Arne Naes

Finns ingen anledning att spekulera i detaljer, och i anledningar till hur eller varför Naess gjorde som han gjorde. Möjligen framkommer mer, och tillförlitligare uppgifter om detta senare.

Men vad man rimligen kan konstatera är att olyckan skedde vid firning, samt möjligen att ankaret vare sig var bombsäkert eller bestod av flera säkringar.

Detta är något man ständigt kan läsa om i böcker om klättring; Nedstigningar är farliga av flera orsaker man är trött, mindre fokuserad, man har avbrutit bestigningen p g a ogynnsamma omständigheter osv. Om Nedstigningen sker genom firning är detta ytterligare en fara och slutligen är firningsankare nåt mycket kritiskt.

Sånt här är oerhört viktigt att påminnas om. Man kan ju i princip aldrig tillägna sig erfarenhet på vissa områden; man kan bara konstatera att allt jag gjort hittills har jag överlevt. Om man sedan har överlevt med lite tur eller snarare har haft ett "överdrivet" säkerhetstänkare är svårt att säga. Den dagen man lär sig var gränsen går är det ju nämligen stor risk att man dör. Och då har man inte heller tillägnat sig någon erfarenhet...

Erfarenheter om vad som är potentiellt livsfarligt får man väl försöka tillägna sig genom att ta del av statistik och annan litteratur.

Därmed är det sunt att vara engagerad eller nyfiken när det sker olyckor även om det naturligtvis är bra om man kan undvika att sprida spekulationer.

Nedan finns ett klipp ur VG som väl får betraktas som trovädrigt:
"Mellom 1997 og 2000 har Norges Klatreforbund registrert 11 ulykker under rappellering, hvorav fire endte med fall i døden. "

nä det är faktiskt sant att man inte ska spekulera men man blir lite lätt stött när dom skriver att han firat på en spik. Vad beträffar prickskytte så har jag ställt upp i sportskytte Sm ett par gånger :) tidningar som expressen ger hela klättringen dåligt rykte, folk ryggar när jag berättar att jag klättrar, kropp trillade ju ner... och sånt. detta lär väl inte bidra till att minska ryktet om klättring som en högrisksport. I senaste numret av brant står det en bra kommentar, "otur inom klättringen är att man blir träffad av en meteorit eller att en vägg i yosemite rasar när man klättrar där" Oftast är det ju även ickeklättrare som lägger klättringen i facket för halvgalningar med dödslängtan, detta lär inte göra det bättre, särskilt som tidningarna skriver om honom som en expert mer eller mindre. det var han väl också egentligen men alla kan göra en tabbe, denna verkar vara särdeles klantig dock.

Det var inte menat som särkilt "vass" kritik, jag försökte bara balansera mellan det faktum att det kan var väldigt onödigt att spekulera och i värsta fall bidra till rykten, respektive det faktum att en sån här händelse är ganska viktig att känna till; både med avseende på evetuella tidningsankor och för sin egen säkerhet. I båda fallen förutsätter det att man har fått någorlunda klart för sig vad som verkligen hände.

Inlägget var nog skrivet i onödigt imperativ form, det är aldrig lätt att säga vad som är precis rätt...

Nädå jag tog inte illa upp. Min avsikt var inte att spekulera utan att få veta vad som hänt, klättring är ju inte någon förlåtande sysselsättning där man på sin höjd kan få ett blåmärke eller två om man gör fel. Gör du fel när du klättrar så kan det mycket väl vara slutet på ditt liv. Hur rått och okänsligt det än kan vara så måste man lära sig av andras misstag, det går inte att lära sig av sina egna.

Läser man statistik så har det gått åt 11 personer de tre senaste åren och 37 allvarliga skador, man vill ju inte gärna tillhöra statistiken. Men tittar man på statistik över trafikdödligheten så är det farligare att åka till gymmet eller till bultleden än att klättra där. Hur lyckas man sprida det till tidningsankorna? Undra hur många potentiella nybörjare som funderar lite extra nu på om det är en vettig sysselsättning att börja med. Hur många av dem har ens sett skillnaden mellan trad och inomhus eller för den delen hört talas om nollvisionen?

Vem är det som egentligen utreder det, är det norska klätterförbundet eller sydafrikanska eller t.o.m. polisen?

Det finns en anledning till att jag inte läser kvällstidningar.

Attackscouten; sa:
Läser man statistik så har det gått åt 11 personer de tre senaste åren och 37 allvarliga skador, man vill ju inte gärna tillhöra statistiken. Men tittar man på statistik över trafikdödligheten så är det farligare att åka till gymmet eller till bultleden än att klättra där.

Hur många av dem har ens sett skillnaden mellan trad och inomhus eller för den delen hört talas om nollvisionen?

Ursäkta, men det här är rent BS.

Skulle någån vara intresserad av statistik så kan man kanske försöka räna ut hur många personer som åker bil jämfört med hur många som klättrar. (eller egentligen hur många persontimmar som tillbringas i bil jämfört med antalet persontimmar på en klättervägg!)

Tror nog att fler dör i klättring i sverige äe i bilolycka. Det sker ca 500 dödsfall i trafiken varje år... slå ut det på kanske 6 miljoner pers och ca 2-4 timmar per dygn i snitt....
GÄMFÖR med klättrare som kanske är 3000-5000 pers och kanske 2-3 timmar klättring per MÅNAD i snitt....
Jag blir så trött, dags att döda myten att klättring är säkrare än bilkörning!

KLÄTTRING ÄR FARLIGT! Nollvisionen är verklighetsfrämmande...

2-3h i månaden?

Om du klättrar 2-3h i månaden skall du nog inte yttra dig allt för kraftigt. Det är ju uppenbart att du själv inte är en aktiv klättrare.

Håller med om att nollvisionen är utopisk.

Båda kända nollvisionerna alltså.

Men visioner kan mycket väl var utopiska och ange riktningen på hur ett arbete ska drivas.

Re: 2-3h i månaden?

Pott; sa:
Om du klättrar 2-3h i månaden skall du nog inte yttra dig allt för kraftigt. Det är ju uppenbart att du själv inte är en aktiv klättrare.

Klättrar själv ungefär 2-3 timmar i veckan i SNITT. Vilket betyder många veckor där jag klättrar ingeting, (händer säkert dig också pott) å andra sidan så betyder det också att vissa veckor så klättras det många, många timmar - vilket man måste för att komma upp till ett visst GENOMSNITT.

Hur många aktiva klättrare finns det i sverige? Det är intressabt OM man nu vill gämföra bilåkningstimmar och klättertimmar och dess olycksstatistik...

Bryr mig inte så mycket om hur farligt det är utan mer om förhastade och osanna statistik gämförelser!

Ta nu inte illa upp, detta är inget personligt mot någon.

( 3 timmar i månaden blir 36 timmar på ett år vilket är 6 hela 6 timmars dagar( som det då ska klättrars konstant) ute på klippan tex, JAG tror att det är VERKLIGHET för många klättrare i sverige, inte för de aktiva givetvis.)

Re: 2-3h i månaden?

Pott; sa:

Öhh sa han det? Det var ett försök till uppskattning av alla oss klättrare (i Sverige antar jag) och vilken medeltid vi lägger ned på klättringen. Svårt att säga, men kanske det är en fungerande uppskattning då ett stort antal registrerade klättrare inte gör speciellt mycket tid på vintern.

Jag tyckte att Erik uttryckte det bra, en relevant jämförelseparameter är just antalet skador/olyckor genom antalet manstimmar utförd aktivitet. Absoluta tal är inte intressanta i risksammanhang.

Kanske någon från SKF som har bättre statistik på våra svenska olyckor, eller är det för få observationer per år för att kunna säga något överhuvudtaget?

Ang. Nollvision, så anser jag att det inte är så enkelt att man till vilket pris som helst ska arbeta mot en nollvision. Det handlar om en balansgång kostnad/nytta (läs kanske inskränkningar/regler mot nytta). Bara man har med den aspekten att alla åtgärder har sitt pris på ett eller annat sätt, så finns möjlighet att visioner som denna faktiskt har en poäng. Kort och gott, bara det sunda förnuftet får råda kring vad man ska göra för att uppnå sin vision så...

/Micke

Sannolikt för få observationer. Några år utan dödsolyckor och klättring är hur säkert som helst. Något år med ett par dödsolyckor och det är det farligaste du kan utsätta dig för. Stora talens lag gäller inte med så få observationer och det blir svårt med riskbedömning. Som Concorde ungefär. Det var världens säkraste flygplan innan olyckan i Paris. Efter olyckan var det världens farligaste, sett till antalet olyckor per flygtimme.

Dessutom kanske det är en rätt ointressant jämförelse med dödsfall/klättertimme.

Om man räknar bort all tid som ängnas åt anmarsch, säkring osv osv. så blir det ju genast farligare, per timme (än om detta inkluderas).

Jag tycker nog att det blir vårt att jämföra med bilkörning eftersom det är en sån oerhör massföreteelse och många olyckor dessutom beror på brott, droger etc.

Det blir schysstare att jämföra med en annan sport eller fritidssysselsättning.
Man kan då vidare konstatera att om man har segelbåt så resulterar det antagligen i fler segeltimmar per år om man är en någorlunda aktiv selare.

För mig känns det ju lite som om det intressanta är om det är så farligt att klättra att jag t ex inom kommande 10-årsperiod kan räkna med att dö, eller om risken är t ex 30%. Sen kan det ju kännas mindre viktigt om jag under den perioden har klättrat 10 timmar effektivt eller 5 000.

Mitt val styrs nog så: kan jag vara en aktiv klättrare och, utan att GLÖMMA risken, hoppas på att kunna bli gammal och dö på ett annat sätt än i en krater?

Annars kanske jag borde lägga ned detta och satsa på nåt annat kul på helgerna. (Knappast bilresor till och från jobbet, men möjligen rally...)

jämförbara sporter?

Mezzner; sa:
Det blir schysstare att jämföra med en annan sport eller fritidssysselsättning.

Är det någon som vet hur det är med dödsfall/alvarliga olyckor i t.ex. ridsport, det är väl också ganska farligt har jag för mig.

/Pott

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Slan R.I.P Arne Næss Klättring allmänt 16

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg