Bågdrill

Ulf M; sa:
-Patric-; sa:
(nu vet jag vilken den optimala överlevnadskniven är..)

VILKEN?! VILKEN?!

hehe.. trott eller ej men morakniven(inte laminat eller rostfria) är nog fan den bästa, den har ju rätt härdning och kan användas som eldstål vilket INGEN av "fällknivarna" kan.. :) Nackdelen är parerskyddet som gör att man inte kommer hela vägen fram och att man förlorar moment(naturligtvis så kapar man av parerskyddet). E man lite wild and crazy och vill betala 5:- mer så kan man köpa dom oskaftade, då blirrom fan ta mig optimala!!
 
fanken!! jag trodde att jag hittat rätt denne gången.. :) Nästa gång då jäklar ska jag hitta den!!

(den heliga graalen)
 
-Patric-; sa:
hehe.. trott eller ej men morakniven(inte laminat eller rostfria) är nog fan den bästa, den har ju rätt härdning och kan användas som eldstål vilket INGEN av "fällknivarna" kan.. :) Nackdelen är parerskyddet som gör att man inte kommer hela vägen fram och att man förlorar moment(naturligtvis så kapar man av parerskyddet). E man lite wild and crazy och vill betala 5:- mer så kan man köpa dom oskaftade, då blirrom fan ta mig optimala!!

Använder bara den klassiska moran så slipper man parerskyddet :)


[Ändrat av norpan_ 2004-04-27 kl 12:44]
 
det är inte sand , det tar ca 20 _30 min

det är inte så svårt, det tar ca 20 _ 30 min, om man har sin kniv med sig, den bästa tiden på året är vintern, då snön har sugit ur fukten ur de döda träna !! jag har foto, videos , på när jag görd det, sommar som vinter ! gör man det rätt så är det inte svårt !!
 
trä slag

prova sälg, asp och gran fungerar väldig bra , då gran inte suger up fukt på samma sätt som asp och sälg gör, och jag har en benägenhet att trycka för hårt när jag använder asp, så gran passar mig bätre!
 
the king MORA

jag har använt , dyra dyra knivar. men när det gäller så blir det den gammla mora kniven, min flick vän är från skogarna i filipinerna , och jag måste alltid ta med mig väska med mora knivar till hennes familj, det är det enda dom frågar efter när jag åker dit. det är ett muycket bra betyg, att någon som lever i skogen bara vill ha en vanlig svensk mora kniv. hella byn springer nu runt med en svensk röda more kniv nu hängande i växt fibrer som är knutna runt magen!!
 
heheh

Sir Vival; sa:
Aramis75; sa:
Hade en polare som slet med det en gång. Han hade dom träslag som är optimala (kommer inte ihåg vilka det är), allt var torrt och fint osv. Efter fyra timmar glödde det lite i kanten.

Har aldrig hört om någon som har lyckats med det.

Ska kolla i mina böcker om jag kan se vilka träslag som är lämpliga.
C:a 7 minuter... Så, nu har du hört att någon lyckats!

skulle vilja träffa den där killen som har drillat i 7 min heheh ... 30-40 sec och man är nära att dö!!
jag har gort up eld många gåner med båg drill i skog och mark, hur många gåner vill jag inte säga, skulle bara tro att jag juger!!
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg