Bågjakt !

Så här har det hållit på i tråden sedan den började. Jakt med båge för inte till fler skdaskjutningar. Det är erfarenheten från länder där det varit tillåtet länge. Bågen fungerar mycket bra och pilen dödar väldigt effektivt. Ofta mer effektivt än en kula på samma ställe. Där emot vi en halvtaskig träff ger ett pilsår djuren mycket större chans till överlevnad. Bågjakt är bra och humant men det tar längre tid att komma till skottläge och fälla sina vilt. Det är väll ändå upp till varje jägare vad man vill lägga sin tid på ?

Ja, det är en mycket annorlunda jaktform. Vad är det som är så jävla illa med det ? Jag har följt era inlägg genom många trådar och vet inte om jag ser er som seriösa jägare- däremot djävligt seriösa (men dåligt pålästa och inskränkta) snackare. Indianer och cowbys !- idiot. Jaktmarken som lekplats- ska det inte vara kul att jaga ? Köp ditt kött i stället då.

Pilbåge fungerar men är inte lika kötteffektivt för de som vill fylla frysen räcker inte det ?

Jag tycker att det är kul att jaga men jag tycker inte att det ska vara en anledning att göra lek av den, att gå ut i skogen med pilbåge för att jaga höll vi på med som smågrabbar. Det stora flertalet slutar med det när de blir vuxna män. Jag tycker nog att det är pilbågsskyttarna som ska nöja sig med att utöva sin hobby på djurfigurer av papper och köpa sitt kött istället. Jag nämnde det tidigare, det har inget att göra med hur många böcker, eller Gunn´s&ammo man har läst. Det handlar om att man nångång måste välja om man vill vara en pojke eller man.

det finns faktiskt en sak jag tänkt på ganska mycket. vi svenskar har ingen eftersöks tradition och detta beror till stor del på almogejakten(läs: tjuvjakt).. .
Sluta då och tänka och sök lite fakta istället.
Sverige har, i motsats till många andra länder, en stark eftersökstradition. Så stark att jägareförbundet såg till att få det inskrivet i jaktlagen och att enskilda jägare tar på sig ansvaret för att spåra upp och avliva trafikskadat vilt trots att samhället nästan systematiskt försöket lägga hinder i vägen för detta.
Jag respekterar din rätt till en åsikt men nu är du helt fel ute.

Consono,
Jag tycker ditt resonemang att hänga med i utvecklingen är ok men det haltar på en viktig punkt.
Oavsett om man jagar med pilbåge, spjut, hagel- eller kulgevär så måste man hålla sig inom de begränsningar som metoden har. Du tycker att gevär är bättre än pilbåge men på 500 meters håll så är inte ett normalt jaktgevär bra heller. Med ditt resonemang så skulle man gå upp till datastyrd kanon som lätt träffar prick även på detta håll medan man i verkligheten anpassar jaktmetoder och skotthåll efter gevärets begränsningar. Samma sak med pilbåge, man anpassar skjutavstånd och villebråd efter bågens begränsningar istället för att hävda att det inte duger pga dessa begränsningar.

Senast ändrad:
Sluta då och tänka och sök lite fakta istället.
Sverige har, i motsats till många andra länder, en stark eftersökstradition. Så stark att jägareförbundet såg till att få det inskrivet i jaktlagen och att enskilda jägare tar på sig ansvaret för att spåra upp och avliva trafikskadat vilt trots att samhället nästan systematiskt försöket lägga hinder i vägen för detta.
Jag respekterar din rätt till en åsikt men nu är du helt fel ute.

Consono,
Jag tycker ditt resonemang att hänga med i utvecklingen är ok men det haltar på en viktig punkt.
Oavsett om man jagar med pilbåge, spjut, hagel- eller kulgevär så måste man hålla sig inom de begränsningar som metoden har. Du tycker att gevär är bättre än pilbåge men på 500 meters håll så är inte ett normalt jaktgevär bra heller. Med ditt resonemang så skulle man gå upp till datastyrd kanon som lätt träffar prick även på detta håll medan man i verkligheten anpassar jaktmetoder och skotthåll efter gevärets begränsningar. Samma sak med pilbåge, man anpassar skjutavstånd och villebråd efter bågens begränsningar istället för att hävda att det inte duger pga dessa begränsningar.

Om det sker produktutveckling och en fabrikant tar fram ett datorstyrt vapen som kan fälla en älg på 500 meters avstånd så är det det som gäller i framtiden. Nackdelen med just kanon är väl att det inte blir så mycket kvar av ett rådjur i så fall. Det finns inget romantiskt skimmer i att använda uråldriga metoder bara för att det går. Om jag har ett vapen som träffar rätt på ett mål 500 meter bort så träffar jag även på 50 meter men det fungerar inte omvänt. Ju bättre precision desto större marginaler för att resultatet ska bli bra.
Om man skulle omsätta resonemanget med att anpassa jakten med pilbågens värdelösa förutsättningar på trafiken, så innebär det att om jag kör jättesakta och jätteförsiktigt bara efter små vägar, så behöver jag inte ens ha bromsar på bilen jag hinner stanna i alla fall. Det går inte att resonera så.

Om man skulle omsätta resonemanget med att anpassa jakten med pilbågens värdelösa förutsättningar på trafiken, så innebär det att om jag kör jättesakta och jätteförsiktigt bara efter små vägar, så behöver jag inte ens ha bromsar på bilen jag hinner stanna i alla fall. Det går inte att resonera så.
Men det är ju just så man gör. Bromsarna på en personbil duger till att stoppa en personbil med rimlig vikt i rimlig hastighet men de är helt undermåliga för att stoppa en lastbil på 60 ton. Skall man då sätta lastbilsbromsar på alla personbilar?
Det är bara att acceptera att en modern jaktbåge har såväl kraft som precision för jakt på 15-20m håll. Kan inte skytten skjuta eller hålla inne med skottet om avståndet är för långt så är den "värdelös" men det gäller ju för alla jaktvapen, bilar (med eller utan bromsar) eller vad du vill.
Ditt motstånd mot bågjakt är helt OK men det bygger på känslomässig grund och inte på logik.

Om det sker produktutveckling och en fabrikant tar fram ett datorstyrt vapen som kan fälla en älg på 500 meters avstånd så är det det som gäller i framtiden.

Då är det inte längre jakt, då är det avlivning och då är vi inte många som får nåt nöje av det oavsett ammunition som används.

Att du personligen inte tycker om bågjakt är helt ok, men du bör erkänna att inget vapen är bättre än den som använder det.

Skulle vilja veta vad tycker du är mer försvarbart och hur du resonerar, att jag skjuter ett rådjur på 300 meter med min studsare eller ett rådjur på 30 meter med båge?
I båda fallen är det inom vapnets kapacitet.

Senast ändrad:
Då är det inte längre jakt, då är det avlivning och då är vi inte många som får nåt nöje av det oavsett ammunition som används.

Att du personligen inte tycker om bågjakt är helt ok, men du bör erkänna att inget vapen är bättre än den som använder det.

Skulle vilja veta vad tycker du är mer försvarbart och hur du resonerar, att jag skjuter ett rådjur på 300 meter med min studsare eller ett rådjur på 30 meter med båge?

I båda fallen är du inom gränslandet för ditt vapens kapacitet, men om du skjuter ett rådjur på 30 meter med studsare så är du med råge innanför kapaciteten. Det är det som är drivkraften för utveckling. Säkerligen har det i alla tider funnits människor som har hävdat att något går förlorat om vi anammar det senaste i utvecklingen. De har hittils haft fel. Kan det vara möjligt att det i övergången mellan jakt med spjut och jakt med pilbåge fördes likadana samtal men då i skenet av en lägereld i stället för skenet från bildskärmen?

Skulle vilja veta om du tycker att man borde tillåta jakt med spjut oxå? Du får gärna motivera ditt svar.

I båda fallen är du inom gränslandet för ditt vapens kapacitet, men om du skjuter ett rådjur på 30 meter med studsare så är du med råge innanför kapaciteten.

Allt har att göra med hur personen som använder vapnet verkligen använder det.
En person som vet sitt vapens och sina egna begränsningar har oftast betydligt färre skadeskjutningar än de som tror för bra om sig själv och sitt vapen.
Allt kommer tillbaks till användaren och dennes omdöme.

Modern jakbåde är lika effektiv inom sitt tilltänkta användningssätt som ett modernt jaktvapen är, men användaren är den som måste använda sitt omdöme för om man ska skjuta eller inte i alla lägen.

Jag undrar vad du consono tycker om sportfiske? är det helt förkastligt och vi borde köra trålare istället?

För flugfiskespöt är som bågen, funkar jävigt bra men är inte det mest effektiva redskapet...

Om du vill jaga med björnspjut så ska jag inte hindra dig, men jag ska heller inte hjälpa dig för så nära vill jag inte vara en björn.

Jag missade att du hade tänkt jaga björn med pilbågen. Trodde att det var klövvilt som var aktuellt?

Hursom helst ska du ha heder för att du är konsekvent och kan tänka dig jakt med andra primitiva vapen som spjut.

Jag antar att du på samma sätt ser det som ok att jaga med svartkrutsvapen, pistol och yxa?

Jag antar att du på samma sätt ser det som ok att jaga med svartkrutsvapen, pistol och yxa?

Ja det gör jag så länge den som använder vapnen använder dem inom de begränsingar som vapnen har.

Jag ser det inte som att det är vapnen vi måste begränsa, det är oseriösa användare.
Ett felanvänt vapen är skit oavsett om det är en modern studsare eller en pilbåde.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ceicli Bågjakt! Jakt 19

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg