Bärsystem kontra vikt

avslutad210712

Gäst
...

Även om de lätta ryggsäckarna är designade för att klara en specifik vikt så gör den inte det om man inte packar den på rätt sätt.

....

Det är kanske det här som är dilemmat med nya lösningar - att folk inte vet hur man använder dem och därmed får lösningen dåligt rykte och användaren en dålig upplevelse. Nu menar jag inte trådskaparen utan i största allmänhet.

Jag tycker det låter som typiska fall av en felaktigt packad lättviktsryggsäck.

Även om de lätta ryggsäckarna är designade för att klara en specifik vikt så gör den inte det om man inte packar den på rätt sätt.

Säckarna skall packas så att vikten längs hela säcken kan överföras till avbärarbältet. I mitt fall så formar jag ett cellplastsliggunderlag som en tub och packar allting däri men det finns fler sätt.

Om man inte gör detta så kommer all vikten hamna på axlarna och därmed också bidra till att man får ont i nacke m.m.

Om man inte är beredd att packa på detta sätt så skall man inte köpa en lätt säck för då är den inte avsedd för dig utan då fungerar säckarna runt 1500g alldeles utmärkt för dig.

Det är inget fel på de lätta ryggsäckarna men dom passar inte alla.

//Peter

Men de är faktiskt skillnad på lätt och lätt. Osprey Exos 58 som inte är mycket tyngre än Granite Gear
kräver ingen sådan omsorg, så jag kan packa på det sätt som känns naturligt, t ex maten och speciellt dagens matranson, överst.

Jag provade förresten teorin om att styva upp med hjälp av
mitt Ridgerest på min GG; jag stoppade i den, och se, det blev ett rör lagom stort att släppa ned en minde honungsburk.

Självklart är det generellt så. Det räcker med simpel logik för att förstå det.

Man skall inte köpa en ryggsäck för att den är lätt utan för att man tycker den är skön att bära med.

Förutsatt att man inte är lättviksclown vars enda syfte är att skryta med den låga vikten.

Det finns naturligtvis ingen logik i att fördelar inte kan kombineras -
det är bara brist på nytänkande.

Nya fiffiga konstruktioner
och nya material har verkligen möjliggjort lätta säckar med bra bäregenskaper.

För en del år sen skadades min Karrimor Condor, 80 liter, 2.2 kg, och jag ville köpa en ny
säck, av mer lagom storlek, 65 l (Condor kunde komprimeras till 65 med hjälp av blixtlås).
Då var det nästintill omöjligt att hitta lättare säckar än 2.7 kg i vanliga butiker -
0.5 kg mer för 15 liter mindre!
Småningom hittade jag min Prophet, 1.8 kg, och insåg att man lätt kunde få
ned vikten under 1.5 kg med lite fördomsfritt tänkande. Prophet väger idag 1.6 kg.

Jag vet inte exakt vad Exos väger, men utom den lägre vikten har den fördelen av cordura-väven. Viss slipper dt inte fukt genom sömmar och blixtlås om man inte har överdrag
men säcken suger inte åt sig vatten som många andra gör.

När jag berättade här om mina funderingar på en Exos fick jag av en del (som aldrig provat)
veta hur värdelös den var och hur man skulle fastna i vegetationen och guvetallt.
Nu har den provats 15 dagar i Pyreneerna och 6 dagar i norska fjällen och jag fastnade aldrig i nånting!

I övrigt, när jag ser en del av de fördomar som dyker upp i inläggen här så är jag lättad att en del inte yttrar sig i frågor om ras och religion.

Nya fiffiga konstruktioner
och nya material har verkligen möjliggjort lätta säckar med bra bäregenskaper.

tack o lov.. jag skulle säga att tillverkarna under en period fick fullständigt hjärnsläpp och började göra ryggsäckar på vikter runt 3-5 kg.. se på din condor, har själv haft den gamla modellen, 2,2 kg på 80l, det är bra, riktigt bra.. med en sax kan den nog bli strax lite bättre.. tack o lov har tillverkarna börjat fundera och tillverkar nu intressanta alternativ med vikten på rätt sida om lovligt tungt.. jag vet inte, jag tror inte det är väven som varit så tung utan dom fantastiska bärsystemen och den enorma mängden stoppning så skickat upp vikten till +3kg.. jag tycker nog inte en ryggsäck ska väga mer än 25 gram per liter..

Det är kanske det här som är dilemmat med nya lösningar - att folk inte vet hur man använder dem och därmed får lösningen dåligt rykte och användaren en dålig upplevelse. Nu menar jag inte trådskaparen utan i största allmänhet.

Jag håller med dig! Jag tror att det är ett stort dilemma och dessutom att försäljarna inte vet och informerar hur man måste tänka när man packar dessa.

Men de är faktiskt skillnad på lätt och lätt. Osprey Exos 58 som inte är mycket tyngre än Granite Gear
kräver ingen sådan omsorg, så jag kan packa på det sätt som känns naturligt, t ex maten och speciellt dagens matranson, överst.

Jag provade förresten teorin om att styva upp med hjälp av
mitt Ridgerest på min GG; jag stoppade i den, och se, det blev ett rör lagom stort att släppa ned en minde honungsburk.

Nej jag tror inte att det är skillnad på lätt och lätt men däremot är det skillnad på hur olika personer upplever olika ryggsäckar.

Tubteorin på ryggsäcken fungerar ju inte alltid men det finns som sagt fler sätt att styva upp en ryggsäck dessutom så kan man behöva en större ryggsäck om man vill köra den principen. Min GoLite är på 60liter.

//Peter

Jag packade min GG Vapor Trail enligt konstens alla regler för att stadga upp och den kändes mycket bra både när jag provade i affären och under 1:a & 2:a dagen, då var jag jättenöjd.
Men summerat under 6 dagar blir det bara ok, detta pga just att nacken & axlar ömmade de sista dagarna. Det händer inte med min MacPac.

Självklart är alla olika och upplever därför komforten olika, för min del vet jag nu att lättviktssäckarna från 1,2 kg och ner är nog inget för mig då jag får en behagligare vandring med tyngre men stabilare säck.

Orsaken att jag började tråden var mest för att jag blev lite förvånad själv då 11kg inte är särskilt mycket för 6 dagar (enl mig) och således borde gått smärtfritt, jag läser om alla som anväder säckar på 500g osv och tycker allt är frid och fröjd. GG Vapor Trail tillhör ju inte ens de mest extrema säckarna heller.

De gamla ramryggsäckarna hade väl ganska kassa bärsystem, och då bar man väl ofta tyngre också? Hur är det med dem? Har själv ingen erfarenhet...
Alldeles sant, med något undantag (Fjällrävens gyrosäckar har exempelvis världens skönaste höftbälte). Ramsäckarnas fördel är att man har en stabil "grundplatta", på vilken man kan sätta de remmar och packsäckar/ryggsäckar man behöver. Min "nya" gyrosäck har fått axelremmar från en halvgammal Haglöfs Alaska och säcken ersatt med en stor, vattentät påse. Det som väger har en funktion och då väger det inte för mycket. Anna

Håller med Camoscio ovan; det är inte självklart så att lättare = sämre komfort. Men ibland sammanfaller det så klart, kanske rent av oftast (om nu grammen på den tyngre säcken hamnat på rätt saker). Jag tror att det framför allt handlar om individuella preferenser.

Min Gossamer Gear Miniposa bär jag utan minsta komfortproblem 12 kilo i. Jag köpte nu i sommar en mer slittålig säck för allroundbruk, Osprey Talon 33, med mer elaborerat bärsystem än Miniposans primitiva. Den har jag betydligt större komfortproblem med (med motsv. bördor), den vill inte hamna riktigt rätt hur jag än ställer in den. Min Aarn Featherlite Freedom är utmärkt när vikten drar iväg över 16 kilo, och den har ett hyfsat elaborerat bärsystem med viktfördelningsfinesser (se min recension) som helt klart är värt sin extra vikt när bördan blir tyngre; den är emellertid trevligare att bära än min Black Diamond (kommer inte ihåg modellnamnet) som vägde ungefär lika mycket (som iofs var helt ok den med).

Ergo: det varierar. Jag tror att det gamla tipset står kvar: prova ryggsäcken, med packning, det är din rygg den ska sitta på och du som ska bära den. Bäst av allt är ju om man kan prova säcken under några dagar, så att man slipper upptäcka att den bara var affärsskön efteråt.

Jag håller med dig! Jag tror att det är ett stort dilemma och dessutom att försäljarna inte vet och informerar hur man måste tänka när man packar dessa.

Nej jag tror inte att det är skillnad på lätt och lätt men däremot är det skillnad på hur olika personer upplever olika ryggsäckar.

Tubteorin på ryggsäcken fungerar ju inte alltid men det finns som sagt fler sätt att styva upp en ryggsäck dessutom så kan man behöva en större ryggsäck om man vill köra den principen. Min GoLite är på 60liter.

//Peter

Mja, om man jämför Exos 58 med Vapor Trial så är de objektiva skillnaderna rätt klara. Den senare lägger allt krut på axelremmar och bälte men inget på en vettig ryggplatta. Den förra har mindre kraftiga axelremmar och bälte, men en fast och stabil ryggkonstruktion; ser ut som en platta och en mesh inspänd i ramen - meshen är i kontakt me ryggen. Säcken böjer sig inte bakåt av llite tyngd. Vapor Trail kan jag klämma dubbel mellan pekfingret och tummen. Det är möjligt att andra typer av madrasser än Ridgerest kan användas för att styva upp den säcken, men även så får jag intrycket att packningen måste bli rätt hög. Nå, det verkar som agj funnit mitt ideal. Exos 58 är dessuotm exceptionellt hanterlig, med bl a den vaniga lockfickan, en meshficka under locket och en yttre ficka för saker man vill ha fram på stört.

Min crux beställde jag från upandunder.co.uk osedd. Bulingens recension ledde mig på rätt spår och jag ångrar mig inte. Tyget är kraftig cordura; kraftigare än i min Bergans Viking, den har en intern aluram med titanstag (urtagbart) som styvar upp, stort "flytande" topplock och en kvalitetskänsla som ligger snäppet över de flesta säckar jag sett. Trots det väger den bara lite drygt 1500 g; rejäl konstruktion men avskalad design. Min finns i Boden och om du har vägarna förbi så kan jag erbjuda en titt på den. :)

/D

Det är taget...om jag kommer till Boden :)...

Hur visste du vilken strl du skulle ha..? Edit, hur lång rygg har du typ och vilken strl?

Häls,

//Johan

Nu blev jag också Crux-sugen... hittade denna via Crux UK, du har kanske också funnit vid det här laget, men ändå?
http://web.me.com/sundbergprod/crux-climbing/Hem.html

Edit: Nu efter mer sökande, eftersom jag blev så grymt sugen själv, ser jag ju att detta säljställe-tips såklart fanns hos Utsidans egna Crux-proffs som redan äger säckar, jag ber om ursäkt !

Kanon, tack för länktips :) ! Jag försökte hitta denne mystiske sundberg men gick bet (fanns ngn gammal länk som inte funkade längre...).

Häls,

//Johan

Det är taget...om jag kommer till Boden :)...

Hur visste du vilken strl du skulle ha..? Edit, hur lång rygg har du typ och vilken strl?

Häls,

//Johan

Jag frågade och fick svaret att storlek 2 skulle passa alldeles utmärkt. Jag är 175 cm. Det är ju alltid en chansning att beställa men jag tycker det är svårt att prova sig fram också; dels är utbudet i häradet begränsat, dels så är min erfarenhet att det tar ett tag innan säcken visar sitt rätta jag.

Jag valde att beställa från UK pga att det blev lite billigare och brukar gå snabbare. Jag skickade beställningen på fredag, på måndagmorgon körde posten ut den. Gick på ca 2300 kr inkl frakt.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg