Aning luddig förfrågan av mig möjligtvis.
Pris är egentligen oviktigt då jag anser att det får kosta för det rätta tältet.
Det får gärna platsas bra för två med rymlig absid(er), och gärna självstagande kupoltält som helst ska vara under 3kg.
Vi vandrar en heldel så vi byter gärna tältplats varje dag när vi är ute. Smidig upp-, och nedsättning vore ett stort plus.
Det perfekta tältet hittar man först när man provat på flera olika tält under några år, så att man vet exakt vad man söker. Mest troligt ändras ens preferenser under tiden, så det som var perfekt förut kanske inte är det om fem år.
Även om du tror att du gör en långsiktig investering när du köper ett jättedyrt tält, så är det troligt att du kommer vilja ha något annat sen =)
För sommarbruk i skogen nedan fjället är kraven på vindtålighet inte så höga. Därav kommer man billigare och enklare undan.
Dessutom ska man inte glömma att ett fjäll-tält sällan har nog optimerad ventilation för skogsbruk om sommaren.
Om jag sökte ett tält på de premisserna hade jag lätt beställt ett kina-tält av den mer kvalitativa sorten.
Går ni med stavar?
I så fall hade jag tittat på Lanshan 2 Pro.
Om det måste vara självstagande har Naturehike ett antal lätta sådana, t.ex. Cloud Up 2.
I båda fallen kan man komplettera med en lätt och liten tarp (<500g), så att man får en regnskyddad plats utanför tältdörren.
Vill ni ändå köpa top notch-tält så är Hilleberg anaris ett hett tips.
Men visst, Hilleberg Rogen är ju fint det också =)