• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Bärplockare?

>> Om jag plockar tjugo liter lingon och säljer på torget?

> Regleras genom skatt... Gör ingen skada för markägaren

Jag vet inte om markägaren håller med om det. Inte om det är hundra personer som dagligen plockar bär för försäljning på hans marker.


>>Om jag köper upp lingon från alla som vill sälja till min syltfabrik? (utan att själv traska >>omkring på din mark)?

> Finns redan regler och påverkar inte markägaren

Om jag står vid din mark och betalar (mer eller mindre bra) för alla bär som plockas, så påverkar det definitivt markägaren. Iom att det finns en uppköpare på ett ställe så kommer plockarna dit. Det är ju just detta som tråden handlar om.

>> Om jag mot betalning kör en minibuss full med bärplockare?

> Finns redan regler för buss- och taxi-verksamhet. Påverkar inte markägaren så länge man
> inte kör på enskilda vägar.

Ja men de reglerna säger inte något om förarens ansvar för vad passagerarna har för sig. Visst, om jag annonserar om bärplockarresor så är jag på tunn is, men om jag bara råkar köra en busslinje som passar bärplockarna...

>> Om jag driver en campingplats i närheten som till stor del lever på bärplockarna?
> Regleras som vanlig turistverksamhet.

Må så vara men jag driver då de facto en kommersiell verksamhet som bygger på att folk plockar bär på annans mark.

>>Om jag säljer kartor över området?

>Vad är det för skillnad på en vanlig affaer som säljer kartor? Alla kartor täcker något område...

Ingen skillnad och det var min poäng. Men även här är det kommersiell verksamhet som bygger på allemansrätten. (För kartorna vore ju rätt värdelösa om man inte fick utnyttja dom)
 
alla ska ha rätt att plocka en korg svamp, några liter lingon.. det handlar om när det blir industri och markägarna får betala dyra pengar för att städa och återställa.. detta måste förbjudas..

Saken är ju den att en person som plockar två hinkar lingon på din mark inte gör någon skada, men hundra personer som dagligen plockar två hinkar var gör det.

Det är ju samma juridiska dilemma som fildelningen, där varje enstaka person egentligen bara gör precis det som alltid har tolererats, men där summan av alla dessa personer blir ett reellt problem.


blanda inte ihop bevisbörda och lagstiftning,d et är två skilda saker.. du får inte plocka hasselnötter i skogen om dom inte växer på din egen mark, hur efterlever man dom lagarna, du får inte ta en julgran hem till jul, du får inte ta ved att elda utan markägarens tillstånd.. du kan i princip vända och vrida på vilken lag som helst så finns det undantag och vägar att ta sig förbi eller runt..

Självklart. Men det finns en skillnad där. Hasselnötter, julgranar och ved (av levande träd) får jag aldrig ta utan tillstånd. Jag kan inte skylla på "eget bruk" om du kommer på mig när jag sätter yxan i dina granar eller tjuvskjuter ditt vilt.

Kommer jag däremot med en hink lingon (om vi tänker oss att plockning utöver husbehov förbjöds) så kan jag alltid hävda att just dom här lingonen är till min egen sylt och inget annat.
Du kan inte lagstifta om att förbjuda bärplockning men tillåta "till husbehov" utan att specificera vad som egentligen är "husbehov". Och däri ligger problemet.
Visst kan du knipa mig när jag säljer bären, men jag kanske har ett tillstånd från din granne? etc etc.
 
Kommer jag däremot med en hink lingon (om vi tänker oss att plockning utöver husbehov förbjöds) så kan jag alltid hävda att just dom här lingonen är till min egen sylt och inget annat.
Du kan inte lagstifta om att förbjuda bärplockning men tillåta "till husbehov" utan att specificera vad som egentligen är "husbehov". Och däri ligger problemet.
Visst kan du knipa mig när jag säljer bären, men jag kanske har ett tillstånd från din granne? etc etc.

det e klart att man kan.. det är ju exakt det man gör när det gäller det fria handredskapsfisket, exakt..

"Det fria handredskapsfisket infördes 1985. Det kan ses som en slags utökad allemansrätt och allemansskyldighet.

Lagen innebär att du får fiska med handredskap i kustvattnet och i de fem stora insjöarna: Vänern, Vättern, Mälaren, Hjälmaren och Storsjön. Reglerna gäller alla som är i Sverige, även utländska medborgare.

Du får inte fiska mer än för det egna hushållets behov. Du får inte fiska i fågelskyddsområden eller närmare yrkesfiskares redskap än 100 meter. "


källa:
Samhällsbyggnadsförvaltningen

här är det fritt att fiska för husbehov under givna regler, det är tillåtet för alla som vistas i Sverige, förklara varför exakt samma system kommer att vara omöjligt när det gäller bär? detta kan appliceras på statens skog, är det privatägt så gäller samma regler som för fisket...
 
alla ska ha rätt att plocka en korg svamp, några liter lingon.. det handlar om när det blir industri och markägarna får betala dyra pengar för att städa och återställa.. detta måste förbjudas..

vandalisering oxå.. men polismaktens oförmåga är en helt annan tråd.. eller rättare sagt, politikernas oförmåga. som sagt en annan tråd, ett annat ämne..

Jag förstår inte riktigt din argumentation. Vad är det du vill förbjuda egentligen? Är det att någon kan plocka bär för försäljning på annans mark och därmed tjäna pengar? Eller är problemet att vissa bärplockare inte sköter sig, i den meningen att de skräpar ner, vandaliserar osv?

Med andra ord: Anser du att det är okej att plocka massor av bär/svamp och sälja förutsatt att man varken stör eller förstör? Exempelvis vandaliserar, kör sönder vägar, skräpar ner?
 
Med andra ord: Anser du att det är okej att plocka massor av bär/svamp och sälja förutsatt att man varken stör eller förstör? Exempelvis vandaliserar, kör sönder vägar, skräpar ner?

Visst är det väl det.

Men då kommer vi ju in på den svåra defintionen av "störa".

Månhända blir markägaren störd av att hans inhyrda plockare (som kommer en vecka senare) inte hittar ett enda litet lingon?

Eller så blir markägaren störd av att bärplockare plockat så rent att den lokala björnen inte kan äta upp sig inför vintern?
 
Jag förstår inte riktigt din argumentation. Vad är det du vill förbjuda egentligen? Är det att någon kan plocka bär för försäljning på annans mark och därmed tjäna pengar? Eller är problemet att vissa bärplockare inte sköter sig, i den meningen att de skräpar ner, vandaliserar osv?

Med andra ord: Anser du att det är okej att plocka massor av bär/svamp och sälja förutsatt att man varken stör eller förstör? Exempelvis vandaliserar, kör sönder vägar, skräpar ner?

jag vill att exakt samma lagstiftning som reglerar det fria handredskapsfisket gäller svamp och bär.. det är fel att resurserna nyttjas godtyckligt för ekonomisk vinning precis som med fiske.
 
jag vill att exakt samma lagstiftning som reglerar det fria handredskapsfisket gäller svamp och bär.. det är fel att resurserna nyttjas godtyckligt för ekonomisk vinning precis som med fiske.

Hmm, om man alltså skärper lagstiftningen så att markägaren får exklusiv nyttjanderätt till bären på sin mark (utöver "hushållsplockning")...

Det innebär ju rent krasst att värdet av skogsmarken skrivs upp, vilket rimligen borde slå igenom i taxeringen av skogsmarken.

Så... skulle du fortfarande vilja justera lagstiftningen på den punkten om det (vilket det med normal skattelogik skulle göra) innebär att du får skatta för din nya tillgång?

Eller är det bara intressant om det inte kostar dig något?

Jag försöker inte bara käfta emot här, att bärtillgången räknas in i taxeringsvärdet är förmodligen (i skatteverkets ögon) en alldeles logisk följd av de ändringar du vill se.
 
Avundssjuka

ren o skär avundssjuka lyser igenom här, så fort ngn tjänar penga på ngt så blir det ett jävla liv, men själva orkar dom inte plocka, typiskt svenskt synsätt.

Nedskräpning är en annan sak, men vi är inte mycket bättre vi "hurtiga friluftsmänniskor" (friluftsintresserade?) som står o trampar/skakar med gps.en ihand, fullutrustade till tänderna med de senaste skriket från sportaffären.
Och mobilen ylande med sista musiken (mamma ringer o undrar hur det går, om de inte fryser...)

Se bara hur det ser ut utmed lederna, skitpapper, konservburkar, plastpåsar.ölburkar,
vin-baginbox, fy faan.
Tur att man fortfarande får vistas utanför lederna....
 
Hmm, om man alltså skärper lagstiftningen så att markägaren får exklusiv nyttjanderätt till bären på sin mark (utöver "hushållsplockning")...

Det innebär ju rent krasst att värdet av skogsmarken skrivs upp, vilket rimligen borde slå igenom i taxeringen av skogsmarken.

Så... skulle du fortfarande vilja justera lagstiftningen på den punkten om det (vilket det med normal skattelogik skulle göra) innebär att du får skatta för din nya tillgång?

Eller är det bara intressant om det inte kostar dig något?

Jag försöker inte bara käfta emot här, att bärtillgången räknas in i taxeringsvärdet är förmodligen (i skatteverkets ögon) en alldeles logisk följd av de ändringar du vill se.

jag gillar att göra rätt för mig, jag gillar att betala skajt, jag är för ett högt skattetryckt.. jag gillar inte snyltare, jag tycker inte att företagande ska drivas med bidrag, jag gillar inte när företag nyttjar gratis resurser och att andra för betala notan.. om några mindre torgförsäljare drabbas så må det vara hänt.. missbrukas en förmån så tas den bort. jag tycker också att renägarnas möjlighet att beta på annas mark ska inskränkas omgående, det ska ske på arende precis som allt annat boskap..

om det innebär ett högre skattetryck för mig mig som skogsägare så betalar jag gärna det för att få bort den industriella plockningen.. det handlar inte om avundsjuka, det handlar om att dom inte gör rätt för sig och då skall möjligheten tas bort.

dock vill jag aldrig inskränka rätten för den enskilda individen att ta hem till husbehov...