Kanske Bergans men inte Bergans Light!
Jag är missnöjd med Bergans Light tält. Kvalitén är inte ens i närheten av Hilleberg, och eftersom det skiljer i pris så kan man förvänta sig tyngre/sämre kvalité i material o.s.v. Men stora konstruktionsmissar på ett tält för 2700 :- tycker jag inte är okej.
Det jag invänder mot är dels kvalité på sömmar och diverse detaljer men framför allt handlar det om på vilket sätt man fäst innertältet med yttertältet, banden är statiska så om du sträcker yttertältet så är det stor risk att dessa band går av eller släpper från sömmen (innerältet kollapsar då). Banden sitter fast med en ganska grov söm och är inte på något sätt förstärkt.
När jag testade tältet i min trädgård så gick dessa sönder, på två olika ställen. Jag reklamerade tältet och vad som över telefon med kundtjänst var en "solklar reklamation" förvandlades till "detta kommer dom inte ta tillbaka utan endast laga, alla tält är sydda på detta sätt" efter att jag skickat in tältet. Eftersom Get Out är en väldigt bra butik så fick jag efter viss diskussion byta tältet till ett Hilleberg.
Eftersom vi bor 300 meter från Hillebergs huvudkontor och har sovit i Hillebergtält flera gånger visste jag att konstruktionen var annorlunda på Hilleberg så det var inte så svårt att argumentera kring varför jag ville byta tält.
På Hillebergtältet så är det till att börja med två sömmar istället för en, det är dessutom elastiska band istället för statiska samt att dom två sömmarna som finns är förstärkta över banden, viss skillnad!
Utöver detta så var golvet väldigt lågt i Light tältet, sömmarna var säkerligen tillräckligt bra men det hängde ut tråd ur sömmarna på flera olika ställen, vilket såg väldigt B ut. Tältet var dessutom lägre och upplevdes mycket mindre än Nallo, samt vägde mer!
Jag gillade dock packpåsen som följde med
Såhär ser det ut på Hilleberg: (ta bort en av sömmarna, skippa förstärkningar och förvandla dom kraftiga elastiska banden till tunna tunna statiska och du har konstruktionen på Bergans tält).