Re: det är inte sand , det tar ca 20 _30 min
Har man bra material och hyfsat väder spelar det mindre roll vilken årstid det är. Men skulle jag välja blir det en varm och torr sommar.
Snö drar inte ut något vatten ur fuktig ved. Om det hinner frysa innan veden torkat fungerar den mycket dåligt att göra upp eld med.
Så länge man får upp eld innom en "rimlig" tid spelar det inte så stor roll hur lång tid det tar.
Det svåra är inte själva tekniken utan att hitta rätt material.
/mattias
kontroll; sa:det är inte så svårt, det tar ca 20 _ 30 min, om man har sin kniv med sig, den bästa tiden på året är vintern, då snön har sugit ur fukten ur de döda träna !! jag har foto, videos , på när jag görd det, sommar som vinter ! gör man det rätt så är det inte svårt !!
Har man bra material och hyfsat väder spelar det mindre roll vilken årstid det är. Men skulle jag välja blir det en varm och torr sommar.
Snö drar inte ut något vatten ur fuktig ved. Om det hinner frysa innan veden torkat fungerar den mycket dåligt att göra upp eld med.
Så länge man får upp eld innom en "rimlig" tid spelar det inte så stor roll hur lång tid det tar.
Det svåra är inte själva tekniken utan att hitta rätt material.
/mattias