Nej tvärtom...
Varför skulle jämförelsen vara ointressantare på det sättet. Siffrorna i sig säger ju inget alls utan det är bara ett sätt att jämföra olika typer av aktiviteter med varandra. Fråga ett försäkringsbolag hur de räknar på risker. Eller fundera över varför du anger antal mil/år när du tecknar bilförsäkring.
Nej det blir inte farligare, men det är olika saker man jämför och det ska man också ha med sig när man gör jämförelserna.
Jag tycker nog att det är en ganska bra jämförelse. Bilåkning är något alla kan relatera till. Att det sker många olyckor på grund av droger, alkohol mm är ju synd men det påverkar minskar ju inte den risk du utsätts för om du ger dig ut i trafiken. Du kanske möter en påverkad förare.
Även om vi kanske har spårat lite från orginalinlägget så är det väl fortfarande det vi diskuterar eller, risken med att klättra. Och den är, om vi bara ser statistiskt, beroende på antalet timmar du klättrar. (Självklart är det inte så enkelt. Det tillkommer saker som erfarenhet och inlärning mm.) Det finns ju faror i klättringen som inte du påverkar, t.ex. stenslag som definitivt kan ta livet av dig. Jag skulle, utan att ha statistk på det hela, kunna påstå att detta är direkt proportionellt mot tiden du tillbringar vid klipporna, eller?.
Det hoppas jag att du kan. SKF har ju numera en nollvision så ...
/Micke
[Ändrat av brandmansmicke 2004-01-23 kl 16:50]
Mezzner; sa:Dessutom kanske det är en rätt ointressant jämförelse med dödsfall/klättertimme.
Varför skulle jämförelsen vara ointressantare på det sättet. Siffrorna i sig säger ju inget alls utan det är bara ett sätt att jämföra olika typer av aktiviteter med varandra. Fråga ett försäkringsbolag hur de räknar på risker. Eller fundera över varför du anger antal mil/år när du tecknar bilförsäkring.
Mezzner; sa:Om man räknar bort all tid som ängnas åt anmarsch, säkring osv osv. så blir det ju genast farligare, per timme (än om detta inkluderas).
Nej det blir inte farligare, men det är olika saker man jämför och det ska man också ha med sig när man gör jämförelserna.
Mezzner; sa:Jag tycker nog att det blir vårt att jämföra med bilkörning eftersom det är en sån oerhör massföreteelse och många olyckor dessutom beror på brott, droger etc.
Jag tycker nog att det är en ganska bra jämförelse. Bilåkning är något alla kan relatera till. Att det sker många olyckor på grund av droger, alkohol mm är ju synd men det påverkar minskar ju inte den risk du utsätts för om du ger dig ut i trafiken. Du kanske möter en påverkad förare.
Mezzner; sa:För mig känns det ju lite som om det intressanta är om det är så farligt att klättra att jag t ex inom kommande 10-årsperiod kan räkna med att dö, eller om risken är t ex 30%. Sen kan det ju kännas mindre viktigt om jag under den perioden har klättrat 10 timmar effektivt eller 5 000.
Även om vi kanske har spårat lite från orginalinlägget så är det väl fortfarande det vi diskuterar eller, risken med att klättra. Och den är, om vi bara ser statistiskt, beroende på antalet timmar du klättrar. (Självklart är det inte så enkelt. Det tillkommer saker som erfarenhet och inlärning mm.) Det finns ju faror i klättringen som inte du påverkar, t.ex. stenslag som definitivt kan ta livet av dig. Jag skulle, utan att ha statistk på det hela, kunna påstå att detta är direkt proportionellt mot tiden du tillbringar vid klipporna, eller?.
Mezzner; sa:Mitt val styrs nog så: kan jag vara en aktiv klättrare och, utan att GLÖMMA risken, hoppas på att kunna bli gammal och dö på ett annat sätt än i en krater?
Det hoppas jag att du kan. SKF har ju numera en nollvision så ...
/Micke
[Ändrat av brandmansmicke 2004-01-23 kl 16:50]