Bågjakt !

Skulle vilja veta om du tycker att man borde tillåta jakt med spjut oxå? Du får gärna motivera ditt svar.
Frågan var inte ställd till mig men jag svarar ändå.
Jag anser inte att jakt med kastspjut bör vara tillåtet.
Spjutets dödande effekt ligger nog (bör naturligtvis prövas) gott och väl inom vad som kan anses som etiskt i sammanhanget men träffsäkerheten torde vara dålig även på mycket kort håll.
Om det skulle visa sig att det finns spjut som en normal mäniska kan lära sig träffa bra med på kort avstånd så faller den invändningen.

Ja det gör jag så länge den som använder vapnen använder dem inom de begränsingar som vapnen har.

Jag ser det inte som att det är vapnen vi måste begränsa, det är oseriösa användare.
Ett felanvänt vapen är skit oavsett om det är en modern studsare eller en pilbåde.

Eftersom jag ändå frågar, så kan du kanske förklara varför det inte är lika spännande att smyga fram till 30m från viltet innan du avlossar ditt vanliga gevär?

Jag undrar vad du consono tycker om sportfiske? är det helt förkastligt och vi borde köra trålare istället?

För flugfiskespöt är som bågen, funkar jävigt bra men är inte det mest effektiva redskapet...

Vilken älv hade du tänkt tråla dig uppför, fiskar du torsk eller löja med flugspö?

Kom precis på, ljuster, som skulle kunna vara en relevant jämförelse till pilbågar m.m. är väl förbjudet av en eller annan anledning?

Jag kom på en sak till, vad kul med en tråd där vi som är jägare kan bråka inbördes som omväxling.

Senast ändrad:
Isf förstår jag inte vad vi diskuterar. Om du är lika nöjd med att smyga med ditt gevär som du hade varit med bågen så finns det väl inget som hindrar dig från att börja smyga på direkten? På så sätt är alla nöjda.

Vad vi diskuterar är bågjakten, inte om man kan jaga på samma sätt med kulor och krut som man gör med båge.

Jag försvarar bågjakten eftersom jag anser att det är rätt och rimligt att man ska få jaga med moderna bågar.
Det är inte vapnen som orsakar lidande för viltet (vilket vissa på denna tråd hävdar) utan det är oansvarigt användande av vapnet, oavsett vapentyp. Därför tycker jag att bågjakt är helt ok för de som vill lägga tiden på att öva och ta bågjägar examen och utöva denna jakt.

Vad vi diskuterar är bågjakten, inte om man kan jaga på samma sätt med kulor och krut som man gör med båge.

Jag försvarar bågjakten eftersom jag anser att det är rätt och rimligt att man ska få jaga med moderna bågar.
Det är inte vapnen som orsakar lidande för viltet (vilket vissa på denna tråd hävdar) utan det är oansvarigt användande av vapnet, oavsett vapentyp. Därför tycker jag att bågjakt är helt ok för de som vill lägga tiden på att öva och ta bågjägar examen och utöva denna jakt.

Men varför är det en så viktig fråga för dig om du är lika nöjd med att smyga med gevär?

Jag sa att det var lika spännande.
Det är alltid spännande och en utmaning att överlista viltet.

Med risk för att vara tjatig: -Om det nu är lika spännande att smyga på viltet med gevär, varför är frågan om bågjakt så viktig för dig? Varför inte bara ge sig ut i skogen med gevär och slippa tjafset?

Med risk för att vara tjatig: -Om det nu är lika spännande att smyga på viltet med gevär, varför är frågan om bågjakt så viktig för dig? Varför inte bara ge sig ut i skogen med gevär och slippa tjafset?

För att jag anser att en båge är minst lika lämpligt jaktvapen som ett gevär så länge det används som det ska. Vapnet som sådant är fullt kapabelt att på ett bra sätt avliva viltet.

Att lobba in en pil på 80-90 meter är lika förkastligt som att skjuta på 300 meter med kula i mina ögon. Allt kommer tillbaks till användaren och hur seriös denne är.

Det är ju inte direkt så att vi talar om de tavelpilar och bågar som man sköt när man var barn.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ceicli Bågjakt! Jakt 19

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg