Begagnade Hilleberg

E u skall syntettält förvaras i frys om inte nylonet inte skall brytas ner i normaltakt. Hur många gör det? Ja, åtminstone inte jag.
Mitt första Hobbex, blått, nylon cykeltält, enkelvävigt blev så skört efter ca 15 år att det fragmenterades helt vid försök till tältslagning! Bara botten dög till extrabotten samt järnpinnarna.
Ca 1000-1500 är nog rätt pris för ett så gammalt HB.
Men måste det stå HB på det?
Utgå istället från funktion, storlek, höjd, luftning, stormlinor och se på flera märken.
En tittt till i Globetrotters katalog kan kanske ge dig fler tips, de sänder den gratis!
//J

Förhoppningsvis har väl Hilleberg lite bättre kvalité på grejerna än Hobbex, så jag räknar med att det fortfarande håller om 15 år även om det så klart oundvikligen slits med åren...

Sen måste det så klart inte stå HB på det, jag är inte märkesfrälst på något sätt. Har dock kollat runt efter tält ett bra tag nu och känslan är att Hilleberg i princip alltid får bra omdömen, vilket gör att Hilleberg känns som ett ganska "säkert" köp. Det finns säkert märken och modeller är mer prisvärda, men eftersom det sällan fins lika många omdömen av dessa tält känns det lite mer som en chansning. Jag kör den fega och något dyrare vägen helt enkelt...

Jo jag har hållt koll på outletten ett tag nu, men det verkar inte dyka upp något nytt. Muddus och Keron 2 är allt de har. Mailade t.o.m. och frågade om de inte hade något litet Nammatj undangömt, men det verkar som om Hilleberg är helt tömda pådet mesta just nu...

Om du intre har bråttom så vänta till i höst. När HB's nyheter släpps lär det fyllas på i outleten också :)

Om du intre har bråttom så vänta till i höst. När HB's nyheter släpps lär det fyllas på i outleten också :)

Jo, egentligen hade det nog varit smartare att vänta lite, men jag ville gärna ha tältet inför sommarens fjälltur till Abisko.

Som jag har förstått det kommer dock Hilleberg inte släppa några nyheter i år, dock är det klart att outleten förmodligen fylls när de börjar ha grejer att sälja igen...

Hyra..

Jo, egentligen hade det nog varit smartare att vänta lite, men jag ville gärna ha tältet inför sommarens fjälltur till Abisko.

Som jag har förstått det kommer dock Hilleberg inte släppa några nyheter i år, dock är det klart att outleten förmodligen fylls när de börjar ha grejer att sälja igen...

Om du bara ska upp en vecka nu i år så är ett alternativ att hyra ett (HB)tält i abisko..och sedan köper du ett senare under hösten, på outlet eller så när du har fått lite mera känsla för vad du vill/ska ha....

//A

Om du bara ska upp en vecka nu i år så är ett alternativ att hyra ett (HB)tält i abisko..och sedan köper du ett senare under hösten, på outlet eller så när du har fått lite mera känsla för vad du vill/ska ha....

//A

Jo det hade varit ett alternativ, problemet är att vi inte ska utgå från Abisko fjällstation utan ta tåget förbi Abisko (till Katteratt) och därifrån gå tillbaka till Abisko.

Men men, jag tror ändå jag är ganska på det klara med vad jag vill ha och har redan gjort slag i saken och köpt mig ett Nammatj 3.

Hej Robin! Tyvärr såg jag fitt inlägg först idag och har redan hunnit köpa ett tält, annars hade det varit klart intressant... Synd!

Det blev för övrigt ett nytt Nammatj 3 och inget begegnat...

Det var synd! Ja, jag får ta och leta vidare då :) Hoppas du är nöjd med tältet iaf! ;)

avslutad210712

Gäst
"nyheter för 2008 kommer att presenteras till hösten" står det på HB's sida, men jag uppfattar det som denna höst...

Hade du varit med i Kårsavagge hade du insett att hösten kom mycket tidigt i år. För övrigt ger SMHI's hemsida den glädjande prognosen av 0 grader i Abisko i natt.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg