Bärsystem kontra vikt

Det finns naturligtvis ingen logik i att fördelar inte kan kombineras -
det är bara brist på nytänkande.

Nya fiffiga konstruktioner
och nya material har verkligen möjliggjort lätta säckar med bra bäregenskaper.

För en del år sen skadades min Karrimor Condor, 80 liter, 2.2 kg, och jag ville köpa en ny
säck, av mer lagom storlek, 65 l (Condor kunde komprimeras till 65 med hjälp av blixtlås).
Då var det nästintill omöjligt att hitta lättare säckar än 2.7 kg i vanliga butiker -
0.5 kg mer för 15 liter mindre!
Småningom hittade jag min Prophet, 1.8 kg, och insåg att man lätt kunde få
ned vikten under 1.5 kg med lite fördomsfritt tänkande. Prophet väger idag 1.6 kg.

Jag vet inte exakt vad Exos väger, men utom den lägre vikten har den fördelen av cordura-väven. Viss slipper dt inte fukt genom sömmar och blixtlås om man inte har överdrag
men säcken suger inte åt sig vatten som många andra gör.

När jag berättade här om mina funderingar på en Exos fick jag av en del (som aldrig provat)
veta hur värdelös den var och hur man skulle fastna i vegetationen och guvetallt.
Nu har den provats 15 dagar i Pyreneerna och 6 dagar i norska fjällen och jag fastnade aldrig i nånting!

I övrigt, när jag ser en del av de fördomar som dyker upp i inläggen här så är jag lättad att en del inte yttrar sig i frågor om ras och religion.

Förstår du inte vad jag menar är du för inskränkt så jag kan inte hjälpa dig. Alven är inne på samma spår som jag.

Att göra ett bra robust bärsystem kräver viss vikt. Det går inte att göra ett bra avbärarbälte av ett skosnöre. Det tror jag till och med du förstår då det är enkel logik. Med det säger jag inte att korrelationen mellan vikt på ryggsäck och upplevd ansträngning vid given vikt är 1.0. Snarare medelstark eller nåt vilket i vanliga ordalag betyder precis det jag sa tidigare.

Annars håller jag med om att utbudet av lättare ryggsäckar är dåligt i sverige. Jag hade dock inga problem att hitta en som passade mig som dessutom vägde runt 2 kg. Det finns hur mycket nytänkande som helst imo.

Mja, om man jämför Exos 58 med Vapor Trial så är de objektiva skillnaderna rätt klara. Den senare lägger allt krut på axelremmar och bälte men inget på en vettig ryggplatta. Den förra har mindre kraftiga axelremmar och bälte, men en fast och stabil ryggkonstruktion; ser ut som en platta och en mesh inspänd i ramen - meshen är i kontakt me ryggen. Säcken böjer sig inte bakåt av llite tyngd. Vapor Trail kan jag klämma dubbel mellan pekfingret och tummen. Det är möjligt att andra typer av madrasser än Ridgerest kan användas för att styva upp den säcken, men även så får jag intrycket att packningen måste bli rätt hög. Nå, det verkar som agj funnit mitt ideal. Exos 58 är dessuotm exceptionellt hanterlig, med bl a den vaniga lockfickan, en meshficka under locket och en yttre ficka för saker man vill ha fram på stört.

Jodå jag köper dina teorier och Exos säcken är definitivt något jag har spanat på tidigare och den är säker jättebra. Jag får väl ta och klämma på den när jag får chansen. Jag har dessutom ingen erfarenhet av Granite Gears ryggsäckar utan kör själv med GoLite och är jättenöjd på alla sätt.
//Peter

Allt handlar om kompromisser till exempel:
- Ligga bekvämt och bära tyngre grejjer att ligga på. Tack för att det finns neoair numera!
- Gott om plats och fjällsäkert tält. Bor normalt ensam i ett Nallo2. Varit tacksam för det ett antal gånger när det varit busväder och man inte velat sticka näsan utanför tältduken när det blås och regnat som ---, men kunde halvera vikten.
- "Rätt" kompromiss på ryggsäck. Köpte en exos 58 tillårets vandring. Haft en 3-kilos säck innan. Gamla säcken är otroligt bekväm och den är bekväm även med 25+ kg. Hur vet jag det? När det ösregnat ett par dagat är all stoppning full i vatten.... Därför föll jag för exos konstruktion, den har en ramkonstruktion som inte tar åt sig vatten och när det är varmt svettas jag en hel del och meshen är faktisk ganska sval jmf med det jag haft innan. Dom svaga punkterna är som sagt resten av bärsystemet. Man ska nog inte ha mer än 15-17 kg i säcken. Började med totalvikt på 15 kg och det var ok
- Bland övriga komfortgrejjorna får man väl inte glömma wiskyflaskan.... Den är egentligen helt onödig....

//Peter

Har under några år bytt ut hela min utrustning mot lätta prylar, det har varit både kul och dyrt.
Jag har dock kommit fram till att vikt inte är allt, främst då för själva ryggsäcken i sig.

Bakgrund:
Jag har vandrat en 6-dagars i fjällen utan att proviantera, min ryggsäck vägde vid start 11,8 kg vilket jag anser helt ok och ganska lätt. Den ryggsäck jag använde vid detta tillfälle var GG Vapor Trail.
Den gjorde sitt jobb men jag fick samma känsla i nacke och axlar de sista dagarna som jag brukar få när jag burit 23-26kg, detta förvånade mig såklart.

Jag gjorde därför samma vandring med samma saker förutom ryggsäcken som byttes ut mot min 3ggr tyngre MacPac + att jag tog med en extra tröja. Vikten vid start blev denna gång 14,3 kg.
Denna gång var allt så lätt som jag förväntat mig vid första vandringen, dvs ingen känning i axlar eller nacke trots några kilon till.

Min slutsats är att det inte betalar sig att jaga för mycket vikt på ryggsäcken då bärsystemet försämras och den upplevda komforten inte förbättras.

Det kanske komfortmässigt och även upplevelsemässigt är "lättare" att bära med 1-2kg's plusvikt om man lägger det på en juste ryggsäck med ordentligt bärsystem.
Kurvan lätt vikt och komfort på bärandet är kanske inte proportionell om man har med ryggsäcken i ekvationen. All annan utrustning som fungerar är naturligtvis bra om man kan få lättare men just ryggsäcken har så stor påverkan på komforten att det kanske är "värt" extra vikt på den.

Vad tror / tycker ni andra ?

Har gjort samma resa viktmässsigt som du och hade använde under sommarens två veckor i Sarek en likadan ryggsäck som du, dv s en GG Vapor trail. Startade med 14,2 kg i säcken... den kändes första dagarna något tung, främst upplevde jag att avbärarbältet, närmast ryggen inte stod emot tyngden optimalt, vilket resulterade i lite mer tryck på axlar än när jag använder min Haglöfs Victor (1,8kg strippad) eller GG Nimbus Meridian (1740g). Jag upplevde det inte som något stort problem och det blev bättre allteftersom vikten minskade.

Precis som nämnts så måste man packa Vapor´n mycket mer omsorgsfullt, med tältpinnar mot ryggen för stadga osv...

Jag upplevde inte att jag fick ont i axlar eller något sådant, men ryggsäcken känns mer på ryggen. Och mer än 15 kg som startvikt för en Vapor är inte att rekomendera.

Jag tror att det är ganska individuellt hur man passar för en mindre stabil ryggsäck och att det inte går att dra några slutsatser om rätt eller fel. Det enda jag vet, är att mina knän mår bättre av mindre vikt och att det då inte spelar någon roll för mig om det känns lite mer på axlarna de första dagarna.

Fast å andra sidan så kanske inte de extra 700g som en stabilare och komfortablare säck spelar någon roll för mina knän. Det jag upplevde som största komfortförlusten var nog att jag saknade sidodragkedjan för lätt åtkomst av kök, mat och värmeplagg, och topplocksfickan för småprylar. Dessa detaljer skulle nog vara värt den extra vikten...

Thomas

Senast ändrad:
Dâ är sommarens vandringar avklarade.
Bâde frugans Exos58 och min Matrix70 fâr godkänt.
Lite olika principer och Matrix var nog klart "obekvämare" pga tätare ryggplattor, men inte sâ illa som jag befarat.
Exosen blir ganska baktung när den är maxpackad och hustrun klagade lite pâ att bälte och axelremmar blev obekväma dâ säcken vägde ca 15 kg men utmärkta vid ca 12-13kg.
Min Matrix var som tyngst 20Kg och det var inga bekymmer för säcken. ner ikring 15-16 Kg var den verkligen OK.
Det extra hâlet för att komma ât sovsäck o lite prylar vill jag inte vara utan, och avgjorde nog att jag inte valde en Exos o inte kommer att köpa en sâdan, likasâ känns materialet i Matrix aningens aningens kraftigare, och den är ju 6-7hg tyngre.

Ingen av säckarna är regntäta, men exosen verkar bättre och Ospreys regnöverdrag var tätare än mitt frân Haglöfs, som endast fördröjde regnet en aning pâ väg in i säcken.

Summering: Jag är nöjd med min Matrix70 och hustrun är nöjd med sin Exos58 och bâda upplevs bättre än min gamla Raven Gyro, sâ länge vikterna är under 18-20Kg.

I förrgår provgick jag min Exos 58 med den packning jag längre fram ska ha med till Schweiz. Med 8 rätt kraftiga matportioner (kraftigare än fjällen, men knappa för alpint bruk!) väger säcken c:a 15 kg. Som jag räknar skulle 10 matportioner på en fjälltur få plats och väga c:a 500 gram mer.
Men samtidigt skulle kartbehovet minska med ungefär samma vikt!

Jag tränade också i att ge lite bättre akt på min hållning, med tanke på mina ryggproblem. En promenad på c:a en mil förlöpte utan några som helst besvär. Jag tänker då aldrig bära mer än knappt 16 kg på ryggen (med tom flaska) plus c:a två kilo kläder på kroppen, samt stavarna i händerna. Min sista stora investering i lättare prylar kan bli ett Laser-tält, men jag kommer att avvakta rapporter om VauDes nya tält i liknande stil.

(Vattenflaskan sitter på vänster axelrem där det finns en ögla som hindrar den från att svänga.
Den torde inte bidra till att göra packningen baktung, precis!)

Begin OT: vet bara vad jag läst på fjaderlatt.se

Få se vad priset blir. Laser har förstås fördelen av att ha testats grundligt av rätt många bl a på TGO Challenge.
End OT

Efter nästa resa räknar jag med en mer komplett rapport om Exos 58, som då ska ha tjänstgjort i sex länder.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg