Bilder från din senaste tur (ej i fjällen)

9FDAF00E-A72A-41E3-A73C-81EB007CA2D0.jpeg

Det blev en helg i en liten stuga utan vare sig väg, el eller vatten. Fin sjö, aprilväder, gässen hade lugnat sig sedan sist, kanske har de gjort upp om sjön nu.
En liten kanottur på den lilla sjön gick helt okej i blåsten ändå.

Höga Tatra, 8 november (!) 2024. Kallt på nätterna men solsken, vindstilla och plusgrader på sydsluttningarna i nio dagar i sträck. Extremt lågt vattenstånd i sjöarna och vattendragen. Släpat med stegjärn, gaiters, isyxa etc, men aldrig ens packat upp dem. Aldrig i mitt nu riktigt långa liv har jag sett sådan total frånvaro av is och snö så sent på året.
1731771836431.png

Höga Tatra, 8 november (!) 2024. Kallt på nätterna men solsken, vindstilla och plusgrader på sydsluttningarna i nio dagar i sträck. Extremt lågt vattenstånd i sjöarna och vattendragen. Släpat med stegjärn, gaiters, isyxa etc, men aldrig ens packat upp dem. Aldrig i mitt nu riktigt långa liv har jag sett sådan total frånvaro av is och snö så sent på året.
Visa bilaga 45578
Hur många dagar vandrade du?

Hur många dagar vandrade du?
Tio dagar, blandad alpinklättring, scrambling och vanlig vandring. Nio av dem alltså i detta solsken och vindstilla. Nästan tråkigt faktiskt.

Den dagen det inte var så (turens första) låg molnen nedanför mig när jag kommit upp på en topp - och då såg jag Brockens Spöke. Dåligt omen enligt lokalt skrock, om man sett det en gång (man kommer att dö i bergen). Har man sett det tre gånger är man tvärtom skyddad från alla olyckor. Detta var andra gången för min del ;)

(på bilden syns inte min kontur, vilket alltså krävs för "godkänd" Brocken; bara bergstoppens skugga + "gloria" nere på molntäcket; men såhär såg det alltså ut kring min egen förstorade skugga, medan jag stod högst upp. Men jag hade tagit några steg ner från den absoluta toppen innan jag kom på att fota, och när jag kommit up igen var "spöket" borta)
1731917416337.png

Men så häftigt! Blir det alltid en sån där gloria eller var det bonus?
Bonus. Solen är rakt bakom mig, strålar i precis rätt vinkel ner på molntäcket, och ljus med olika våglängder bryts i lite olika vinklar runt bergstoppens vassa kanter.

Det är därför det är så svårt att under sin livstid få ihop de tre gånger som garanterar odödligheten ;)

Bonus. Solen är rakt bakom mig, strålar i precis rätt vinkel ner på molntäcket, och ljus med olika våglängder bryts i lite olika vinklar runt bergstoppens vassa kanter.

Det är därför det är så svårt att under sin livstid få ihop de tre gånger som garanterar odödligheten ;)
Låter onekligen som något av ett riskabelt vågspel för dig att åka dit en gång till!? 👻;)🤷‍♂️

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg