mlindstrom; sa:
Eller missade du:
"Under färd på väg får från ett fordon:
- inte visas annat än vitt eller gult ljus framåt, samt
- inte visas vitt ljus bakåt annat än vid backning eller vid arbete som kräver vitt ljus "
Det är inte riktigt samma sak (och det där var ju från Trafikförordningen).
Så här lyder avsnittet i Fordonskungörelsen:
33 § Fordon får, med nedan angivna undantag, inte vara utrustat med
___lyktor eller strålkastare som kan visa eller avge rött ljus framåt eller anordningar som vid belysning kan återkasta rött ljus framåt,
___lyktor eller strålkastare som kan visa eller avge vitt ljus bakåt eller anordningar som vid belysning kan återkasta vitt ljus bakåt.
___Bestämmelserna i första stycket gäller inte registreringsskyltar, nationalitetsmärken, skyltlyktor eller backningsstrålkastare och inte heller strålkastare som används när fordonet brukas som arbetsredskap eller liknande. Bestämmelserna gäller inte heller lyktor som används för att stoppa fordon enligt 67 § 13.3.4 vägmärkesförordningen (1978:1001).
Notera här det viktiga "kan visa". Det spelar alltså ingen roll om de är tända eller släckta.
Huruvida förare, passagerare eller last hör till fordonet eller inte låter jag vara osagt (hittar inget som reglerar det, men jag kan inte tänka mig att t.ex. en lastbil går åka omkring med en massa lysande strålkastare på flaket).
(Redigerade indragen av styckena i lagtexten, inledande whitespace togs bort av forumet)