Peter, jag skall återkomma på ditt tidigare inlägg, men reagerar först kort på länken ovan. IMHO verkar det helt jävla huvudlöst att tjata om balans med slutna ögon. I så motto är sjukgymnasten i texten i allra högsta grad Clown. Bara för att det är mätbart, bara för att det råkar vara vedertaget behöver det inte vara relevant. Inte relevant för dig i alla fall.
Jag tycker att det är uppenbart att din sjukgymnast under sex (?) års tid inte lyckats separera analysarbetet (hur mår patienten) med utvecklingsarbetet (hur får vi patienten att blir starkare och bättre på ett motiverande sätt).
För övrigt - så kan jag inte se en enda förklaring till kriteriet slutna ögon för analys (och utveckling). Det är fortfarande otroligt svårt för mig att förstå varför det skulle vara lämpligt då livet genomförs med slutna ögon.
I tillägg, kanske alltför rakt (tolka inte det som elkat) om ett simpelt balanstest får dig att känna dig "dum och värdelös" så får du väl ändå ta och andas ut en smula... Skratta lite åt dig själv. Det gör nästan jag... Peter, du imponerar stort med dina vandringar, med din kämpa glöd trots krämpor. Du är ju fan en hjälte i mina ögon. Hur tusan kan du låta dig sänkas av ett balanstest?
Först om sjukgymnaster. Jag har varit hos tre olika för knäbesvär. Först vårdcentralen, sen privat, för second opinion, sen hos ännu en privat när inte hon kunde.
När det gälld rehab förra året var det en fjärde, en som hjälpt mig med min rygg för tio år sen.
Jag sa till på sjukhuset vem jag ville ha.
Det var mycket som skulle fixas - belasta bäckenet och gå bättre
(läkningen tog 3-4 månader, anses normalt ta 6)
träna upp rumpmuskeln (lyckades), återfå böjligheten i armbågen (lyckades), återfå sträckningen (lyckades ej helt), återfå böjligheten i handleden (lyckades ej helt). De var ett så digert program att balansen lite grann kom bort. Jag gjorde tandborstandet pliktskyldigt, men gick över till balansbräda när det inte gjorde ont.
Olyckan var den 12 februari och när jag uppnått målet med rumpmuskeln i mitten av maj
var jag så trött på allt rehabandet flera timmar om dan att jag tvärt la av med alla skaderelaterade övningar, utom den för benen. Den har jag vidareutvecklat.
Ja, om tanten ifråga är en clown så är t ex sjukgymnastutbildningen vid Lule Tekniska Universitet.
en cirkus. När jag googlade vidare i desperat jakt på meningsfulla övningar hittade jag en C-uppsats som jämförde olika test (inte övningar).
Det första och kanske enklaste var Unilateral Stance. Gissa vad det gick ut på.
Man står på ett ben, lyfter det andra så låret är parallellt med golvet. Händerna ska vara vid höfterna.
Man ska stå i 10 sekunder. Att lösgöra en hand, sänka benet, flytta stödfoten, etc. räknades som fall.
Så mätte man svajet. Fall gilldes som totalt svaj på 120 grader. Övningen gjordes med slutna och öppna ögon.
Det första har jag prövat, och som väntat registrerade jag fall i varje försök. Enl. undersökningen hade
övningen med slutna ögon mycket högre reliabilitet än den med öppna.
Att testet inte liknar min vardag inser jag, men vilka test gör det? Att det inte duger som övning är däremot uppenbart, det måste , som Mezzner säger, gå att finna ett mellanläge. Att stå och balansera på
en bräda rakt upp och ned tycks engagera låren. Att göra nigövningar, eller rita alfabetet på golvet, engagerar fotlederna som naturligtvis är dåliga. Att rita med foten på balansbräda är svårt, en del föreslår åttor, som relativt lätta. Nå, jag hoppas träffa en sjukgymnast som förstår. Känns övningarna meningsfulla och beprövade kan jag bli väldigt beslutsam som när jag var sjuk förra året.
Apropå google har jag tagit reda på vad det där "timed up and go" är för något. Det beskrivs som ett sätt att testa åldringars rörlighet och fallbenägenhet och används alltså i åldringsvården.