Jag har letat runt lite efter en beskrivning (vandring) av hela Nordkalottleden, men inte hittat någon. Såg nåt om en bok på tyska, men förutom att jag inte kan tyska så beskrev den visst inte hela ledens sträckning heller.
Jag skulle vilja få lite koll på t. ex. vilka delar av leden som ev skulle kunna vara besvärliga (vad etc). Men det vore öht kul att läsa om naturen, terrängen, stugor, ställen möjliga att proviantera på, mm!
Tips, anyone?
Mvh/Ulrika
Peter Bickels bok (på tyska) om Nordskandinavien beskriver hela leden, delat in i 4 Etapper.
När jag började vandra 2010 Nordkalotten hämtade jag informationen via de redan nämda länkar.
Kartorna hittade jag via norska kartbutikken på nätet.
Den nämda boken införskaffade jag mig först förra året inför Etapp 3, Katterat till Vaisaluokta. Varje etapp har väl sin svårighetsgrad men Etapp 3 är nog den mest fysiska, mera alpint helt enkelt. Nu har jag inte gått den sista etappen men delar av den då den följer Padjelantaleden. Jag har en bit kvar av etapp 3 (Roysvatn till Vaisaluokta) Därför blir det till sensommaren att vandra från Roysvatn via Hellmobotn till Sulitelma och avslutar i Stalo eller Kvickjokk. Vi får se om jag kan vara borta i 3veckor.
Jag tycker man får rätt mycket info via de länkar och så googlade jag på nätet och läste olika vandringsskildringar. Den är inte så svårgången, det som är lite svårt är att markeringarna är bristfälliga på enstaka sträckor, inget är spångat, långa etapper och ensamt. Jag är 50+ och går ensam, är inte vältränat eller sportig, men en jävla anamma har jag och det behöver man.
Proviantera kan man bara i början och slutet av de olika etapperna. Man måste bära med sig mat för 10-12dagar. Etapp 4 som är samma sträcka som övre delen av Padjelanta går att proviantera i Stalo, Pieskehauro och Tarrekaise.
Etapp 1 och 3 måste man har tält med sig, Etapp 2 Kilpis till Abisko går att vandra som stugtur dock med några långa dagsetapper.
Mvh. Veni