Bärsystem kontra vikt

Crux AK70 rules!

Jag bytte till en Granite Gear nimbus ozone för två år sen och upplevde den i början väldigt positivt men när jag tyngde ner den så kändes den inte alls särskilt bekväm att bära och armarna domnade lite när man gått ett tag. Nu i sommar bytte jag ut den mot en Crux AK70 som bara var drygt 100 g tyngre, men som ändå har ett betydligt bättre bärsystem och jag har burit 29 kg i den utan problem. Den är helt klart den bästa ryggsäck jag ägt; såväl lätt som skön att bära och väldigt rejäl med en intern alu/titan-ram så utifrån min egen erfarenhet så behöver inte ett bra bärsystem tumma så jättemycket på ryggsäckens vikt. En bra avskalad säck med ett bra bärsystem behöver inte väga så mycket och jag har burit många betydligt tyngre säckar som jag upplevt som sämre att bära.
Jättekul att du är så nöjd med din Crux AK70 ! Jag äger en likadan, den är så j--la skön att bära. Håller helt med dig!

God tur!

Självklart är det generellt så. Det räcker med simpel logik för att förstå det.

Man skall inte köpa en ryggsäck för att den är lätt utan för att man tycker den är skön att bära med.

Förutsatt att man inte är lättviksclown vars enda syfte är att skryta med den låga vikten.

Visst är underlaget för slutsatser klent, bara mina subjektiva tyckanden.

avslutad210712
Båda säckarna jag testat med sitter bra på mig och jag har fjällvandrat i ca: 20 år så det är ingen ny upplevelse för mig att bära ryggsäck. Jag blev själv lite förvånad över skillnaden.

Vad jag egentligen menar är att det kanske någonstans i gramjagandet tas bort en faktor som gör att komfort/förtjänst-kurvan vänder uppåt igen. Enligt mig då bärsystemet i ryggsäcken.

Tankebana:
25+kg känns kanske onödigt att bära runt på om man inte har specifika saker med sig, ex kåta, fotoutrustning, od.

15-20kg är väl ok men i dagens läge också tungt

12-15kg enligt mig lätt och komfortabelt med rätt ryggsäck

<12kg lätt viktmässigt men kanske inte alltid upplevs som lättare pga ovan teori.

Som sagt, jag bara spånar med tanke på det jag upplevde.

Håller med dig helt, jag har precis samma erfarenhet. Ryggsäckar utan ram använder jag bara när det är befogat att bära extremt lätt, för mig är det vid löpning med ryggsäck. Annars vill jag ha ett viktbärande och väl balanserat system. Lite olika beroende på hur mycket jag ska bära.

...Ryggsäcken ska vara ett verktyg för att utföra ett fysiskt arbete vid viss given belastning (kg och km brukar den vara sammansatt av...). Den ska sitta ergonomiskt riktigt vid målvikten...då underlättar den.

Underlättar ju också att vara i form och förberedd för den belastning man kommer att utsättas för på sin tur :)...

//J

Jättekul att du är så nöjd med din Crux AK70 ! Jag äger en likadan, den är så j--la skön att bära. Håller helt med dig!

God tur!

Alla talar om denna pryttl...

Jag söker efter en typ 70L säck med bra bäregenskaper, var kan man finna en Crux och fingra på..?

Edit: har testat Matrix 60L, men den är för liten eftersom jag inte äger något skohorn...annars funkade bärsystemet bra.

//J

Ersatte nyligen min Raven Gyro med en Matrix 70L. Nästa helg ska jag berätta hur den fungerade.
Testvandringarna ger positiva vibbar.

Viktigt med stabilt bärsystem för individen

Jag anser också att det är viktigt att ha ryggsäck med stabilt bärsystem. När jag skulle skaffa en "lätt" ryggsäck, satte jag maxvikten på 2 kg. För jag vill inte offra min rygg enbart för viktens skull. Då blev det GG Nimbus Meridian. Jag hade köpt förut GG Vapor Trail men kände att den inte passade mig riktigt. Ville ha ett bärsystem med ryggplatta och framförallt ett bra höftbälte.

den enda "heavy duty" ryggsäck jag känner till som kan fås ner till under 2 kg är berghaus vulcan.. kanske inte det mest invecklade bärsuystemet men ryggsäcken är byggd för tung packning och hårt slitage, en av anledningarna att flera elitförband runt om i världen använder den.. sen e den ju billig oxå..

Olika säckar

Kompisen och jag var i höstas på vildmarksmässan. Vi kom dit för att titta och känna på lätta säckar hade siktat och läst in oss på Golite och meridan. När vi kom dit och klämde blev vi besvikna de kändes inte alls bra att ha på ryggen. Båda var vana med Haglövs climber. Vi fastnade för ospreys säckar. Vi har nu var sin exos i olika storlek. Jag har en exos 58 som är testad på en tvådagarstur då kändes den bra. Nu kommer det stora provet en vecka i fjällen.:cool:

Vulcan är verkligen byggd för sitt ändamål och står sig trots många år på nacken.

Gunnar,
Jag har en Matrix 60L (äldre modellen) och gillar den skarpt, tror du kommer bli mycket nöjd.

Jag söker efter en typ 70L säck med bra bäregenskaper, var kan man finna en Crux och fingra på..?

Nu blev jag också Crux-sugen... hittade denna via Crux UK, du har kanske också funnit vid det här laget, men ändå?
http://web.me.com/sundbergprod/crux-climbing/Hem.html

Edit: Nu efter mer sökande, eftersom jag blev så grymt sugen själv, ser jag ju att detta säljställe-tips såklart fanns hos Utsidans egna Crux-proffs som redan äger säckar, jag ber om ursäkt !

Senast ändrad:
Jag tycker det låter som typiska fall av en felaktigt packad lättviktsryggsäck.

Även om de lätta ryggsäckarna är designade för att klara en specifik vikt så gör den inte det om man inte packar den på rätt sätt.

Säckarna skall packas så att vikten längs hela säcken kan överföras till avbärarbältet. I mitt fall så formar jag ett cellplastsliggunderlag som en tub och packar allting däri men det finns fler sätt.

Om man inte gör detta så kommer all vikten hamna på axlarna och därmed också bidra till att man får ont i nacke m.m.

Om man inte är beredd att packa på detta sätt så skall man inte köpa en lätt säck för då är den inte avsedd för dig utan då fungerar säckarna runt 1500g alldeles utmärkt för dig.

Det är inget fel på de lätta ryggsäckarna men dom passar inte alla.

//Peter

Alla talar om denna pryttl...

Edit: har testat Matrix 60L, men den är för liten eftersom jag inte äger något skohorn...annars funkade bärsystemet bra.

//J

Min crux beställde jag från upandunder.co.uk osedd. Bulingens recension ledde mig på rätt spår och jag ångrar mig inte. Tyget är kraftig cordura; kraftigare än i min Bergans Viking, den har en intern aluram med titanstag (urtagbart) som styvar upp, stort "flytande" topplock och en kvalitetskänsla som ligger snäppet över de flesta säckar jag sett. Trots det väger den bara lite drygt 1500 g; rejäl konstruktion men avskalad design. Min finns i Boden och om du har vägarna förbi så kan jag erbjuda en titt på den. :)

/D

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg