Pålstek utan stoppknut kan uppenbarligen vara dödligt det med enligt länken ovan...
Det gör inte jag heller. Det verkar som om du inga vill förstå... Du ignorer helt min poäng...
Jag tycker det är idiotiskt att hävda att åttan är farligare då man har sett slarv med åttan men aldrig minsan med pålsteken, utan att ens beröra det faktum att pålsteken används så mycket mindre idag... Det är precis som om jag skulle hävda att det är säkert att klättra med endast stoppknot efter man loopat repet genom selen för jag har minsan testat det och aldrig hört talas om någon incident då det fallerat. En överdrift kanske, men kunde man räkna på hur månger fler åttor knyts än pålstek så ligger den nästan i samma klass.
Och jag förstår inte heller det här med att man inte kan bli distraherad när man knyter en pålstek? Får man någon slags magisk koncentrationsförmåga när man knyter pålsteken? Tittar jag på pålstek med yosemite avslutning så ser det ut som om man kan råka glöma just yosemite avslutningen (eller stoppknuten efter en vanlig pålstek) om man blir distraherad just då, och ändå ha en till synes fungerande knut. Som länken ovan påvisar så kan en pålstek utan avslutning/stoppknut vara precis lika farlig som en icke färdig åtta.
Men visst, fortsätt tro att det är själva pålsteken jag invänder emot, det är väll enklast så...
PS: Jag är inte ett dugg upprörd eller arg, och hoppas att jag inte upprör. Jag kan bara skriva rakt på sak och det kan säkert uppfattas som om jag är på krigsstigen. Det är jag inte, men tycker jag att något är dumt skäms jag inte för att skriva det, och skäms inte heller för att be om ursäkt om jag haft fel.