Bågdrill

Re: det är inte sand , det tar ca 20 _30 min

kontroll; sa:
det är inte så svårt, det tar ca 20 _ 30 min, om man har sin kniv med sig, den bästa tiden på året är vintern, då snön har sugit ur fukten ur de döda träna !! jag har foto, videos , på när jag görd det, sommar som vinter ! gör man det rätt så är det inte svårt !!

Har man bra material och hyfsat väder spelar det mindre roll vilken årstid det är. Men skulle jag välja blir det en varm och torr sommar.

Snö drar inte ut något vatten ur fuktig ved. Om det hinner frysa innan veden torkat fungerar den mycket dåligt att göra upp eld med.

Så länge man får upp eld innom en "rimlig" tid spelar det inte så stor roll hur lång tid det tar.
Det svåra är inte själva tekniken utan att hitta rätt material.

/mattias
 
Re: Engelska SAS överlevnadshandbok

Dr.Jones; sa:
Skriven af John Wiseman. 26 år i SAS.

"Eldborr
... Borren är gjord av ett hårt träslag, plattan av ett mjukt. När borren roteras med hjälp av bågen bildes först träpulver, sen värme. Balsa, tall och bambu är lämpliga mjuka träslag. Ek ask och bok är bra som borrar. Både borr och platta måste emellertid vara vara helt torra.
...

Läs denna beskrivning på första sidan. Den är bra och fungerar. Jag har använt en i båge och borr, samt björk i plattan. 7-8 minuter som tidigare nämnts är inte omöjligt. Tall kanske funkar om det är riktigt riktigt torrt.
 
Kul att en gammal tråd som man skapat en gång väcks till liv.

Så länge det är ett dött stående träd så funkar al, sälg och en bra. Dock ligger det mycket teknik bakom att lyckas med bågdrillandet Personligen tycker jag det underlättar enormt mycket att ha någon som kan styra en i rätt tiktning och förklara exakt vad det är man gör fel. För att lyckas gäller det allt är perfekt, material, storlek och ställning är vikitga saker som kan vara svårt att lära sig ur en bok. Men glädjen att lyckas med att gnida 2 pinnar mot varandra är enormt stor.
 
Självfallet är det bästa om man har någon som kan visa hur man ska göra. På kurser klarar i princip alla att göra upp eld med bågdrll. Då är det svårare att hitta bra material ute i vår herres hage, framförallt om det är dåligt väder.

/mattias
 
Självfallet är det bästa om man har någon som kan visa hur man ska göra. På kurser klarar i princip alla att göra upp eld med bågdrll. Då är det svårare att hitta bra material ute i vår herres hage, framförallt om det är dåligt väder.

/mattias

16 deltagare genomförde bågdrillning på en eftermiddag i sommar med lyckat resultat.

Befinner man sig vid en sjö är det ofta väldigt lätt att hitta gammal död al vid strandkanterna.
 
Läste i någons inlägg om att den hade tagit in materialt för att torka. Gör inte det, det kan vara en av anledningarna till att ni inte fått det att fungera. Materialet behöver komma från döende stående träd, anledningen till det är att då har träet börjat förmultna vilket gör det mjukare. Om man tar in träet och torkar det så blir det för hårt för att drilla med. Klart man fortfarande kan få en glöd men varför göra det jobbigare för sig? =)
 
Läste i någons inlägg om att den hade tagit in materialt för att torka. Gör inte det, det kan vara en av anledningarna till att ni inte fått det att fungera. Materialet behöver komma från döende stående träd, anledningen till det är att då har träet börjat förmultna vilket gör det mjukare. Om man tar in träet och torkar det så blir det för hårt för att drilla med. Klart man fortfarande kan få en glöd men varför göra det jobbigare för sig? =)

Ja fast det beror på vilket träslag man använder. Tar man in och torkar färskt trä av ex. vide eller al går det utmärkt att drilla eld med.

/mattias
 
Ja fast det beror på vilket träslag man använder. Tar man in och torkar färskt trä av ex. vide eller al går det utmärkt att drilla eld med.

/mattias

Fast om man haft möjlighet att ta in virket och torka det så har man nog möjlighet att ta med tändstickor också ;)

Mycket intressantare med metoder som fungerar i realistiska förhållanden.
 
Fast om man haft möjlighet att ta in virket och torka det så har man nog möjlighet att ta med tändstickor också ;)

Mycket intressantare med metoder som fungerar i realistiska förhållanden.

Men det man kan lära sig är alla andra delar kring bågdrillningen än just materialvalet (som dock är väldigt viktigt). Brukar tipsa elever att ta med sina bågdrillset hem och öva och det finns många som drillar hemma i garagen och trädgårdarna för att förfina tekniken och övning ger färdighet.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg