Det är säkerligen sant, men det faktum att städernas befolkning släpper ut mer/skalle än glesbygdens befolkning är ju pga att så många av de som bor utanför städerna lever ett mycket fattigt/"ursprungligt" liv. Det är kort sagt tack vare alla fattiga bönder i asien/afrika som fortfarande brukar jorden för hand som genomsnittsutsläppet för en "glesbygdsbo" hålls nere.
Det är också i städerna som all tillverkningsindustri finns, så jag antar att stadsborna får ta det på sitt konto också.
Om du gör en (i mina ögon lite mer relevant) jämförelse mellan koldioxidutsläppet från en svensk som bor i en stad och en som bor på landet tror jag nog att du kommer att finna att glesbygdsbon är aningen värre, eftersom alla transporter företas med egen bil över långa avstånd, egen panna är mindre effektivt än fjärrvärme, eget hus behöver fler kWh än en lägenhet, transporter blir aningen längre, och med aningen sämre lastade lastbilar osv.
Om ni bemödade er med att läsa så skulle ni se att städerna man undersökt är belägna runt Östersjön. Dvs här.
Läs om, läs rätt. Sluta tro