Bergslagsleden

Bergslagsleden finns på min lista över eventuella övningsturer på låglandet till våren. När ajg tittar på kartan verkar den gå på lagom gäckande avstånd från Örebro så en fråga för mig, som bor i Linköping, är hur man bäst tar sig till lämplig utgångspunkt, var man slutar bäst och bäst tar sig hem efter turen.

Jag har aldrig gått längre än fyra dagar på låglandet och det är ju en del att planera så att man passerar vattenställen tillräckligt ofta och - givetvis - alltid kan tälta nära friskt vatten. Jag brukar ha filter med på låglandsturer, men helst vill jag bara använda micropuur-pastiller, vilket jag gör om vattnet ser ut att vara rent. På mina tre låglandsturer har jag klarat mig med att bära högst en liter vatten och jag skulle känna mig dum om jag bar mycket mer. Är det tillräckligt intressant kan jag tånka mig att gå så mycket som 5 dagar, säg i slutet av april.

Från Linköping tar man sig lätt till Katrineholm och därifrån hyfsat lätt till Hallsberg eller Karlskoga ex.vis. Så frågan är hur man tar sig vidare.

Bergslagsleden finns på min lista över eventuella övningsturer på låglandet till våren. När ajg tittar på kartan verkar den gå på lagom gäckande avstånd från Örebro så en fråga för mig, som bor i Linköping, är hur man bäst tar sig till lämplig utgångspunkt, var man slutar bäst och bäst tar sig hem efter turen.

Jag har aldrig gått längre än fyra dagar på låglandet och det är ju en del att planera så att man passerar vattenställen tillräckligt ofta och - givetvis - alltid kan tälta nära friskt vatten. Jag brukar ha filter med på låglandsturer, men helst vill jag bara använda micropuur-pastiller, vilket jag gör om vattnet ser ut att vara rent. På mina tre låglandsturer har jag klarat mig med att bära högst en liter vatten och jag skulle känna mig dum om jag bar mycket mer. Är det tillräckligt intressant kan jag tånka mig att gå så mycket som 5 dagar, säg i slutet av april.

Från Linköping tar man sig lätt till Katrineholm och därifrån hyfsat lätt till Hallsberg eller Karlskoga ex.vis. Så frågan är hur man tar sig vidare.

Bergslagsleden är riktigt fin så jag rekommenderar verkligen ett besök där.
Det kan dock vara lite svårt att få tag på vatten under etapperna men vid etappmålen finns det nästan alltid rent vatten att tillgå. Det finns även kallkällor här och var längs leden och dessa brukar vara markerade på kartan.

Om du kan ta dig mot Karlskoga kan en lämplig start vara att hoppa av bussen vid Leken och gå norrut. Då kommer du stöta på smidiga bussförbindelser tillbaka mot Örebro på flera ställen. Du kan välja om du vill avsluta vandringen vid Ånnaboda (totalt 22km), Mogetorp (totalt 49km), strax efter Digerberget (totalt ca 69km).
Om du vill vandra längre än så kan du starta i antingen Svartå herrgård eller Ramundeboda dit det också går bussar från Hallsberg/Örebro.

Bussanslutningar och busstider till de olika ställena hittar du här:
http://www.lanstrafiken.se/template/StartPageBus____3662.aspx
En karta över de olika busslinjernas sträckningar finns här:
http://www.lanstrafiken.se/upload/Lanstrafiken/Orebro/Dokument/Kartor/karta sid 4-5 A3 0806.pdf

Kartor och information om Bergslagsleden finns här:
http://www.regionorebro.se/blameny/naturfriluftsliv/bergslagsleden.4.56b8d98510eec17014d8000383.html

Etapp 10-14 ser just nu bra ut, åtm. ur praktisk synvinkel. Synpunkter?
Vilka blad av Terrängkartan?
Det räcker gott med att skriva ut de kartor som både jag och majjen länkar till. Så länge du håller dig på leden är det nästintill ingen risk att du tappar bort dig. Leden är välmarkerad med orangea stolpar/ringar på träd. Kartan är väl mest till för att se hur långt man har gått eller har kvar.

De egna kartorna fyller även en annan funktion, där står några ord om diverse sevärdheter utmed leden. Gör i vart fall upplevelsen roligare för mig. :)

I lördags cyklade jag för övrigt etapp 6 & 7, en miljard bilder och två filmer finns här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1257531 Fina etapper som lämpade sig väldigt väl för cykling. :)

Det räcker gott med att skriva ut de kartor som både jag och majjen länkar till. Så länge du håller dig på leden är det nästintill ingen risk att du tappar bort dig. Leden är välmarkerad med orangea stolpar/ringar på träd. Kartan är väl mest till för att se hur långt man har gått eller har kvar.

Det var många ord för att inte besvara min fråga. Nå, jag tog reda på det själv i en butik i Stockholm.

Det var många ord för att inte besvara min fråga. Nå, jag tog reda på det själv i en butik i Stockholm.

Well.... Eller så kan man ju se det som att jag gav dig tips och råd om att du inte behöver lägga pengar på att köpa grönsaksblad när de kartor som finns på hemsidan duger mer än väl. De kartorna är ju utdrag från terrängkartan och har således all information vad gäller höjdkurvor, stigar, vägar osv som terrängkartan har. Utöver detta har ju kartorna på hemsidan (som "the_tnt" säger) lokal information om leden som är väldigt värdefull, tex. vart det finns vindskydd, kallkällor bussförbindelser etc.

Men jag kan vara tyst så får du köra ditt race. Mitt sista tips för dagen är i så fall att google har all information du söker och du slipper då få informationen förorenad av tips och värderingar från sådana som jag.

nu hade jag dragit ut kartorna och beskrivningarna för länge sen - de är nämligen bland det första man hittar om man googlar på Bergslagsleden. Det fanns skäl att jag eventuellt ville se mer, och jag tyckte inte jag behövde redogöra för dem. Om dessa skäl är värda 351 kronor
(3 blad, 590, 601, 602) är förstås en annan sak, men jag beslutar gärna själv.

Du borde få tillbaka alla pengar du betalat för att ställa din fråga tycker jag! Det är helt klart vår förbannade plikt som medlemmar att hjälpa dig. ;P

Ja, jag tycker du var ogin. Din fråga är i ljuset av ditt senaste inlägg solklar, men det framgick inte att du redan hittat till ledkartorna och faktiskt prompt ville ha terrängkartan med dig. Glada och hjälpsamma var det då tre personer som på olika vis tipsade om gratisalernativet som i de flesta fall är fullgott. Men det var inte bra nog för dig...

Här går det för övrigt att läsa sig till vilka blad av den tryckta terrängkartan som behövs var: http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=10407

Googlesökningen innefattade orden gröna och kartan.

Jag önskar dig likväl en god tur! :D

Våtmark?

Hej!

Har planerat att vandra etapp 5 på Bergslagsleden till Kristi Himmelfärdshelgen. Är det någon som har varit ut i trakten Uskavi- Hammarby och sett hur marken ser ut? Ska man räkna med att det är blött hela etappen?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg