Åter vildren i Sverige?

Om det nu förvirrat sig hit några vildrenar in från norsk sida så kommer de vara jackade i örat efter nästa rengärde i området hur som helst.
 
När jag vandrade Fulufjället såg jag några enstaka renar, som tydligen irrat iväg från närbelägen trakt som Idre. Fulufjället borde passa utmärkt för vildren. Gott om mat uppe på fjället och skogslandet runt omkring duger nog för vinterbete. Finns ju ingen sameby där. Men de kanske inte stannar där.

Fjällvildrenen i Norge ser annorlunda ut än tamrenen. I alla fall på en målning av fjällvildren som jag har på väggen:) Gillar den ännu bättre. Skogsvildrenen i Finland ser också lite annorlunda ut.

Här finns en tråd med massa info om vildrenen, där bl.a. jag undrade hur det kunde finnas vildren i Norge som aldrig kom över gränsen till Sverige: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=28740&highlight=vildren+raskesven

Raskesven
 
Gäller detta även norska renar? Annars har vi ju en perfekt lösning, dressera vargarna att gå över gränsen vid lunchtid :cool:

Utan att vara insatt i frågan så tror jag att riksdagen att beslutet gäller för vargar i Sverige. Tar vargen renar i Sverige så betalas det ut en ersättning från svenska skattemedel. Om vargen tar ren i Norge behöver vi inte ersätta dem men jag misstänker att Norge har ett liknande system. Vet inte om det finns något beslut i Norge om att vargen inte får vara i renbetesområden.

/Stellan
 
Vet inte om det finns något beslut i Norge om att vargen inte får vara i renbetesområden.

/Stellan

Norge har beslutat att vargen inte får finnas någonstans utanför ett litet, litet område som kallas vargreservat och jag har för mig att det har begränsat antalet till tio individer. Eftersom det ligger på gränsen till sverige anser man att den norska populationen hänger ihop med den svenska och alltså är av bärkraftig storlek.
 
En stam av vildren finns i sydöstra delen av norska fjällen och omkringliggande skogsland. Vintertid tillbringas runt Rondanefjällen och under sommarhalvåret sprider de ut sig i skogslandet, i bla Glommdalen (med omkringliggande fjäll) och Rendalen i Hedmark fylke, Det rör sig ganska långt söder ut, och avståndet till Svenska gränsen är inte mkt mer än 10 mil. På Sorknes golfbana i närheten av Rena (där Birkeneinerlöpet startar) brukar de beta på banorna sommartid.

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=34027

Där är en bild jag fick på tre djur under september 2008.
 
Också järven etablerar sig i Värmland

Och efter renen etablerar sig nu järv i norra Värmland:

http://nwt.se/mera/djur_natur/article464921.ece

I skogslandet borde inte järven utgöra någon form av konkurrens med människan (fast logik brukar ju inte hjälpa när det gäller rovdjurshat). I Värmland borde också järven, liksom också t ex kungsörnen kunna hitta rester av döda djur att äta.
 
Jag kan meddela att jag såg en (1) ren idag under en skidtur på Villingsbergs skjutfält. 50 meters håll, fem minuters observation. Nöp mig både en och två gånger. Jodå, jag kan mycket väl skilja på ren, älg, dovhjort, kronhjort, rådjur mm. Hägnrymling?
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg