Avgiftsbelagd längdåkning

Absolut rätt!

För att få fortsat ttillgäng till välpreparerade spår att träna både skate och klassiskt så betalar jag mer än gärna en avgift för detta.
Jämför:säsongskort slalom,gymkort,som åtminstone jag utnyttjar i betydligt mindre omfattning än vinterns förhoppningsvis dagliga längdåkning.
Största problemet jag ser är de personer som envist trampar sönder skate-spår på sina vinterpromenader i skogen samt oförståndiga skoterförare.
 
Avgift för skidspår inte lagligt
Sverige 16 dec 18:54

Att ta ut en avgift för att allmänheten ska få använda skidspår ute i naturen strider mot allemansrätten, enligt Naturvårdsverket. Flera kommuner och föreningar vill ta ut avgifter för längdskidspår, men enligt verket får ingen avgift tas ut vid spår som inte är inhägnade. Finns de inte inom en anläggning så gäller allemansrätten och då får inga avgifter tas ut.

- De tar i så fall ut en avgift utan att ha en legal grund för att göra det. Om nu någon åker där utan att ha betalat den tvingande avgiften så har man egentligen inte några möjligheter att vidta några sanktionsmöjligheter heller, säger miljörättsjuristen Nils Hallberg till Ekot.
 
Problemet löses dock ganska enkelt genom att ta i på parkerings eller toa-avgifterna så behöver man inte fundera. 120kr för en parkeringsplats är ju ändå inte så att någon turistande stockholmare skulle höja på ögonbrynen då det mer eller mindre är vad en lunchparkering i innerstan kostar...
 
Även om många skulle kunna tänka sig betala en avgift för att få åka skidor i bra preparerade spår, så är det tyvärr inte tillåtet att ta ut en avgift, enligt naturvårdsverket.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=319046

Ska vi nu var petiga så är det inte naturvårdsverket utan riksdag och domstolsväsende som avgör vad som är lagligt eller inte.
Du får ta inträde till en "anläggning". De återstående frågorna är dels om betalspåren är så avancerade att de kan räknas som en anläggning, dels (framförallt i diskussionen om funäsdalen) om man verkligen får anlägga en sådan så att boende och fjäll stängs av.
 
Även om många skulle kunna tänka sig betala en avgift för att få åka skidor i bra preparerade spår, så är det tyvärr inte tillåtet att ta ut en avgift, enligt naturvårdsverket.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=319046

Ska vi klyva hår så är det tillåtet med avgift bara man inte kräver att den som inte vill MÅSTE betala. Man kan säga att ni som vill betalar avgift men kan inte kräva att de som inte vill måste betala.

Förhoppningsvis inser de flesta att bra spår inte preparerar sig själv och betalar medan de som inte vill betala åker bredivd spåren och att det finns utrymme för både betalande och icke-betalande åkare.

Hemmavid så görs klassika spår och precis bredvid plogas gångväg bred nog för barnvagn för att slippa fotspår i skidspåren - och har bara gundägare styr på sina 4benta vänner så funkar det mycket bra.

/Patrik
 
Avgift för skidspår inte lagligt
Sverige 16 dec 18:54

Att ta ut en avgift för att allmänheten ska få använda skidspår ute i naturen strider mot allemansrätten, enligt Naturvårdsverket. Flera kommuner och föreningar vill ta ut avgifter för längdskidspår, men enligt verket får ingen avgift tas ut vid spår som inte är inhägnade. Finns de inte inom en anläggning så gäller allemansrätten och då får inga avgifter tas ut.

- De tar i så fall ut en avgift utan att ha en legal grund för att göra det. Om nu någon åker där utan att ha betalat den tvingande avgiften så har man egentligen inte några möjligheter att vidta några sanktionsmöjligheter heller, säger miljörättsjuristen Nils Hallberg till Ekot.

Vad jag kunde läsa i Naturvårdsverkets yttrande skriver man ingenstans att man inte får ta ut avgifter. Man använder på flera ställen i yttrandet ordet bör. I min värld betyder det att det är tilåtet, men att naturvårdsverket inte gillar det och försöker genom luddiga formuleringar ge intrycket av att man inte får ta ut avgifter.
För övrigt anser jag att naturvårdsverkets yttrande var långt ifrån klargörande i frågan och lämnar stort utrymme för olika tolkningar.
 
allemansrätten

den är inte en lag utan rent juridiskt en rekomendation eller en gammal sedvänja som är allmänt accepterad, senast den nyttjades i juridiska sammanhang var i början på 50 talet då en person fick erlägga vite för att ha byggt en brygga på annans mark, dvs inte en lag som används flitigt.

Annars kan man väl säga att i sverige brukar vi vara så uppriktiga mot varann att om någon säger sig ha utgifter och anlednig att ta betalt för att uppnå gemensamt syfte så brukar de allra flesta välvilligt betala, (det är nog så att det i folkmun är en skam att låta andra betala utan att göra det själv och därför gör man det utan tvång dvs ingen lag behövs egentligen.

Frihet under eget ansvar, då behövs inga byråkratiska inlägg från diverse myndigheter.;)
 
För att få fortsat ttillgäng till välpreparerade spår att träna både skate och klassiskt så betalar jag mer än gärna en avgift för detta.
Jämför:säsongskort slalom,gymkort,som åtminstone jag utnyttjar i betydligt mindre omfattning än vinterns förhoppningsvis dagliga längdåkning.
Största problemet jag ser är de personer som envist trampar sönder skate-spår på sina vinterpromenader i skogen samt oförståndiga skoterförare.



av exakt samma anledning; totalt fel!! det är redan alldeles för mycket aktiviteter som tär i utövarnas plånböcker. att åka längdskidor ska naturligtvis vara gratis

räcker det inte med att få fläska ut 20-30.000 per unge och år när det gäller ridning, hockey, slalom, golf mm tycker jag man kan ta steget fullt ut och flytta till USA där får man ju möjlighet att utöva i princip allt "bakom rätt sida av stängslet" tillsammans med likasinnade.

i sverige har vi haft en annan modell, som byggt på att dom flesta ska kunna vara med. något fint att kämpa för att bevara, inte att tvärtom inom varje område försöka krossa.
 

Liknande trådar