Betala för två nätter, bo en…

Är det någon form av miljövänlighet för att minska antalet lakan att tvättas genom att de ska sovas i minst två nätter och rummet städas bara varannan dag?
Eller var det bädd utan sänglinne för 830kr?

Sen Karolina, tar det emot lite att säga, men ändå, borde du inte kollat detta innan du bokade alla resorna?
Men jag hade nog kunnat gå i samma fälla för att det krävs dubbelnatt på hleg på fjälstation tycker jag också låter märkligt. I fjällen tycker jag det är lite mindre skillnad på vardag och helgdag, men troligen för att jag är där på semester och inte jobbar där.

/Patrik
 
De kan ju börja med att dra ner på lyxambitionerna, stänga restaurangerna och foka mer på vandrarhemskänsla, kiosk och självhushåll.

Med lyxet kommer högre priser och girighet.
 
Detta är egentligen ämne för en egen tråd, men grundproblemet är ju att efterfrågan överstiger tillgången på Keb.
Vad "vi äkta utemänniskor" på utsidan än må anse om saken så är det många turister som dras just till den platsen.

Rent krasst finns det bara fyra lösningar:

1) Höj priset till den punkt där de som har råd kan spontanboka en natt på fjällstationen
2) Håll nere priserna och kräv att den som vill bo på fjällstationen hänger på låset när de eftertraktade platserna släpps.
3) Bygg ut hela infrastrukturen kring Keb så att alla får plats.
4) Gör på något sätt så att Keb blir mindre attraktivt för alla utan de verkliga entusiasterna.
 
Hej

Sitter och har nästan lyckats planera ihop årets fjällvistelse, det är mycket som ska passa ihop; skjuts, tåg, buss, båt och inte minst boende. Sista biten var boende en natt på Kebnekaise fjällstation innan hemfärd. Det gick inte att boka en natt underligt nog så jag tog kontakt med bokningen. Där blev jag, något snäsigt, upplyst att man inte FÅR boka bara en natt på helgerna, man måste boka två. ”Ja, men jag vill bara bo en natt innan jag åker hem.” ”Då får du ju boka två nätter och bo en, förstår du väl?! För vi har bestämt så!” Mycket underligt system. Tänk dig att du vill sova över en natt på annat håll, kanske under en arbetsresa eller en nöjeshelg i en stad. Då måste du betala för två nätter men bara bo en. Jag tror inte man väljer det hotellet. Och hotell i storstad blir lik priset för bädd i flerbäddsrum ekonominivå. Att då betala för två nätter för en familj men bara bo en blir en ganska så saftig summa som man helt klart känner sig lurad på! I bokningsvilkoren står det fri avbokning till en vecka innan men det får man inte använda i detta fall, ifall man skulle ”tjuvboka” två nätter och sen avboka den ena. Man kan ändra vistelsedatum mot en avgift på 300kr länk men det gäller tydligen inte heller!

Hur kan man kräva att man ska betala för två nätter och bara bo en?
Hur kommer det sig att ni ej följer era bokningsvilkor?
Hur kommer det sig att det inte står något om detta på er hemsida?

Bokningstjejens förslag: flytta hela din nuvarande bokning av tåg, buss, båt och övrigt boende för att passa in vistelsen på Kebnekaise till mitt i veckan. Jo tjena…


Hur blir det i år, är det krav på förbokning på samtliga fjällstationer? Vad händer om man dyker upp och inte har bokat? Drömmer mig tillbaka till den tiden då man bokade tåget några dagar innan avresa och sen var det klart, bara välja vart man ville gå och stanna beroende på väder och dagsform...
 
Intressanta förslag.

Hur föreslår ni att de betalas? För så vitt jag kan se är de inte kostnadsneutrala.
Ja, de kan ju börja med att hålla nere kostnaderna så de inte skenar iväg med medföljande prishöjningar som konsekvenser.

Anpassa verksamheten efter vandrarnas primära behov (skydd, värme och nåt enkelt att äta).

Låt de va mer som fjällstugorna men något större. Lyx kan man ha i miljöer där företag kan konkurrera. I fjällen finns bara STF.

Kicka personalen och gör som i stugorna.
 
Du behöver fortfarande boka i god tid för att få plats.

Men har ni bra förslag, kom gärna med dem.

Jag kan tycka att om man bokar i mars när tågbiljetterna släpps och ska bo i augusti så är man ute i god tid, så tidigt man kan…

Och problemet är INTE att det inte finns lediga sängplatser utan att man inte får boka bara en natt. Det finns lediga sängar för två eller fler nätter.

Mitt förslag: låt folk boka en natt. Annars blir det ju att man bokar ingen natt. Och det tjänar de inte på…


Eller var det bädd utan sänglinne för 830kr?

Sen Karolina, tar det emot lite att säga, men ändå, borde du inte kollat detta innan du bokade alla resorna?
Men jag hade nog kunnat gå i samma fälla för att det krävs dubbelnatt på hleg på fjälstation tycker jag också låter märkligt.

/Patrik

Jodå, det är det priset exklusive allt. Du tar med egen sovutrustning och städar efteråt.

Jag var faktiskt mest nervös över att det skulle bli fullt på tågen. Därför bokade jag de först. Sen bokades flera nätter i fjällstugor, inga problem där heller. Jag hade tidigare under dagen kollat att det fanns plats på Keb, fast då tors-fre alt mån-tis som olika alternativ till vandringsled. Och då gick det så bra. Trodde därför i min enfald att det skulle gå att boka en natt lör-sön. Och som sagt, sängplatser finns men de vill inte hyra ut de färre nätter än två.

Tälta är ju ett alternativ. Men det känns lite onödigt att släpa med tält+liggunderlag+sovsäckar för en natt när alla tidigare nätter tillbringats inomhus. Vi vill prova att vandra längre sträckor med barnen och tänkte därför inte bära så tungt…
 
Kicka personalen och gör som i stugorna.
Om jag förstått det hela rätt så bär inte fjällstugorna sina egna kostnader.

Det är fjällstationerna som med sina högre intäkter subventionerar de små fjällstugorna. Även om kostnaderna för fjällstationerna är högre, så är intäkterna så pass mycket högre att det lönar sig.

Att då försöka sänka kostnaderna genom att ta bort det som är lönsamt, och fortfarande ha kvar allt det olönsamma. Det går inte ihop för mig.
 
Med risk att tråden kan sväva ut men ändå:
Jag upptäckte att vi (familjen) var medlemmar även förra året då STF ville ha betalt för detta årets avgifter vilka jag, i alla fall inte ännu, inbetalat.
Att verksamheten ska går runt är ju inte annat än fullt rimligt men vad är det kostnaderna föreningen dragit på sig består av?
"Svenska Turistföreningen (STF) har till ändamål att främja medlemmarnas intresse av och möjligheter till natur- och kulturturism i Sverige"
För mig är inte intresset av natur- och kulturturism kopplat till att ha möjligheten att äta lyxmiddagar nersköljda med utsökta viner och ölsorter. Visst kan många tycka att det är ett snyggt bygge vid Sylarna men jag blev lite ledsen i ögat när jag betalade dyra maten och sedan kröp upp på ett dyrt sovloft med en mängd andra på madrasser till tämligen hög peng för att rädda STFs ekonomi efter dyra investeringar i, av mig uppfattade som, lyxbyggen avsedda att tillgodose välbeställda "lyxturisters" önskemål.
Jag/vi bor allt mer sällan på vandrarhem då det ofta är billigare (lägre totalkostnad) på ett hotell (eller privata vandrarhem) i de fall såna finns att välja på i närheten.
Att det blir fullbokat på fjällstationer, liksom att det är fullt i Sälen och Åre, innebär inte att det till gagn för den breda massan, och framför allt inte de med mer begränsad ekonomi.
Att exempelvis åka slalom blir alltmer en exklusiv sysselsättning, och därmed en mer exkluderande sådan och tendenserna är desamma i fjällen.
Nån sa "att vandra Jämtlandstriangeln kräver inte mycket mer än bra med pengar".
Men ska vi också blicka ytterligare bakåt i tiden så var ju fjällturismen för 100 år sedan också exklusiv och exkluderande...
 
Senast ändrad:
Mitt förslag: låt folk boka en natt. Annars blir det ju att man bokar ingen natt. Och det tjänar de inte på…
Ja, STF tjänar ingenting om dessa platser inte går åt.

Min gissning är att augusti kommer att vara hyfsat fullbokat -- även med dessa bokningsregler. Det är som sagt var inte bara STF som tillämpar denna typ av bokningsregler vid högsäsong. Jag antar att du har varit tidigt ute med din bokning för att undvika att platserna tar slut. Vilket de troligen kommer att göra.

Jag har ingen aning om exakt varför STF tillämpar dessa regler. Jag gissar att det är för att förenkla sina egna processer, minska eget arbete och därmed kostnad -- men även öka sina egna intäkter. Stannar du flera hela dagar där är oddsen rätt höga att du gör av med mer pengar på fjällstationen än om du bara kommer dit och sover en natt.

Med tanke på att STF i stor utsträckning lever på intäkterna från de större fjällstationerna har jag förståelse för att de har dessa bokningsregler.

Jag har också förståelse för att du inte tycker om dem. I en ideal värld hade de inte behövts. Den viktigaste biten med STF är för mig fjällstugorna. Att de kommersialiserar fjällstationerna och tar bra betalt där kan jag leva med, så länge de intäkterna går till fjällstugorna. Vill man inte betala vad fjällstationerna kostar är det bara att hålla sig därifrån.
 
Jag kan tycka att om man bokar i mars när tågbiljetterna släpps och ska bo i augusti så är man ute i god tid, så tidigt man kan…

Och problemet är INTE att det inte finns lediga sängplatser utan att man inte får boka bara en natt. Det finns lediga sängar för två eller fler nätter.

Mitt förslag: låt folk boka en natt. Annars blir det ju att man bokar ingen natt. Och det tjänar de inte på…




Jodå, det är det priset exklusive allt. Du tar med egen sovutrustning och städar efteråt.

Jag var faktiskt mest nervös över att det skulle bli fullt på tågen. Därför bokade jag de först. Sen bokades flera nätter i fjällstugor, inga problem där heller. Jag hade tidigare under dagen kollat att det fanns plats på Keb, fast då tors-fre alt mån-tis som olika alternativ till vandringsled. Och då gick det så bra. Trodde därför i min enfald att det skulle gå att boka en natt lör-sön. Och som sagt, sängplatser finns men de vill inte hyra ut de färre nätter än två.

Tälta är ju ett alternativ. Men det känns lite onödigt att släpa med tält+liggunderlag+sovsäckar för en natt när alla tidigare nätter tillbringats inomhus. Vi vill prova att vandra längre sträckor med barnen och tänkte därför inte bära så tungt…
Vilken besvärlig situation. Jag förstår att du är frustrerad. Det är ett jättejobb att få ihop sin resa med bokningar som ska stämma och ställen som ska kollas.

Det vore önskvärt om det på Kebs sida framgick tydligt att man var tvungen att boka två nätter (jättekonstig regel tycker jag men det verkar gå att göra så). Jag var inne och skulle kolla tillgänglighet och kunde inte fatta varför det inte gick att checka ut dagen efter men gick bra att checka ut två dagar senare. Jag utgick från att det var en bugg i systemet och att om jag kollade senare skulle det vara löst.

Ett sätt, som jag egentligen tycker är dåligt, att lösa ditt problem är att boka två nätter. Keb blir antagligen fullbokat under högsäsong och då säljer du din andra natt vidare till någon som inte hade samma framförhållning. Det innebär en del merjobb och man får antagligen inte göra så men…..