Betala för två nätter, bo en…

Kan du inte bo i Singi, Tarfala eller Nikkaluokta i stället?

Eller lägga om rutten.

STF behöver gå runt det här jag förståelse för. Men det låter som man prioriterar bara en typ av kunder vid Kebnekaise och det är en tveksam affärsmodell.

Thure
 
Är det verkligen en tveksam affärsmodell?

För mig är en tveksam affärsmodell mer av typen "allting till alla".

Det finns en begränsad mängd platser på Keb. Att då försöka få dem att passa alla blir svårt, för att inte säga omöjligt.

Angående "lyxturism" så har STF långt att gå innan de hamnar på vad jag definierar som lyxnivå. Jag blev rekommenderad nedanstående restaurang som ligger på 3032 meter på skidåkningssemestern i år. Av olika skäl åt jag inte där -- men STF har långt kvar innan de når den nivån.

https://www.les-suites-du-nevada.com/le-panoramic-restaurant-tignes/
 
Yep, tyvärr är det många som inte gillar STF längre. Dyra priser och lyxhotell på fjället. Dom har glömt sin ursprungliga tanke. Idiotiska bokningsregler är ju ett tydligt exempel.
 
Kan du inte bo i Singi, Tarfala eller Nikkaluokta i stället?

Planen är att efter Keb ta oss till Nikka för att åka hem. Med på vandringen är nio-åringar som nog precis orkar gå Keb-Nikka med hjälp av båttransporten. Det är liksom inget alternativ att gå Singi-Nikka eller Tarfala-Nikka på en dag…

Jag vet att det på ex skidorter är vanligt att man hyr weekend/kortvecka osv men då är man ju där för skidåkningen just på den platsen. Keb är ju ändå ett ställe som många passerar på väg ut på vandring eller hem från vandring. Att då kräva att man ska stanna två nätter är…absurt.

Med tanke på en annan forumtråd ang helikopterturism i fjällen så hade jag verkligen inte tänkt att ta helikopter från Keb. Det känns inte heller så miljömedvetet när vi skulle kunna gå.

Jag riktade min trådstart till Svenska Turistföreningen och önskade ett svar. Ska bli spännande att läsa deras svar. Har även mailat till bokningen, fick namnet på den ansvariga strax innan bokningstjejen la på luren i örat på mig(!). Återkommer om jag får något svar.
 
Tälta!

Förr i världen på "den gamla goda tiden" var det enklare att gå i fjällen för då tältade folk och det krävdes inte så mycket mer. Nuförtiden är tält, sovsäckar, liggunderlag och allt annat mycket lättare och enklare att ta med, så varför ändra ett vinnande koncept, som dessutom är mer vinnande än förr.

Vi gick för övrigt inte ens hela vägen Kebnekaise fjällstation-Nikkaluokta på en dag när vi hade barn med. Hade ju inte funkat att dela av den vägen utan tält
 
Senast ändrad:
Jo jag såg det. Men kommenterade det. Har också undrat många gånger varför långa sträckor ska vara målet nuförtiden. Är inte målet att komma ut och njuta? Nej, nu känner jag mig gammal och omodern. :)
 
Nej, du är inte gammal och omodern 😁 ”Längre sträckor” i detta fall handlar om 9-12km. Vi har bott i tält varje fjällvandring senaste fem, sex åren och ville helt enkelt prova att vandra mellan fjällstugorna. Nu när barnen (förmodligen, iaf utan tung packning dvs tält mm) orkar med att gå de sträckorna det handlar om.
 
En så stor anläggning som Kebnekaise kan förstås ha en enklare förläggning typ sova på golvet för de som bara skall sova en natt. Och kommer ni obokade fixar de nog det för en barnfamilj. Det borde ingå i affärsmodellen. Vandring med barn bör vara flexibel och inte vara bunden till bokningar kan jag anse.

Ett par alternativ är t ex att gå Nikla Keb Vakotavare med början en måndag. Abisko Vakotavare eller omvänt.

Thure
 
Hm, det känns ibland som det är två världar som möts just vid Keb, och de är svåra att kombinera idag? Dels vana fjällvandrare där Keb bara är ett av många områden, om än med landets högsta topp, som man vandrar till och kring "som vanligt". Dels mindre vana, där Keb är en typ av "mer namnkunnigt" och "bocka av på listan"-område. Och de senaste åren har fjällstationen dragits mer åt "bekvämvandring" för den senare kategorin, och deras önskemål kring bekvämlighet och utbud. Och har man sett de olika typerna förstår man ju skillnaden mellan fjäll-station och fjäll-stuga, just här är det ju verkligen en station där många - men inte alla - vill ha och förväntar sig en mycket hög servicenivå.

Verkligen snopet om man inte kan få boka en natt, det hade jag också önskat hade stått i fetaste fetstil så man kan förstå och förhålla sig till det. Måste ju verkligen vara ett överbelastat besöksmål nu, när man vill lösa delar av administrationen såhär.
 
Aha, om jag fattar rätt vill ni testa konceptet stugvandring. Spännande! Fast kanske någon annan stans i fjällen. Nu har du redan planerat Kebnekaisefjällen men det finns ju platser med trevligare boenden.
 
Är tanken att man ska gå/åka helikopter till fjällstationen, bo två nätter och bestiga toppen och sen gå/åka tillbaka?

Tanken måste väl vara att de räknar med att alla ska ta en dagstur från stationen till toppen, eller? Jag förstår inte varför folk i allmänhet skulle bo två nätter på en fjällstation annars. Det naturliga är väl en natt på varje ställe, utom när man då och då vill göra en dagstur.
 
Senast ändrad: