Bågdrill

sajberjohan; sa:
Är det någon här som har lyckats att göra eld med hjälp av en bågdrill?
Vilket/vilka träslag användes i så fall?

De flesta träslag fungerar mer eller mindre bra. Några är dock väldigt svåra att göra upp eld med. Prova gärna lind, al, asp, tall, gran eller sälg. Jag kan rekomendera att lära sig tekniken först på material som torkat innomhus innan man drar ut i skogen och provar.

/mattias
 
vill bara säga att man lurar sig själv, om man tränar att drilla hemma med torkat material. Att slita hårt för att lyckas med material du plockat ute samma dag i relevant miljö är det enda rätta! Lyckas du då, vet du att du kan bågdrilla!!
 
Hade en polare som slet med det en gång. Han hade dom träslag som är optimala (kommer inte ihåg vilka det är), allt var torrt och fint osv. Efter fyra timmar glödde det lite i kanten.

Har aldrig hört om någon som har lyckats med det.

Ska kolla i mina böcker om jag kan se vilka träslag som är lämpliga.
 
Arméns; Handbok Överlevnad

"Att tro att du lätt kan få eld gennom att gnida två pinnar mot varandra, som man gjorde under stenåldern, är en villfarelse. De metoder som våra förfäder använde krävde så mycket kunskaper och erfarenhet under många år att de inte är tillämpbara i en militär överlevnadssituation."

(Arméns; Handbok Överlevnad, 1988)
 
Engelska SAS överlevnadshandbok

Skriven af John Wiseman. 26 år i SAS.

"Eldborr
Ett enkelt sätt att få upp eld, men metoden kräver mycket träning. Borren är gjord av ett hårt träslag, plattan av ett mjukt. När borren roteras med hjälp av bågen bildes först träpulver, sen värme. Balsa, tall och bambu är lämpliga mjuka träslag. Ek ask och bok är bra som borrar. Både borr och platta måste emellertid vara vara helt torra.
Skär ut en liten fördjupning nära plattans ände och gör en liten fördjupning på undersidan där du lägger fnösket. Forma borren jämn. Gör bågen av ett spänstigt skott av t.ex. hassel eller bambu och strängen av råhud, snöre eller skoremmar. Dessutom behövs något att trycka och hålla borrens överände med, t.ex. en sten eller en träbit med en fördjupning i, i den lägger man en mynt.
Linda strängen ett varv runt borren. Sätt ned borren i fördjupningen, håll den så att den står stadigt med hjälp av stenen, och tryk lätt nedåt medan du för bågen fram och tillbaka med den andra handen. Borren kommer då att snurra. Öka farten när borren börjar komma genom träet. När den börjar komma igenom till utrymmet under där fnösket ligger trycker du hårdare och snurrar fortare."

(Wiseman, 1986, s.141)
 
Aramis75; sa:
Hade en polare som slet med det en gång. Han hade dom träslag som är optimala (kommer inte ihåg vilka det är), allt var torrt och fint osv. Efter fyra timmar glödde det lite i kanten.

Har aldrig hört om någon som har lyckats med det.

Ska kolla i mina böcker om jag kan se vilka träslag som är lämpliga.
C:a 7 minuter... Så, nu har du hört att någon lyckats!
 
Re: Arméns; Handbok Överlevnad

Aramis75; sa:
"Att tro att du lätt kan få eld gennom att gnida två pinnar mot varandra, som man gjorde under stenåldern, är en villfarelse. De metoder som våra förfäder använde krävde så mycket kunskaper och erfarenhet under många år att de inte är tillämpbara i en militär överlevnadssituation."

(Arméns; Handbok Överlevnad, 1988)

Att jämföra en bågdrill med "att gnida två pinnar" tycker jag är att bevisa att man inte riktigt har koll på tekniken - ännu mer att citera det ur en bok.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg