E u skall syntettält förvaras i frys om inte nylonet inte skall brytas ner i normaltakt. Hur många gör det? Ja, åtminstone inte jag.
Mitt första Hobbex, blått, nylon cykeltält, enkelvävigt blev så skört efter ca 15 år att det fragmenterades helt vid försök till tältslagning! Bara botten dög till extrabotten samt järnpinnarna.
Ca 1000-1500 är nog rätt pris för ett så gammalt HB.
Men måste det stå HB på det?
Utgå istället från funktion, storlek, höjd, luftning, stormlinor och se på flera märken.
En tittt till i Globetrotters katalog kan kanske ge dig fler tips, de sänder den gratis!
//J
Förhoppningsvis har väl Hilleberg lite bättre kvalité på grejerna än Hobbex, så jag räknar med att det fortfarande håller om 15 år även om det så klart oundvikligen slits med åren...
Sen måste det så klart inte stå HB på det, jag är inte märkesfrälst på något sätt. Har dock kollat runt efter tält ett bra tag nu och känslan är att Hilleberg i princip alltid får bra omdömen, vilket gör att Hilleberg känns som ett ganska "säkert" köp. Det finns säkert märken och modeller är mer prisvärda, men eftersom det sällan fins lika många omdömen av dessa tält känns det lite mer som en chansning. Jag kör den fega och något dyrare vägen helt enkelt...