Att färdas i cirklar!

Tja

ofta börjar det nog med självförverkligande eller en lust att fly något i vardagen ett tag. Sedan är det nog det att man känner sig som mest vid liv när man tänjer sina gränser - och vardagen så grå i jämförelse.

Det svåra är att äventyra, men att ändå finna glädje i vardagen efteråt. För en äventyrare som blir beroende av äventyr är egentligen lika patetisk som en riktig Svensson som aldrig gör något äventyrligt.

Ett äventyr

Kanske ger den extrakrydda som man behöver, men jag tror du ´har rätt i att det svåra är att "återanpassa" sig till vardagen. Den känslan har iallfall jag när jag rest och så småningom åter hamnar i vardagslunken.
Jag har rest ganska mycket, men längtar alltid iväg igen.

Men att pressa sig på ett så dramatiskt sätt som ex. Mike Horn känns för mig mycket "överarbetat". Det är därför som jag tror att äventyret/expeditionen mer är en form av utkomst, än ett självförverkligande.
Men jag kan naturligtvis ha fel.

Det är väl ingen tillfällighet att det det finns en flik med sponsorer

Att dra runt på långa äventyr kostar mycket pengar och det är inte alla arbetsgivare som tycker att du skall vara på resa halva året. Alltså hamnar man lite i sponsorfällan. Det måste hela tiden vara tillräckligt spektakulärt för att dra in mycket pengar.

En proffessionell äventyrare måste säkert balansera mellan att göra det han vill (självförverkligande) och det sponsorerna och vi andra vill betala för.

Och då börjar det likna ett vanligt jobb.

Ja- Naturligtvis

Det är nog väldigt få som på egen hand har råd att
genomföra en expediton, så visst är de sponsrade.

Men det jag inte riktigt kan inse tjusningen i är att man ger sig ut på så förbaskat svåra expeditioner.
Jag skulle nog bli ganska trött på att knalla runt polen i storm is och snö med en pulka som enda kamrat!

Att ge sig ut och fiska i fjällen ensam under någon vecka är helt Ok för mig, men det ger ju i och för sig inte några sponsorer.

Men som jobb räknat så måste det ju vara exeptionellt
lönsamt, annar kan jag inte tänka mig att någon för sin egen skull knallar runt polerna eller för den skull
ligger i veckor på en lite flotte på väg nedför Amazonfloden.

Jag inser att jag nog själv är alldeles för "vanlig"
för att inse tjusningen med dylika "expeditioner" - som tur är.

Re: Ja- Naturligtvis

Fritidsbutiken; sa:
Det är nog väldigt få som på egen hand har råd att
genomföra en expediton, så visst är de sponsrade.

Men det jag inte riktigt kan inse tjusningen i är att man ger sig ut på så förbaskat svåra expeditioner.
Jag skulle nog bli ganska trött på att knalla runt polen i storm is och snö med en pulka som enda kamrat!

Att ge sig ut och fiska i fjällen ensam under någon vecka är helt Ok för mig, men det ger ju i och för sig inte några sponsorer.

Men som jobb räknat så måste det ju vara exeptionellt
lönsamt, annar kan jag inte tänka mig att någon för sin egen skull knallar runt polerna eller för den skull
ligger i veckor på en lite flotte på väg nedför Amazonfloden.

Jag inser att jag nog själv är alldeles för "vanlig"
för att inse tjusningen med dylika "expeditioner" - som tur är.

Flera veckor pa en flotte nedfor amazonfloden later enligt mig som himmelriket. Planerar faktiskt nagot sadant. Men det gar ju pa en del pengar.

Jo extremare desto roligare (mer adrenalin)

Så Ronny har nog rätt i att han är lite för vanlig för den typen av äventyr. Freddan har nog större förutsättningar.

Amazonfloden blir inte så dyrt om du bara gör ett par veckor. Haken är när du går över gränsen för den tid din arbetsgivare vill släppa iväg dig. Och på ett par veckor så lär du inte komma så långt på Amazonas. Amazonas är nämligen LÅNG och STOR (600 mil och svarar ensam för 20% av allt flodvatten i världen). Redan i Manaus, så är den ungefär lika bred som Vättern. Helt annat än våra vattendrag här hemma alltså, så ta något vettigare flytetyg än en flotte.

P.S. glöm inte att hålla dig till de svarta floderna i första hand.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg