Koncept som fungerar
Jag åker långa turer i tempo som kräver kläder som andas bra och samtidigt skyddar mot hårt väder och vind. I ryggan finns ombyte som fungerar på samma sätt, dessa byter jag till efter plurr.
Med ylleunderställs-tröja och Crafts skidåkarbyxa kan jag klara mig bra även efter plurr utan att frysa. Förmodligen kan jag åka en mil om det skulle behövas om det inte är för kallt. Det har jag gjort en gång men det hade varit bättre att byta på en gång. Vilket jag gjort alla andra gånger med gott resultat.
Har provat en mängd olika varianter och 30 liter är det minsta som fungerar trots att jag har ett minimalt ombyte med mig. Mat, dryck. förstärkningsplagg och en extra tröja, verktyg, pannlampa, första förband etc. ställer krav på utrymme.
Ryggsäcken ska vara tätpackad utan luftfickor och material som midjerem etc. ska inte suga upp vatten. Efter plurr vill man inte bli blöt av ryggan. Läcker det in vatten blir uppstigningen tung.
Min rygga är på 30 liter, midjerem och axelremmar är omplacerade, skomakare sydde om för ca 200 kr.
Kastlinan har jag gjort själv, den sitter placerad på axelremmen, nås lätt med båda händer. Det krävs då det inte är ovanligt med axel/handskador vid plurr.
Istället för grenrem har jag en kraftig bröstrem som kopplas ihop med karbinhake fram på bröstet, denna sitter under armhåla och är fäst i ryggsäcken. Kastlinan är fäst i karbinhaken, hög centrerad fästpunkt mitt för bröstet gör det enkelt att dra upp mig.
Flytväst är inget för långfärdsåkare, man måste komma upp även om man skadat ena armen, en flytväst har material som kan bromsa på framsidan. Framförallt är det onödigt eftersom man ändå flyter bra på ryggsäcken och den behöver man på långtur.
Att åka plogad bana nära bilen ställer inte samma krav som långfärdsskridsko, inte heller om man åker på rekad säker yta, tex. en liten sjö eller vik man kollat upp ordentligt. Flytväst ser jag som en säkerhetsrisk eftersom den är inte är gjord för uppstigning vid iskant. Att ligga och guppa med bakhuvet i kallt vatten känns också som en säkerhetsrisk.
Jag åker långa turer i tempo som kräver kläder som andas bra och samtidigt skyddar mot hårt väder och vind. I ryggan finns ombyte som fungerar på samma sätt, dessa byter jag till efter plurr.
Med ylleunderställs-tröja och Crafts skidåkarbyxa kan jag klara mig bra även efter plurr utan att frysa. Förmodligen kan jag åka en mil om det skulle behövas om det inte är för kallt. Det har jag gjort en gång men det hade varit bättre att byta på en gång. Vilket jag gjort alla andra gånger med gott resultat.
Har provat en mängd olika varianter och 30 liter är det minsta som fungerar trots att jag har ett minimalt ombyte med mig. Mat, dryck. förstärkningsplagg och en extra tröja, verktyg, pannlampa, första förband etc. ställer krav på utrymme.
Ryggsäcken ska vara tätpackad utan luftfickor och material som midjerem etc. ska inte suga upp vatten. Efter plurr vill man inte bli blöt av ryggan. Läcker det in vatten blir uppstigningen tung.
Min rygga är på 30 liter, midjerem och axelremmar är omplacerade, skomakare sydde om för ca 200 kr.
Kastlinan har jag gjort själv, den sitter placerad på axelremmen, nås lätt med båda händer. Det krävs då det inte är ovanligt med axel/handskador vid plurr.
Istället för grenrem har jag en kraftig bröstrem som kopplas ihop med karbinhake fram på bröstet, denna sitter under armhåla och är fäst i ryggsäcken. Kastlinan är fäst i karbinhaken, hög centrerad fästpunkt mitt för bröstet gör det enkelt att dra upp mig.
Flytväst är inget för långfärdsåkare, man måste komma upp även om man skadat ena armen, en flytväst har material som kan bromsa på framsidan. Framförallt är det onödigt eftersom man ändå flyter bra på ryggsäcken och den behöver man på långtur.
Att åka plogad bana nära bilen ställer inte samma krav som långfärdsskridsko, inte heller om man åker på rekad säker yta, tex. en liten sjö eller vik man kollat upp ordentligt. Flytväst ser jag som en säkerhetsrisk eftersom den är inte är gjord för uppstigning vid iskant. Att ligga och guppa med bakhuvet i kallt vatten känns också som en säkerhetsrisk.