Min gissning: 22/2*(1-.4)=6.6 kN om den inte belastas absolut perfekt i den rikning som det är jämviktad i. Något starkare om den belastas absolut rakt. Skall vi runda upp det till 7 kN? Som en wallnut #1 ungefär.
Låter väldigt lågt. Förklara!
Min gissning: 22/2*(1-.4)=6.6 kN om den inte belastas absolut perfekt i den rikning som det är jämviktad i. Något starkare om den belastas absolut rakt. Skall vi runda upp det till 7 kN? Som en wallnut #1 ungefär.
Edvin m förstår.
Ena benet av en 22 kN slinga tål 11 kN. En överhandsknut försvagar ett rep med ungefär 40%, ett dubbelt halvslag med ungefär 25%, så benet av ankarslingan som tar upp vikten bryts först tid överhandsknuten, som tål 11*(1-0.4) = 6.6 kN innan den slits av.
Om båda benen belastas exakt lika hårt bryts slingan vid överhandsknuten vid ungefär 6,6*2=13,2 kN (där jag borsett från att ankarpunkterna inte ligger lite i sär, i själva verket tål konfigurationen några procent lägre kraft eftersom punkterna ligger en bit i sär)
Jag är rätt nollställd här. Är .4 för det dubbla halvslaget? Borde inte även det försvaga slingan?
Och John får gärna förklara för en lekman hur han menar att det är viktigare hur den hala slingan beter sig än den totala hållfastheten för ankaret?
Edvin m förstår.
Ena benet av en 22 kN slinga tål 11 kN. /QUOTE]
ett ben av en slinga borde tåla 22 kN, väl?
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Shoppa mellan San Fransisco o Yosemite | Klättring allmänt | 4 | ||
Alternativ till Yosemite? | Klättring allmänt | 6 | ||
Ännu mer Yosemite finish | Klättring allmänt | 5 | ||
Transportav utrustning Yosemite 2011 | Klättring allmänt | 13 |