Teneriffa
1. Ta inte dykcert i Thailand, det finns en anledning till att dykguider i Australien drar lott om vem som ska slippa hantera de nycertade dykarna därifrån... Det finns väl iförsig sannolikt seriösa ställen också, men då ska du ha väldigt bra koll på centret du väljer.
2. Som många har skrivit så är det en stor fördel för framtida dykning att ta certet i vårt svenska grumliga vatten om du kan tänka dig det. / En numera inbiten coctaildykare som gjorde sina första dyk i 8-gradigt vatten, i våtdräkt, i Stockholms skärgård.
3. Om du vill ta cert utomlands rekommenderar jag Teneriffa och dykcentret Aqua-Marina. Vi har gjort över 200 dyk och det är det bästa dykcentret vi har testat, både för oss som gjorde self-reliant speciality och min lillasyster som gjorde några av sina första dyk. Dykningen på Teneriffa var nåt helt annat än vi (som har bl.a. Maldiverna, Galapagos, Egypten och Australien i bagaget) hade förväntat oss! Vid flertal tillfällen hade jag svårt att avgöra om jag skulle titta på hajen, bläckfisken eller sköldpaddan, och det var bara en av många häftiga upplevelser där. För nybörjardykning med mycket att se är Teneriffa svårslaget. Och så gillar delfiner att komma fram och kika på dykvåten på väg ut
4. Vänta med Egypten och Maldiverna tills du har lite erfarenhet, man har en tendens att oväntat hamna i strömt vatten där... (Galapagos är ännu värre, men där blir du inte ens nedsläppt i vattnet med mindre än 50 dyk).
5 Australien är också ett bra ställe att ta dykcert (men inte direkt prisvärt flygmäsdigt om du bara ska dit för dykningen). Även Malta är bra men där finns inte så mycket att se grunt.. Generellt, tänk länder med lite mer uppstyrda lagar runt dykning så att du får en seriös kurs.