• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Bärplockare?

Jag skulle oxå kunna tänka mig att betala högre skatt för min skog om det är värdet på bären som ska räknas in. Blir naturligtvis väldigt svårt att avgöra värdet av bären i en skog med tanke på att värdet variera mellan åren. Ska man även ta bort kostnaden för plockandet när man vardera värdet?

Det skulle inte vara så väldigt svårt att ändra lagen och få den att fungera på pappret. Om man tvingar alla uppköpare av bär att de ska kunna visa intyg på var bären kommer ifrån skulle man lösa en del av problemen. Om bärplockaren inte kan visa intyg på var bären kommer ifrån så ska han inte heller kunna sälja dem. Det finns en del andra varor som fungerar på samma sätt. Att det garanterat kommer att bli fusk är något man får räkna med men med en lag så går det att anmäla det. Jag tycker att markägaren har all rätt att förbjuda kommersiella plockning av bär på sina marker speciellt när man ser hur det har misskötts på vissa områden i Sverige.

Att räkna in värdet på bären i taxeringsvärdet är troligtvis inte helt logiskt och då inte heller från Skattemyndigheten...

/Stellan

Hmm, om man alltså skärper lagstiftningen så att markägaren får exklusiv nyttjanderätt till bären på sin mark (utöver "hushållsplockning")...

Det innebär ju rent krasst att värdet av skogsmarken skrivs upp, vilket rimligen borde slå igenom i taxeringen av skogsmarken.

Så... skulle du fortfarande vilja justera lagstiftningen på den punkten om det (vilket det med normal skattelogik skulle göra) innebär att du får skatta för din nya tillgång?

Eller är det bara intressant om det inte kostar dig något?

Jag försöker inte bara käfta emot här, att bärtillgången räknas in i taxeringsvärdet är förmodligen (i skatteverkets ögon) en alldeles logisk följd av de ändringar du vill se.