Åttan med "yosemite" avslut

tja, för min del krävdes det vidare analys, men det var nyttigt - nån gång ska det nog sitta.

Det var inte meningen att låta dryg, men det gjorde jag... ;)

Jag menade nog bara att man antingen kan se detta lite av bara farten, eller så går det även att rita och "bevisa" - vilket ibland är en bra idé, ibland leder det till ytterligare klarheter.
 
det går att dra rätt slutsats på fel grunder: "den är ju dubbel", eller också måste man räkna, och då blir det genast litet krångligare.
men nyttigt.
 
vardera benet kommer inte att belastas med mer än 11kN när den del av slingan som går runt karbinen går av vid 22 kN.

Det är inte samma sak som att ett slingben bara är 11 kN starkt - vilket segment som helst av slingan kan hamna runt karbinen, så alla segment behöver klara 22kN, i sig.

jag tror iaf inte att slingmaterial blir starkare av att man syr ihop det till en ring.

Nej, det stämmer inte. Se karbinerna som friktionslösa block för enkelhets skull.

Tankeexperiment: tänk ett plattband, dvs inte en slinga. Fäst det i ena änden och spänn upp andra änden med 11 kn. Nu har vi en kraft på 11kn I VARJE ÄNDE. Vik nu ner slingan över ett friktionlöst block (karbin), och fäst båda ändarna i din 22kn last. Nu har du två parallella ben som vart och ett utverkar 11kn I SAMMA RIKTNING, och således samverkar till det dubbla. Att det är en och samma slinga dubbelvikt har då ingen betydelse. Det blir inte större spänning i materialet över blocket eller någon annanstan. Detta är ju principen för tex block och talja.

Inte helt intuitivt, det håller jag med om. Men jag TROR det är så det hänger ihop.
 
Nej, det stämmer inte. Se karbinerna som friktionslösa block för enkelhets skull.

Tankeexperiment: tänk ett plattband, dvs inte en slinga. Fäst det i ena änden och spänn upp andra änden med 11 kn. Nu har vi en kraft på 11kn I VARJE ÄNDE. Vik nu ner slingan över ett friktionlöst block (karbin), och fäst båda ändarna i din 22kn last. Nu har du två parallella ben som vart och ett utverkar 11kn I SAMMA RIKTNING, och således samverkar till det dubbla. Att det är en och samma slinga dubbelvikt har då ingen betydelse. Det blir inte större spänning i materialet över blocket eller någon annanstan. Detta är ju principen för tex block och talja.

Inte helt intuitivt, det håller jag med om. Men jag TROR det är så det hänger ihop.

Det är korrekt, dessutom ett mycket pedagogiskt sätt att förklara det på!
 

Vackert! Mycke vackert!
Tack för all tid du spenderat!

En fråga, en kommentar, och några förslag till ytterligare mätningar (om du har tid/lust):

Samma fråga som örjan:

Hej!
Har lite svårt att se skillnaden på de båda åttorna med nedstick som ger resultaten 253 och 610 kg. Kan du klargöra skillnaden?

En till synes miniatyrdetalj kan verkligen ge en försvagning med 50%?

Kommentar på filmen: Det verkar som den bästa lösningen att ge "dynamisk" säkring är att
låta ledaren använda ett rep utan kärna! Det uppmätta 0.37 fallet gav ju bara 145kg kraft och
manteln höll ju för 400kg, så det ska ju gå finfint!


Tips på ytterligare mätningar:

Istället för att mäta styrkan av manteln, så kanske det är mer intressant att mäta styrkan på
kärnan. Om ett rep blir skadat högt uppe i bergen så är det nog manteln som tar stryk.
Så om manteln är skadad, kan man fortfarande fridfullt fira av utan att stressa upp sig
alltför mycket? Själv tror jag benhårt att svaret är "Ja", men det vore ju trevligt att se att kärnan
klarar 700kg som tycks vara begränsningen på den mätutrustning du har tillgång till.

En annan tråd på utsidan diskuterar Gri-Gri vs hink. Det kanske är dags att lägga till ett
par mätningar på dessa säkringsmetoder, med och utan att knyta fast säkringsmannen i
golvet. Hur stor skillnad i fångryck blir det egentligen? Mätningar kan nog vara lite
bökiga, då man borde använda samma rep, men måste låta repet vila mellan fallen. Om
klätterhallen har rep på spole, så är det kanske lämpligt att kapa två nya replängder och
använda dessa med hink och GriGri.

När man firar, så blir det inte alltid en så jämn och finfin nedgång som man önskar.
Nybörjare har ofta en förmåga att fira ganska 'ryckigt' som även kan hända om man 'slarvar'
eller har problem med att sortera ut ett trilskande rep. Hur stora är maxkrafterna när man
firar 'så jämnt och fint man kan' och när man måste stoppa och böka med rep?
 
En till synes miniatyrdetalj kan verkligen ge en försvagning med 50%?

Ja det verkar så men som jag tydligt skrev i första inlägget på stockholmsklattring.se så gör jag ingen som helst anspråk på vetenskaplig korrekthet så testerna måste tas med en nypa salt. Men detta blev utfallet av ett test.

Istället för att mäta styrkan av manteln, så kanske det är mer intressant att mäta styrkan på
kärnan. Om ett rep blir skadat högt uppe i bergen så är det nog manteln som tar stryk.
Så om manteln är skadad, kan man fortfarande fridfullt fira av utan att stressa upp sig
alltför mycket? Själv tror jag benhårt att svaret är "Ja", men det vore ju trevligt att se att kärnan
klarar 700kg som tycks vara begränsningen på den mätutrustning du har tillgång till.

Näe, jag tycker att det var intressantare med manteln =) Jag skulle absolut fira på ett rep med trasig mantel och intakt kärna. Kan göra test dock.

En annan tråd på utsidan diskuterar Gri-Gri vs hink. Det kanske är dags att lägga till ett
par mätningar på dessa säkringsmetoder...

Denna finns i pajpen.

När man firar, så blir det inte alltid en så jämn och finfin nedgång som man önskar.
Nybörjare har ofta en förmåga att fira ganska 'ryckigt' som även kan hända om man 'slarvar'
eller har problem med att sortera ut ett trilskande rep. Hur stora är maxkrafterna när man
firar 'så jämnt och fint man kan' och när man måste stoppa och böka med rep?

Här finns data på firningar:
http://www.c2safety.com/Download-document/43-Test-av-ankarbelastning-vid-reparbete.htm
 
Näe, jag tycker att det var intressantare med manteln =) Jag skulle absolut fira på ett rep med trasig mantel och intakt kärna. Kan göra test dock.

Om du botaniserar lite på rockclimbing.com så hittar du ett test där någon plockat bort manteln, tagit enstaka kardeler ur kärnan och skarvat ihop dessa till ett längre rep och firar på detta...

(Efter en diskussion om ett hypotetiskt nödläge där enda utvägen var att fira sig till marken men repet var för kort.)
 
Om du botaniserar lite på rockclimbing.com så hittar du ett test där någon plockat bort manteln, tagit enstaka kardeler ur kärnan och skarvat ihop dessa till ett längre rep och firar på detta...

(Efter en diskussion om ett hypotetiskt nödläge där enda utvägen var att fira sig till marken men repet var för kort.)

Uppenbarligen är vi inte nördigare här än på rockclimbing.com!!

Jag förutser en del andra problem med proceduren, men kan tänka mig att kardelerna skulle hålla rätt bra. Särskilt i teorin.

Bra länk om firningskrafterna, lite mindre spridning på dem än vad jag hade gissat.
 

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg