Har för mig att det är det är Kina själv som begränsat hur mycket lithium det får vara per batteripack om det skall transporteras via flyg.
Bakgrunden är att det har varit väldigt mycket problem med lågkvalitets batteripack (inklusive counterfeit med extremt låg kvalitet eller med dåliga celler från gamla laptopbatterier) med väldigt dåligt fungerande skyddskretsar, utförande mm. och därmed ökar brandfaran i transporterna i så hög grad att man kände sig nödgad att införa begränsningar.
Det är alltså inte lithium-cellerna i sig som är problemet, utan att det faktum att de sitter ihop svetsade/lödda med elektronik som kan vara kraftigt undermånlig i design och utförande och därmed hög fara för kortslutning och brand - obra i flygtransporter.
---
Xiaomi har jag för mig hör till dom (mycket) respekterade tillverkarna av batteripack - men det finns också kinesiska plagiat som försöker rida på Xiaomis goda rykte...
---
En fråga att ställa, i vilken miljö används batteripacken i, är det utomhus, tält och regn så bör man fundera modeller som kan stängas till vattentätt när de inte används - kommer det fukt i elektronikdelen i batteripacket så är hela batteripacket snart körd och bara att slänga till batteri och elektronik-återvinning. - då är det nästa bättre med två mindre än en jättestor batteripack.
Och tänker man ladda med solceller bör man hitta variant med lite bättre laddsystem än de ganska vanliga med linjära regleringen och himla massa värme som bildas i laddningen (typ 30-50% av solens uppsamlade el-energi försvinner i värme innan det parkerats i batteripackens celler.)
En batteripack som utmärker sig med bra laddningsverkningsgrad blir inte speciellt varm (knappt märkbart jummen) även om den laddar med 1.5 - 2 Ampere under längre tid, medans batteripack med linjär reglering kan bli uppemot 40-50 grader i området kring där micro-USB:n ansluts (vanligaste lösningen).
Urladdningsverkninsgraden är också högst varierande och utan att ha bekräftat känslan med riktiga mAh-mätningar på 5V-sidan så har jag 9000mAh-batteripack som ger mer nyttig laddning än andra som hävdar 12000 mAh.
Biltemas 10400mAh -batteripack lades sig bra till när det gällde urladdningsverkningsgrad när någon norsk tidning testade
(
http://www.dinside.no/933239/test-av-nodladere) men den har ingen bra laddningsverkninsgrad om man skall ladda från solceller och blir mycket varm då den har linjär reglering invändigt (själv konstaterat) - fördelen är dock att den laddar sig snabbt om laddaren ger >= 2 Ampere i ström.
Andra pack på typ 15000 mAh har istället bara laddning på 1 Ampere och tar evigheters evighet att ladda (ofta för att de inte skall bli för varma vid laddning då de också kör med linjär regering) - det kan också vara argument med två, tre mindre pack än en stor om man hamnar på på ställe där det finns ström och kan ladda (med flera laddare) men begränsad tid att vänta.
En som verka välbyggd för tuffare miljöer med regn och rusk inklusive dränkning i vatten (om luckan är stängd) och verkar ha elektronik med bra verkningsgrad både vid laddning (1.5 Ampere) och urladdning (2.1 ampere) är clas ohlson 38-6264, jag har batteripack stämplat 12000 mAh som ger mindre nyttig strömkapacitet vid urladdning än denna... det finns motsvarande modell med andra färger hos Dustin såg jag för ett tag sedan.
batteripack/nödladdare som tas hem av de svenska gubbdagisarna verkar vara av hyffsad kvalitet internt och verkar ha sorterat ut de värsta skräckexemplen när det gäller minimal säkerhet inne i dessa batteriboxar.
köper man från DX eller Ebay så kan man få vad som helst och att köpa 'stora' batteripack av noname-typ från kina kan innebära att man förvisso får plastchabrak med en massa slarvigt svetsade (eller ännu värre, lödda...) 18650-celler i sig, men att dessa celler egentligen kommer från skrotade laptop-batterier och dess egentliga kvarvarande mAh-värde har ingenting med vad som är stämplade på kartongen.
Är celler inte garanterat nya och från Panasonic, Sony eller LG så kan man heller inte förvänta sig någon större livslängd - det är många som lindar lithim-celler i 18650-format eller pås-batterier i kina, men det är få som gör det med kvalitet, och att svetsa om, förpacka gamla skrotade och halv defekta laptopsbatteri-celler (och därmed halv riskabla batterier) i 'power bank' utförande är en stor sidoverksamhet, och där skäms de inte för att stämpla panasonic-batterier på förpackningen - dock nämner inte att dessa panasonic-celler kommer från gamla laptopbatterier...