Antenn 60 CS

Har inte hunnit prova så mycket ännu, men det verkar så här ungefär:

Mottagningen är halvskaplig vid fönstret (bottenvåningen), gärna på fönsterbrädan, av mitt hus som är i 2,5 våningar i trä.

Mottagningen är ungefär lika bra på instrumentbrädan i bilen, dvs gps:en funkar och kanske har mottagning från mellan 2 och 5 satelliter.

Utomhus KAN den tappa signal om det är höga träd runtomkring, medan öppna platser (som t ex på vattnet) innebär att nästan "alla" satelliterna är "på".

Ska man sitta vid köksbordet måste man ha lite tur och helst en tunt hus misstänker jag.
 
För att man ska få meningsfulla värden på positionen, ska man ha fri sikt mot himlen, inte bara genom ett fönster.
Sen kan det ju förvisso fungera ändå, så att man får någon position angiven, men noggrannheten brukar inte bli lysande.
Å andra sidan, om du behöver GPS inomhus, är det antingen ett hus jag skulle vilja se, eller så kanske du borde söka någon annan sorts hjälp? :)

Anders
 
Bra med positioner inomhus

Kan vara bra när man tex besöker någon och kommer på att man skulle behöva lägga in positionerna för hans bostad som waypoints och göra det sittandes i lugn och ro. Likaså när man sitter och testar olika typer av navigationsprogram som Oziexplorer på PC och vill överföra data via nmea.
 
Mezzner; sa:
Har inte hunnit prova så mycket ännu, men det verkar så här ungefär:

Mottagningen är halvskaplig vid fönstret (bottenvåningen), gärna på fönsterbrädan, av mitt hus som är i 2,5 våningar i trä.

Mottagningen är ungefär lika bra på instrumentbrädan i bilen, dvs gps:en funkar och kanske har mottagning från mellan 2 och 5 satelliter.

Utomhus KAN den tappa signal om det är höga träd runtomkring, medan öppna platser (som t ex på vattnet) innebär att nästan "alla" satelliterna är "på".

Ska man sitta vid köksbordet måste man ha lite tur och helst en tunt hus misstänker jag.



Man kan ju inte generalisera som du gör. Ena stunden kanske man "ser" en 8 satelliter genom köksfönstret. Några timmar senare kanske man inte ser en enda. Likadant kan det faktiskt vara utomhus (om inte omgivningen är optimal). Allt handlar om satelliternas position. Jag har haft både 10 (ganska ofta) och 12 (sällan) satelliter genom framrutan på bilen (men jag har ju ett annat märke....;)
 
Klart man kan påstå att detta är min erfarenhet så här långt, vilket jag gjorde. Om man sedan tolkar det som "att det är så här det är beträffande satellitmottagning inomhus", så får man nog skylla sig själv.
När jag påstår att mellan 2 och 5 satelliter är "på" på just min fönsterbräda så indikerar ju detta att det finns osäkerhet t o m just i det speciella fallet...

Som det står i något inlägg en bit upp så är det dock så att det är vid väldigt få tillfällen som man behöver GPS inomhus. Kartmaterial som visar min planlösning hemma är t ex klart svårt att hitta;)

Det som stör mig mer, är däremot att höga träd och många andra förhållanden gör att man kan tappa signalen utomhus då man kanske behöver kontakt. Dock verkar det som om man återfår den rätt snart, om man är i rörelse åtminstone. Det verkar också vara en oerhörd skillnad om man är inomhus, i skogen eller på sjön (förstås).






[Ändrat av Mezzner 2004-06-28 kl 10:13]
 
Besvikelse

Då betyder det att 60 cs inte har någon bättre mottagning än min Legend vilket jag hade hoppats på med tanke på den utskjutande antennen som då tycks sitta där till ingen nytta och är sannolikt i vägen (så länge den nu håller). Hade nog valt en 76;a om jag känt till detta innan jag beställde min 60 cs;a.
 
Mezzner; sa:
Klart man kan påstå att detta är min erfarenhet så här långt, vilket jag gjorde. Om man sedan tolkar det som "att det är så här det är beträffande satellitmottagning inomhus", så får man nog skylla sig själv.

[Ändrat av Mezzner 2004-06-28 kl 10:13]

Det framgick ju inte speciellt tydligt (eller inte alls) att nästan allt beror på satelliternas position. Det kan ju lätt feltolkas av någon som tittar in här och inte kan ett jota om GPS.
 
Jimmy_L
Det framgick ju inte speciellt tydligt (eller inte alls) att nästan allt beror på satelliternas position. Det kan ju lätt feltolkas av någon som tittar in här och inte kan ett jota om GPS.

Inomhus är ju ett vitt begrepp så jag skulle inte våga påstå att nästan allt beror på satelliternas position...

Vi får hoppas att ingen övertolkar vare sig dina eller mina inlägg.
 
Om man vill testa överföringen av data via NMEA, är det väl vettigare att köra mottagaren i demoläge? Då "flyttar" den ju dessutom på sig.

Med tanke på den ofta opålitliga mottagningen inomhus, är det nog bättre att gå utanför dörren, alternativt panorera kartan tills man kommer till rätt position, och sedan sätta punkten där.
Om mottagaren var igång tills man gick inomhus, kan man ju direkt få positionen utanför dörren, dessutom, utan att jaga runt på kartbilden.

Generellt sett är antennen på en 60CS bättre än den på en eTrex. Åtminstone när det gäller att hålla mottagningen under dåliga förhållanden. Men inomhus är det ingen som hade tänkt att det skulle fungera. Att man kan ha tur och få en position ibland ändå, det är en annan sak.
76CS har en likadan antenn. Enda skillnaden är att den är inkapslad i höljet. Det får också med sig att mottagarens volym ökar, utan att vikten ökar speciellt mycket. Därför flyter en 76CS.
En nackdel med quad helixantennens känslighet är att den ibland klarar av att ta emot så svaga signaler, att den beräknade positionen blir ganska mycket fel. De svaga signalerna innehåller ofta mycket reflektioner, som ibland kan förvirra korrelatorerna i mottagaren, så att de låser på fel ställe på signalen. Sådana fel är oftast av övergående natur, men som med alla mätinstrument gäller det att användaren förstår att skilja på vad instrumentet visar och vad det menar.

Att det är svårt med mottagningen under täta träd och liknande är inte speciellt förvånande. Frekvensen som används påverkas kraftigt av vatten i vätskeform (däremot mycket litet av vatten i gasform, alltså moln). Men täta lövverk, speciellt om det har regnat på dem, är inte bra för mottagningen.
Att det då kan bli bättre om man går en bit, beror vanligen på att man kommer till ett ställe där mottagningen är bättre. Generellt är det dock lättast för mottagaren om man står still. Då under förutsättning att man inte stannat under de tjockaste träden...

Kartritare, som ritar orienteringskartor med hjälp av GPS, brukar ha en mottagare med extern, förstärkt antenn. Om man då dessutom sätter den antennen (som brukar vara av typen patch, alltså sådan som sitter i exempelvis eTrex) på en decimeterstor stålplåt, och sedan monterar alltihop i mössan, får man så bra mottagning som man kan begära med konsumentprylar. Mindre plåtbit, eller ingen alls, men fortfarande med antennen i kepsen, gör också nytta, jämfört med att ha antennen delvis skymd av kroppen.
För sådana aktivitet är det ju typiskt nog så, att när den behövs som bäst (tät skog), fungerar GPS:n som sämst...

Om man har möjlighet att välja tillfälle, finns det programvaror som kan förutsäga när satelliterna står som mest fördelaktigt på himlen. Proffsen försöker sig inte på att göra några mätningar vid "fel" tillfällen, om resultatet är viktigt, har jag hört sägas. Det finns kanske någon yrkeslantmätare som kan utveckla det resonemanget?

Anders
[Ändrat av apersson850 2004-06-28 kl 17:24]
 
Dennis! Jag har haft min 60CS i en månad nu, hade en legend innan....och jag har märkt en OTROLIG skillnad i 60CS förmåga (åt +++++ hållet!!!)att plocka upp sateliterna jfr. med legenden, tex i mitt fina tält :) under en massa träd......så sudda bort din sura min!!!!!!! :)
 
Just det, 60CS har MYCKET bättre mottagning än den Vista jag hade förut. Det enda som fortfarande retar mig på 60CS är de otroligt degiga knapparna utan klickkänsla alls.


MVH Tony
 

Liknande trådar