Sidoinställning
Visst mittmontering har sina fördelar men jag anser att de väger lätt mot de fördelar som möjlighet till sidoinställing ger
Jag började med att köpa skridskor utan sidoinställning och det ångrar jag Det går ju att åka med, men jag fick ingen bra åkteknik Kunde inte ta ordentliga ytterskär
Det blev mycket bättre när jag skaffade sådana där jag kunde justera bindningen i sidled
Det är naturligtvis svårt att veta innan man skaffar skridskor, om man är beroende av möjligheten till sidoinställning eller inte
Har man den, så kan man själv välja inställning så de passar
Har man den inte så är man ju fast med en inställning som förmodligen inte passar en
Jag är övertygad om att de flesta vill ha möjligheten till sidoinställning om de bara fick prova
Det här med sidojustering kan diskuteras.
Om man som jag inte behöver det så är det rätt mycket enklare om det inte finns eftersom bindningsmontaget blir enklare och risken för att bindningen hamnar snett ute på isen elimineras. Har råkat ut för att jag körde ner mina Skyllermarks i en spricka varvid bindningen drogs snett, var inte helt optimalt att åka på den skridskon innan jag blev klok på vad som hade hänt.
Mittmonterat ger ju dessutom den fördelen att man kan skifta skridskorna om skärpan får sig en törn. Skarpslipat överallt är naturligtvis bäst men det är trots allt innerskäret som är viktigast.
Har man problem med mittmonterat så är det naturligtvis perfekt att ha möjligheten att justera även i sidled men det är inte säkert att det är en fördel för alla.
Visst mittmontering har sina fördelar men jag anser att de väger lätt mot de fördelar som möjlighet till sidoinställing ger
Jag började med att köpa skridskor utan sidoinställning och det ångrar jag Det går ju att åka med, men jag fick ingen bra åkteknik Kunde inte ta ordentliga ytterskär
Det blev mycket bättre när jag skaffade sådana där jag kunde justera bindningen i sidled
Det är naturligtvis svårt att veta innan man skaffar skridskor, om man är beroende av möjligheten till sidoinställning eller inte
Har man den, så kan man själv välja inställning så de passar
Har man den inte så är man ju fast med en inställning som förmodligen inte passar en
Jag är övertygad om att de flesta vill ha möjligheten till sidoinställning om de bara fick prova