Arne Naes

Re: Re: Re: Arne Naess

[/QUOTE]

Öh. Du blandar inte ihop affärsmannen Naess (den nu avlidne) med hans far, filosofen Arne Naess ? [/QUOTE]

Arne Naess SR var hans morbror.

Rickard
 
Mezzner; sa:
Om man så bara ska slå ett slag med tärningen så är sannolikheten för att det ska bli en särkild poäng just en sjättedel. Tvärsäkert. Men vad detta verkligen innebär är ju upp till var och en att värdera. Man kan ju inte räkna med att resutltatet bli annat än ett enda bestämt, så nåt slags medelvärde eller liknande finns ju inte här.

Jag tror att jag blev lite oklar.

Även om du har kunskapen att 1/6 av kasten blir ettor, kan du använda den kunskapen till något? Förmodligen inte, eftersom du inte kan påverka utgången i varje enskilt kast.

I klättring däremot, så kan du ju själv påverka din riskexponering, och därmed sannolikheten att råka illa ut. Vad lär vi oss av Naess-olyckan? Att "Klättring" är farligt? Eller att single-point-säkringar i ruttet berg är farligt?
 
En sak kan man lära sig. Att i längden närmar vi oss alla det medelvärde som statistiken antyder; OM vi nu är jämförbara med den statistiska populationen.
Här kan det nog vara nyttigt att anta en ödmjuk attityd.

Vidare har du helt rätt i att man ska göra sitt yttersta för att inte medverka till att statistiken blir ännu mer dyster.

Ett bra sätt kan vara att lära sig vad som är farligast (här kan statistiken vara ett bra hjälpmedel). Man kan då fokusera på att dubbelkolla mer ambitiöst just vid dessa tillfällen. Naturligtvis vore det bäst om man kunde prioritera allt som kan påverka säkerheten, men det är ju dels inte att prioritera, dels innebär det på sikt att man antagligen inte skärper sig det där lilla extra när det krävs. Tittar jag tillbaka på i stort sett alla missöden jag råkat ut för (generellt), så hade jag kunnat undvika dessa om jag VETAT att det skulle ske. Jag hade t ex kunnat sänka hastigheten ytterligare något om jag veta att det var SÅ halt i det halkiga väglaget osv.

Svåra beömningar, men i Arne Naess-fallet (ursäkta ordvalet) kan man konstatera att de som påstår att firningar hör till det mer olycksdrabbade inom klättring, kanske har rätt. ÄVEN om ett enstaka fall naturligtvis kan utgöra ett undantag...

Man kan strunta i statistik eller andras erfarenheter också, och i stället ständigt göra korrekta analyser utifrån de fakta man har att beakta (Typ - Hur svagt/starkt är det här (ruttna?) berget då??)

Det ena utesluter dock inte det andra, och vissa erfarenheter här i livet kan man nog inte räkna med att hinna med själv; då kan andras erfarenheter (i viss mån statistik) vara ovärderliga.
 
Statistik

gahne; sa:
Jag tror att jag blev lite oklar.

Även om du har kunskapen att 1/6 av kasten blir ettor, kan du använda den kunskapen till något? Förmodligen inte, eftersom du inte kan påverka utgången i varje enskilt kast.

I klättring däremot, så kan du ju själv påverka din riskexponering, och därmed sannolikheten att råka illa ut.
Precis. Man måste skilja mellan oberoende och beroende händelser.

Inför varje enskilt tärningskast är sannolikheten att få en etta 1/6 om en sexkantad tärning är symmetrisk och kastet går rätt till, oberoende av tidigare tärningskast. Men den väg en klättrare tar är beroende av tidigare vald rutt. Risken för en klättrare måste mätas GIVET tidigare val, medan risken att få eller inte få en etta inför varje nytt kast inte beror av tidigare utfall.

Sen håller jag med Mezzner om vikten av statistik. Min uppfattning är som ekonometrikern Theil´s; "det finns inget viktigare analysverktyg än statistik, men man ska aldrig börja tro på den";)

Raskesven
 
Re: Re: Re: Arne Naess

stetind; sa:
Jag har hört att för ca 50 år sedan ansågs det, ironiskt nog, av bl.a. nu avlidne Naess att det var "oberättigat att medvetet värva folk och uppmuntra dem till en sport som kan bli till en så stor sorg för dom närmaste".

Klas

Öh. Du blandar inte ihop affärsmannen Naess (den nu avlidne) med hans far, filosofen Arne Naess ?

Mycket möjligt. Det var ett citat jag läst i en artikel och det var inte angivet om det var morbror Naess eller Naess Jr som var upphovsman. Lite ödets ironi ändå tycker jag.
[Ändrat av orkesterchefen 2004-01-26 kl 21:57]
 
Olycksstatistik i klättring

Mezzner; sa:
Ett bra sätt kan vara att lära sig vad som är farligast (här kan statistiken vara ett bra hjälpmedel). Man kan då fokusera på att dubbelkolla mer ambitiöst just vid dessa tillfällen.

Ni som har tröttnat på teoretiska tärningsslag och farligt bilkörande i den här tråden kan ju ta en titt på:
http://alpineclub-edm.org/accidents/index.asp
(spec länken tv: ANAM statistik)

Boken ANAM (högt rekommenderad) ger betydligt mer detaljer av många olyckor. Där kan man enkelt lära sig att olyckor inte sker endast pga att man är korkad och gör fel. Olyckor händer även de som vet hur man borde göra (men av nån anledning inte gör det iallafall). Man kan även förundras över hur tålig den mänskliga kroppen egentligen är när man läser vissa olycksrapporter.

Läs och dra dina egna slutsatser. Jag har kommit fram till att statistiskt sett så ska man undvika snö, is och överhuvudtaget att falla. Sen ska man helst byta kön till att bli brud (eftersom 85% av alla dödsfall av åsknedslag är män).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Slan R.I.P Arne Næss Klättring allmänt 16

Liknande trådar