Bågdrill

Re: Re: Arméns; Handbok Överlevnad

Ulf M; sa:
Att jämföra en bågdrill med "att gnida två pinnar" tycker jag är att bevisa att man inte riktigt har koll på tekniken - ännu mer att citera det ur en bok.

Eh... Har aldrig sagt att jag har koll på det. Har aldrig provat ens.

Jag vidare befodrade bara vad andra experter säger om det.

7 min. Jösses! Det måste du lära mig en dag.
 
combat; sa:
vill bara säga att man lurar sig själv, om man tränar att drilla hemma med torkat material. Att slita hårt för att lyckas med material du plockat ute samma dag i relevant miljö är det enda rätta! Lyckas du då, vet du att du kan bågdrilla!!

Men det känns smart att börja med stödhjul för att sedan plocka av dom.
Vem lär sig rolla en kajak när det blåser storm och paddeln är av?

JL
 
Aramis75; sa:
Hade en polare som slet med det en gång. Han hade dom träslag som är optimala (kommer inte ihåg vilka det är), allt var torrt och fint osv. Efter fyra timmar glödde det lite i kanten.

Uppenbarligen nån som inte visste hur man gör. Det är just GLÖD man får av eldborren, precis som när man slår eld med flinta och stål (och får fnösket att glöda med en liten gnista). Sen gäller det att ha material och teknik för att göra eld av den glöden (en boll av torr finfördelad enbark lär fungera bra).
 
har du inte provat, så tycker jag att du ska sätta igång genast! Det är en så skön känsla att klara av det!
 
Det enda stälet jag känt att jag har behärskat till min egen belåtenhet är en fotbollsplan,därutöver måste jag ha både livrem och hängslen, har någon klarat situationen med bågdrill?, när du mist både hängslen och tändaren
 
Re: Arméns; Handbok Överlevnad

Aramis75; sa:
"Att tro att du lätt kan få eld gennom att gnida två pinnar mot varandra, som man gjorde under stenåldern, är en villfarelse. De metoder som våra förfäder använde krävde så mycket kunskaper och erfarenhet under många år att de inte är tillämpbara i en militär överlevnadssituation."

(Arméns; Handbok Överlevnad, 1988)

Visst kräver det kunskap och erfarenhet. Kunskap och erfarenhet får man ju om man övar på det, vilket troligtvis författaren inte har gjort. Då hade han märkt att det går utmärkt att göra upp eld med bågdrillen i skogen.

Det är nog till stor del sådana texter som får andra att avstå från att prova eftersom man får uppfattningen att det är näst intill omöjligt.

/mattias - som har drillat i många år :)
 
Aramis75; sa:
Hade en polare som slet med det en gång. Han hade dom träslag som är optimala (kommer inte ihåg vilka det är), allt var torrt och fint osv. Efter fyra timmar glödde det lite i kanten.

Har aldrig hört om någon som har lyckats med det.

Ska kolla i mina böcker om jag kan se vilka träslag som är lämpliga.

Det lät jobbigt med 4 timmar! Det var nog något som inte stämmde. Från det att man börjar drilla tills man har glöd tar vanligtvis någon minut om man har bra material och använder rätt teknik.

/mattias
 
mm.. tebax efter 4 dagar i skogen och diverse överlevnadstekniker, däribland elduppgörning med bågdrill.. Det går att göra eld med de flesta träslag, det kan iofs ta tid om man inte har förbrett tidigare men tid har man gott om i skogen :) Tänk på att dimesioner och rätt teknik är nästan viktigare än valet av träslag.

(nu vet jag vilken den optimala överlevnadskniven är..)
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg