Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
jag vet vad som kommer att hända, det blir en pålstek med den lösa änden på utsidan av öglan.
Kan men slå knopen på det viset kan det gå på mindre än en sekund!
Och om vi nu antar att det går att slå denna fort efter lite träning, kommer frågan om den har några direkta fördelar jämfört med den enklare dubbla pålsteken (den där bara sjön är dubblad)?
Nu blev jag alldeles lite förvånad. På mer än ett ställe i denna tråd så nämns att
'åttan är starkare och säkrare', 'pålsteken kan gå upp av sig själv'...
Hur kan man ens komma på iden att knyta in med en knop som inte är 100% säker?
(Jo, jag vet att den används och att den är 100% säker UNDER vissa förutsättningar.
Det vore bra om nån kunnig förklarar dessa förutsättningar, så inte nybörjare får för sig
att använda denna knop utan att veta de LIVSVIKTIGA detaljerna...)
Nu blev jag alldeles lite förvånad. På mer än ett ställe i denna tråd så nämns att
'åttan är starkare och säkrare', 'pålsteken kan gå upp av sig själv'...
Hur kan man ens komma på iden att knyta in med en knop som inte är 100% säker?
Ingen knut är 100% säker. Risken att man inte trär tillbaka åttan (vilket gett upphov till flera olyckor bland några av världens mest rutinerade klättrare) skall vägas mot risken att man slår pålsteken fel eller att den går upp av sig själv.
En vanlig pålstek utan backup är fel att använda för klättring.
Pålsteken har framförallt fördelen att den kan knytas upp efter fall. För klättrare i min viktklass är det mycket svårt att knyta upp en åtta efter vi tagit ordentligt fall.
Ytterligare en variant för att knyta in sig är att slå en vanlig överhandsknut på repet, trä repet genom selen, dra tillbaka repet genom hålet i överhandsknuten och knyta en dubbel fiskarknop runt repet på andra sidan. Sedan drar man ihop snaran till dess fiskarknopen vilar mot överhandsknuten.
Lättare än 8an att öppna efter belastning, och väldigt kompakt.
Ytterligare en variant för att knyta in sig är att slå en vanlig överhandsknut på repet, trä repet genom selen, dra tillbaka repet genom hålet i överhandsknuten och knyta en dubbel fiskarknop runt repet på andra sidan. Sedan drar man ihop snaran till dess fiskarknopen vilar mot överhandsknuten.
Lättare än 8an att öppna efter belastning, och väldigt kompakt.
Den andra knopen du nämner (citat ovan) låter intressant. Min enda spontana invändning är att i min erfarenhet är fiskarknopen svår att lära ut och lätt att slå fel.
I allmänhet tycker jag inte detta räcker som argument mot en knop för mer erfarna klättrare. Vi måste kunna lära oss nya grejer och måste göra kamratkontroll. Att nybörjare lämpligen bör rekommenderas 8an är inte detsamma som att alla måste använda den!
På den tiden de knöt in sig med hamparep runt midjan var ju pålsteken den naturliga knopen. Någon gång på 70-talet övergavs den i allmänhet till förmån för åttan, detta efter några olyckor med pålstekar (utan backupp) hade öppnat sig av sig själv.
I sammanhanget bör väl också nämnas att det skett olyckor där den lösa änden av en åtta har varit för kort och knopen löst upp sig vid fall. Åtminstonde en gång har detta skett vid en tävling där knopen var kontrollerad av funktionärer.
Den andra knopen du nämner (citat ovan) låter intressant. Min enda spontana invändning är att i min erfarenhet är fiskarknopen svår att lära ut och lätt att slå fel.
I allmänhet tycker jag inte detta räcker som argument mot en knop för mer erfarna klättrare. Vi måste kunna lära oss nya grejer och måste göra kamratkontroll. Att nybörjare lämpligen bör rekommenderas 8an är inte detsamma som att alla måste använda den!
Jag hade bara sett den knopen i en brittisk instruktionsbok, där den kallades "New Zealand tie in" (om jag inte missminner mig), innan jag klättrade med en Canadensare som brukade den i Red Rocks för två år sedan.
Annars är det som du säger mycket viktigt att en knop skall vara lätt att slå. Det är av den anledningen jag inte slår någon av de olika varianterna av pålstek (dubbel sjö, dubbel sjö + dubbel varv runt repet, yosemite bowline etc etc...).
Lättaste sättet att kontrollera en pålstek är att ge repet ett ordentligt ryck, har man slagit pålsteken fel så går den i så fall upp.
Den i särklass bästa varianten på pålsteken är att backa upp den med en "Yosemite finish" som inte är en separat knut på lösa ändan utan en integrerad del av själva knopen. Pålstek med Yosemite finish håller lika bra som åtta, är mindre klumpig än en åtta, går inte upp spontant och är lika lätt att ta upp som en vanlig pålstek.
Nackdelar jämfört med dubbelåttan är att pålstek med yosemite finish är svår att inspektera från håll, samt har ett otympligt namn. Men den är vackrare, betraktar man knopen ett tag inser man ett den består av en enkelåtta sammanflätad med ett enkelt halvslag med åttan som avslut. Minimalistiskt och optimalt - värd ett bättre namn!
Den i särklass bästa varianten på pålsteken är att backa upp den med en "Yosemite finish" som inte är en separat knut på lösa ändan utan en integrerad del av själva knopen. Pålstek med Yosemite finish håller lika bra som åtta, är mindre klumpig än en åtta, går inte upp spontant och är lika lätt att ta upp som en vanlig pålstek.