Det finns naturligtvis ingen logik i att fördelar inte kan kombineras -
det är bara brist på nytänkande.
Nya fiffiga konstruktioner
och nya material har verkligen möjliggjort lätta säckar med bra bäregenskaper.
För en del år sen skadades min Karrimor Condor, 80 liter, 2.2 kg, och jag ville köpa en ny
säck, av mer lagom storlek, 65 l (Condor kunde komprimeras till 65 med hjälp av blixtlås).
Då var det nästintill omöjligt att hitta lättare säckar än 2.7 kg i vanliga butiker -
0.5 kg mer för 15 liter mindre!
Småningom hittade jag min Prophet, 1.8 kg, och insåg att man lätt kunde få
ned vikten under 1.5 kg med lite fördomsfritt tänkande. Prophet väger idag 1.6 kg.
Jag vet inte exakt vad Exos väger, men utom den lägre vikten har den fördelen av cordura-väven. Viss slipper dt inte fukt genom sömmar och blixtlås om man inte har överdrag
men säcken suger inte åt sig vatten som många andra gör.
När jag berättade här om mina funderingar på en Exos fick jag av en del (som aldrig provat)
veta hur värdelös den var och hur man skulle fastna i vegetationen och guvetallt.
Nu har den provats 15 dagar i Pyreneerna och 6 dagar i norska fjällen och jag fastnade aldrig i nånting!
I övrigt, när jag ser en del av de fördomar som dyker upp i inläggen här så är jag lättad att en del inte yttrar sig i frågor om ras och religion.
Förstår du inte vad jag menar är du för inskränkt så jag kan inte hjälpa dig. Alven är inne på samma spår som jag.
Att göra ett bra robust bärsystem kräver viss vikt. Det går inte att göra ett bra avbärarbälte av ett skosnöre. Det tror jag till och med du förstår då det är enkel logik. Med det säger jag inte att korrelationen mellan vikt på ryggsäck och upplevd ansträngning vid given vikt är 1.0. Snarare medelstark eller nåt vilket i vanliga ordalag betyder precis det jag sa tidigare.
Annars håller jag med om att utbudet av lättare ryggsäckar är dåligt i sverige. Jag hade dock inga problem att hitta en som passade mig som dessutom vägde runt 2 kg. Det finns hur mycket nytänkande som helst imo.