommit till genom att man slitit, svettats och frusit för att skapa dem; något som inte går att värdera i pengar och det minsta man kan begära tycker jag, är att man själv får bestämma hur och i vilka sammanhang man ska publicera dem och om man vill ta betalt eller låta någon utnyttja dem fritt. Och naturligtvis få stå som upphovsman.

Jag var med om det en gång med ett upplevelseföretag. Jag ringde upp och frågade vad de sysslade med och möttes av oförstående. Jag tyckte då "men okej; då kommer jag och ett gäng förbi nästa vecka så ställer ni upp med er tid gratis på samma sätt som ni nu utnyttjat mitt fotograferande." Det slutade med en betald faktura.

Hur det ser ut med USA har jag ingen aning om men jag skulle bli väldigt förvånad om inte upphovsrättslagstiftningen ser ut på ungefär samma sätt där. Möjligen än hårdare. Jag skulle ta kontakt med bildombudsmannen för råd.

Ron Moak har mailat mig och bett om ursäkt, han har tagit bort bilderna samt bett om ursäkt i tråden på BPL. Ni kan läsa den (och mitt svar och all flaming mot mig ;) ) här:

http://www.backpackinglight.com/cgi...ml?forum_thread_id=28739&disable_pagination=1

Hm.

Storyn fortsätter, men jag förflyttar den härmed ut ur den publika sfären och sköter det hela med Ron (om inga direkta frågor till ming dyker upp här förstås).

... och nej, jag har inte fått nån fet settlement...

Jag var med om det en gång med ett upplevelseföretag. Jag ringde upp och frågade vad de sysslade med och möttes av oförstående. Jag tyckte då "men okej; då kommer jag och ett gäng förbi nästa vecka så ställer ni upp med er tid gratis på samma sätt som ni nu utnyttjat mitt fotograferande." Det slutade med en betald faktura.

Way to go mate!

Jag blev lite förvånad av tongångarna i BPL:s forum faktiskt.
"Du ska inte snacka om upphovsrätt, du som är svensk, vi känner ju till Pirate Bay"

Det är som sagt svårt att inte komma med ett sarkastiskt svar.

Höll på att skriva "Men orka.." fast visst, kunde denne cottage industry bett om lov först eller om du inte gick att få tag på, använt andra bilder. Men om du struntat att posta på massa forum om saken och bara rett ut det via mail med sixmoons hade det väl räckt så. Inge yrkesfotografbilder som användes direkt.

Knack knack på dörren "Hello and you are??"

´" Hello Mr American teltmaker we are fråm the Swedish Pålis and we have an anmälan from a Swedish Internet användare he is verry ledsen that you have used his picture can you please remove it from your hemsida."

Öhhh yes............ do you want some coffe?

Idag kan man olovligt ladda ner filmer, program, spel, musik. Man kan köpa piratkopier container vis från Asien.

Upprätthovs lagarna är ett skämt (tyvär)

Hans Friedel

Senast ändrad:

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg