Peter, jag ställer frågan igen, delvis för att jag är nyfiken men också delvis för att jag blir förvånad och nästan låter mig provoceras en smula av att du gång efter annan säger att du inte fått något som helst resultat.
Jag undrar alltså om du verkligen inte sett någon förbättring, något resultat överhuvudtaget. (Och då ber jag dig avstå en liten stund från fokusering på resultat kring "slutna ögon".)
(Hos mig själv och andra som jag känner tycker jag mig se skillnander i "balansförmåga" gällande stillastående/sittande kontra i rörelse, gällande sittande kontra stående, gällande öppna kontra slutna ögon samt gällande aktiviteter man trygg och van med konta helt nya och ovana, alltså en mer mental fråga.)
Förmågan att hålla balansen stående på ett ben med slutna ögon är
det etablerade måttet på balans. Jag har googlat och bläddrat och icke hittat något annat mätbart kriterium. Det är därför det enda jag accepterar. Som jag fattat det är det nämligen då man verkligen använder och testar balanssinnet. Man kan givetvis stå med öppna ögon, man kan givetvis också hålla i ngt eller luta sig mot en vägg.
Kravet på god balans är 30 sekunder. Män i min ålder sätter i genomsnitt ned foten efter 10-20 sekunder - detta faktum är väl dokumenterat -
och kan i allmänhet träna upp förmågan. Yngre personer, säg i 40-årsåldern, som jag testat på, bara står och står utan synliga rörelser - utan att nånsin ha övat detta moment.
Det är mycke troligt att andra typer av övningar leder till målet,
men jag kan inte accpterar att övergången till en annan typ av övning samtidigt ska innebära andra kriterier.
Jag har inhandlat ett stoppur, eftersom man lätt räknar för fort. Så jag testade just en serie försök.
Höger ben: 9-3-3-5-3
Vänster ben: 2-2-2-9-3
Vår sjukgymnast måste rimligen hålla med om att detta är katastrofalt
dåliga resultat för en aktiv person av ghod kondition med god ben- och bålstyrka
(för åldern).
Jag har sämre balans än en vän som drabbades av stroke
förra året.
Detta är resultaten av mina försök under de senaste 6 åren att förbättra balansen. Jag har låtit mig luras av den enkla genomförbarheten i de alternativa övningarna.
Visst, jag kanske förbättrar balansen om jag ger mig ut och traskar i skogen där jag bor. Men jag är övertygad om att den brötiga terrängen och den täta vegationen ändå rätt snart får mig att välja stigarna - bekvämare, genomförbart, lugnande och sannolikt verkningslöst.