Att lära sig av dödsolyckor på is

Har du provat söka på youtube? Bla MSB, sportfiskarna, sls har informationsvideos om issäkerhet.

Problemet, tycker jag, är att de allra flesta repterar samma mantra: förebygga, tänka på, issäkerhet, ge dig inte ut ensam, ha isdubbar o lina, kolla iskvaliteten med ispik. Det finns otaliga klipp som visar träning på hur man tar sig upp. Men det är inget klipp som beskriver det praktiska i själva självräddningen, inte alla steg. Ena videon beskriver ischock/köldchock, andra videon visar en lyckad snabb självräddning men förklarar inte varför det gick snabbt, en annan video visar en krånglig och otymplig självräddning och anser den som lyckad, osv.

Jag tror det råder brist på kunskap inom dessa is- o räddningsföreningar pga att man helt enkelt inte kritiskt granskat sig själva och råden man lär ut. Man ser sig själva som experter. Självgodheten är väl inte en särskilt fin egenskap...?
Man måste även se sitt egenansvar. Hör man till skaran som gillar att vara ute på is så får man väl se till att man vet vad man ska göra i de flesta lägena. Det minsta man kan ansvara för är att veta hur man självräddar, med eller utan utrustning - att man känner till processen med vad som händer när man PLURRAR. De allra flesta håller med om att man bör ha praktiskt och teoretisk erfarenhet genom olika typer av skolning innan man får ansvaret att sätta sig bakom ratten på en bil. Varför skulle detta vara annorlunda? Handlar inte om ett is-körkort - det handlar om ett tankesätt om att ge sig ut på is.

Ett råd som har givits av privatperson på bl.a. Utsidan är att ha en "knapptelefon" i vattentätt fodral.
En sådan telefon går att köpa för ett par hundralappar.

Ett råd som har givits av privatperson på bl.a. Utsidan är att ha en "knapptelefon" i vattentätt fodral.
En sådan telefon går att köpa för ett par hundralappar.

Exakt. Knapptelefon är fantastiskt. Inte bara som säkerhet vid skridskoåkning utan till alla former av friluftsliv. Ibland har jag med smart telefon, men en knapptelefon är med på alla mina längre turer.

Knapparna går att hantera med stelfrusna blöta fingrar. Och knapparna kan nås enkelt genom en zip-påse. Men även med torra fingrar går det snabbare att ringa ett samtal med knapptelefonen än smarttelefonen.
Jag gillar Nokia, de kräver minst antal knapptryckningar för att göra de vanliga sakerna som att ringa och skriva meddelanden och sätta på ficklampan. Det går att hantera telefonen nedstoppad i fickan eller i mörker eller vad som helst.

Batteritiden är ca 10-14 dagar om man använder den sparsamt. Att göra längre samtal med väldigt dålig täckning tar en hel del batteri, men har man koll på täckningen kan man prata i telefon varje dag och ändå ha 10 dagars batteritid.
Batteriet fungerar mycket bättre än smartphones i kyla (har bara jämfört med de smartphones som finns bland mina vänner men det är några olika). Dessutom kan man enkelt ha med extrabatteri, väger 20g. Men hela telefonen väger 80g så varför inte ha med en extra telefon när du ändå är igång? Jag tar extra telefon med om jag ska gå långa turer själv.

Jag tycker inte att man ska förlita sig på att ringa 112. Men jag har de senaste veckorna läst en del om isolyckor och flera av olyckorna har antingen lett till framgångsrik insats från 112 eller så kan man misstänka att de hade haft bättre chanser att klara sig om de hade ringt.

Jag har inte jämfört så vet inte vilka leverantörer som är bäst men comviq har kontantkort som bara behöver laddas en gång om året för att fortsätta fungera. Minsta laddningen är 50kr. Så kostar liksom inget att ha igång som extratelefon heller.

Men telefonen kan ju ha så väldigt många fler användningsområden och känns som en säkerhetsdetalj som absolut är värd 200kr och 80g i fickan..

Fripp69: Det kan vara så att t.ex. Livräddningssällskapet har mer kunskap än de tillgängliggör. Trådens syfte är att få fram sådan information. Den som hittar får gärna posta länkar. Sådan kunskap hjälper människor att fatta bättre beslut.

Det räcker inte med att bara ta med sig mobiltelefon. Läs det som har skrivits tidigare i tråden.

Livräddningssällskapet verkad ha ett ganska omfattande utbildningsmaterial som kanske kan täppa till vissa av de kunskapsluckor du identifierat:

Isinformatör Steg 1 - 3 - SLS Webshop (svenskalivraddningssallskapet.se)

Då du verkar brinna för iskunskap och även har ett intresse av att dela med dig av din kunskap kanske du skulle engagera dig i SLS ( Svenska Livräddningssällskapet - SLS (svenskalivraddningssallskapet.se) ). Även Issäkerhetsrådet ( Issäkerhet.se – Issäkerhet (issakerhet.se) ) verkar arbeta med de frågor du är intresserad av.

Senast ändrad:
Vad tror du själv om orsakerna till den senaste månadens olyckor? Några teorier måste du ha!

Vad tror du själv? Jag tror att det inte finns EN direkt orsak utan är en kedjereaktion av händelser, även om frågan inte va riktad till mig. Det första är som nämndes tidigare: jag e osäker på om isen håller, men jag vill ut så jag tycker isen kan hålla. Nästa orsak är: jag har ju ändå sett hur man tar sig upp o e ganska säker på att jag klarar av det. Sen följer en rad av snabba händelser: paniken när isen brister. Paniken när man är i vattnet och ingen som lärt dig att ta det lugnt o få bort paniken. Insikten av att man faktiskt aldrig övat på detta. Och den nämnda paniken leder till en rad felbeslut som slutligen leder till de tragiska konsekvenser som överlevande får handskas med.

Jag tycker samtalet här i tråden har varit j*vligt givande, från alla håll. Så det vore intressant att höra olika teorier som svar på Arneris fråga. Det skulle hjälpa ytterligare.

<klipp>

Tango: Väldigt få verkar ha ringt 112 från vaken. Jag tror det beror på att man inte har tagit med den lilla förberedelse som krävs i de råd som har givits till människor. När vi var unga fanns inte möjligheten, men tekniken har gått framåt och det är hög tid att uppdatera råden.

(När jag är ute på riktiga ”högriskuppdrag” har jag neoprenhandskar för vinterbruk för att vara säker på att händerna ska fungera.)

Skulle det visa sig vid undersökning av olyckorna att många har tagit fram mobiltelefonen för att ringa, men misslyckats, så är det viktig information.

Teknik för att ringa utan pekskärm har presenterats i inlägg nr 66. Tekniken går nog att utveckla ännu längre.

Observera att man alltid måste ordna tillräcklig säkerhet utan 112. Räddningstjänsten är en resurs ovanpå det.

Glad att vi överöverens om hur man ska betrakta räddningstjänsten och andra 112-resurser.

Inlägg 66 beskriver hur äpple/Ios-telefoner kan ringa utan pekskärmen, dock inte androider.
Samsung (andriod) har en märkesspecifik liknande funktion, och därmed har man täckt in många moderna mobiler men dock inte alla.

Samsung android har som sagt en funktion som heter "Skicka SOS-meddelande" som kan aktiveras efter konfigurerbart antal tryck på mobilens sidoknapp. Hittar inget liknande på min Sony android.

Här finns lite mer info om nödtjänster i android, dock inte nödringa utan pek:

/Patrik

Tack för länkar Fripp69!
Det går tyvärr varken att ladda ner eller köpa materialet ser det ut som.

Jag tror att det är mängder med människor som är intresserade av trådens frågeställning, inte bara jag.

Arneri: Jag har bara lite information om den senaste tidens olyckor, och vill av princip inte skriva om enskilda olyckor. Att spekulera om orsakerna till isolyckor generellt kan jag göra. Men då blandar jag in just spekulationer i tråden istället för fakta. Det hade jag tänkt vänta med. Jag har inga enkla svar, men ska försöka skriva ner några av mina frågeställningar och möjligen någon spekulation inom de närmaste dagarna.

Kimkim och Tango: Stort tack för information om hur man kan ringa enklare med olika mobiltelefoner!

Jag köpte bluetooth intercom till mig o mina barn för att kunna prata normalt när vi cyklar mtb i skogar o utförsbackar. Dom e helt fantastiska o aktiviteten har tagit en annan dimension efter detta. De är "avsedda" för mc, men funkar givetvis vart man än väljer att använda systemet. Man kan röststyra sin mobil och få allt man önskar genom att enbart prata. För oss har det roligaste varit att vi kan prata med varann direkt i hjälmen, utan att rikta huvudet och gapa saker. Man kan få gps-styrning, lyssna på musik, prata i telefon, osv, o detta headsetet heter FX8. Det finns ett billigare som heter FX6, men detta hade möjligheten för flera uppkopplade personer att prata med varandra - de kunde bara prata med huvudpersonen i systemet. FX8 har fördelen att alla kan prata med varandra.

Bilagor

• image20200827_183545163.jpg
    image20200827_183545163.jpg
    1.4 MB · Visningar: 90
räckvidden är upp till 2000m beroende på avståndet mellan de olika användarna - användarna länkar räckvidden vidare. Ex: finns det 3 användare på likvärdigt avstånd mellan min, som är huvud-delare, och mest avlägsna användare så ökar räckvidden (upp till 2000m), men om det inte finns en enda person mellan mig och hen som e llängst fram så minskar brukingsavståndet till ca 400 m. Som en slags stafett.

Avser man ringa in räddning räcker det inte med att bara kunna ringa, man måste även kunna informera om var man är (även om vi gärna vill hävda att vi vet exakt var vi är hela tiden vet vi också att det inte alltid är sant).

För svävare eller helikopter spelar kanske exakt position inte spelar lika stor roll som för räddning som anländer via väg. Om jag förstått saker rätt så ska nyare Androidversioner (eller rättare sagt version på telefonappen) visa koordinater när man ringer nödnummer. Jag vet inte hur långt tillbaks det går eller hur det fungerar på iPhone. Väljer man en mindre smart telefon kanske positionering måste lösas på annat sätt (eller man måste veta var i menystrukturen man hittar koordinater under pågående nödsamtal).

Så inte nog med att telefon ska vara åtkomlig när man ligger i vaken. Använder man en mindre smart telefon kan man alltså även behöva ha karta och eventuell GPS åtkomligt.

Känns krångligt och upplagt för problem.

Jag köpte bluetooth intercom till mig o mina barn för att kunna prata normalt när vi cyklar mtb i skogar o utförsbackar. Dom e helt fantastiska o aktiviteten har tagit en annan dimension efter detta. De är "avsedda" för mc, men funkar givetvis vart man än väljer att använda systemet. Man kan röststyra sin mobil och få allt man önskar genom att enbart prata. För oss har det roligaste varit att vi kan prata med varann direkt i hjälmen, utan att rikta huvudet och gapa saker. Man kan få gps-styrning, lyssna på musik, prata i telefon, osv, o detta headsetet heter FX8. Det finns ett billigare som heter FX6, men detta hade möjligheten för flera uppkopplade personer att prata med varandra - de kunde bara prata med huvudpersonen i systemet. FX8 har fördelen att alla kan prata med varandra.
Blä, jag e trött. FX8, som vi köpte har möjligheten för flera uppkopplade personer. FX6, som e billigare, hade inte denna möjligheten utan man var tvungen att meddela "centralen", som är en i gruppen, och d e upp t "centralen" att vidarebefordra. O vem vet om vidarebefordringen blir rätt.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg