Antenn 60 CS

Re: 60cs i bil

skiman; sa:
Hur är det med att använda den i bilen, är inte displayen väl liten för att den ska vara till nytta då...
Det är just därför autorutt är så användbart. Man behöver inte sitta och illglo på skärmen utan får meddelanden hur man skall svänga och hur långt det är kvar dit. De snabba blickarna räcker skärmen väl till för. Åtminstone har en lika stor skärm räckt utmärkt för mig i flera år i både bil och på motorcykel nu. Om man däremot inte har autorutt i enheten (som med MetroGuide) så funkar skärmen halvhyggligt om man manuellt zoomar in och ut när man orienterar sig men när man behöver riktig överblick måste man ändå plocka fram papperskartan.
 
Det räcker inte att vara vid ett fönster.

Du måste ha fri sikt, tom träd och trånga gator kan skymma sikten för en bra satellitmottagning. Det gäller för övrigt alla GPS-mottagare.

Handburen GPS är i alla fall en en bra sak att ha i svampskogen (stå i en glänta) för att hitta tillbaka till bilen, fisketurer för att märka grund, fjällvandring, kartor när man turistar etc.

Ha det bra.
 
Visst gör det det, men det gäller mer eller mindre, beroende på vilken sorts mottagare och antenn man har.

Min iQue blir mycket bättre om jag ansluter en yttre antenn, med förstärkare inbyggd. Om jag dessutom sätter antennen på en plåtbit, blir det ännu bättre.

Skillnaden på att ha inbyggd antenn inne i bilen eller en förstärkt yttre antenn uppe på biltaket är helt enkelt enorm.

Men är det fri sikt fungerar båda varianterna tillräckligt bra.

Anders
 
Skillnad

Vad jag kan förstå så fungerar 60 cs lika bra oavsett vilken vinkel man har på den tack vare antennen, så länge som antennen har fritt uppåt.
På Legend så måste man ha översidan riktad upp mot satteliterna så detta är ju en skillnad som man kommer att märka av till 60 cs fördel. Man kanske vill liggandes på rygg i tältet få sina kordinater.
 
Då har du förstått fel.
En quad helix antenn fungerar bäst när den hålls lodrätt. Du ska alltså hålla upp mottagaren framför dig, så att displayen är vertikal, om du har problem med mottagningen.
För en mottagare med patchantenn gäller däremot att den ska hållas horisontellt.

Det gäller alltså att, som användare, åtminstone sätta sig in i vilken typ av antenn man har, för att kunna använda den optimalt. En del mottagare, exempelvis GPS V, har en antenn som man kan rotera. Då kan man hålla mottagaren i en ergonomiskt vettig vinkel (ofta horisontellt), men ändå låta antennen peka uppåt. Den möjligheten finns ju inte på 60CS eller 76CS.
För vissa mottagare, som exempelvis GPSMAP 76, är det heller inte så uppenbart vilken antenn som finns, eftersom den är inbyggd under höljet.

Dumt nog är det så, att med GPSMAP 76S och 76CS, liksom med 60CS, ska man hålla mottagaren vertikalt för bästa mottagning, men horisontellt för att magnetkompassen ska fungerar. Den magnetiska kompassen kommer ju ofta till användning just när mottagningen är dålig...

För exempelvis eTrex Vista och Summit fungerar både antennen och kompassen bäst när mottagaren hålls horisontellt.

Magellan har en annan konstruktion på magnetkompassens givare, så där slipper man den motsägelsen.

Anders
 
Vinnare

Ok, men den borde ändå vara användbar när man ligger på rygg och tiltar mottagaren några grader från lodrätt läge. Någon som vet om det finns en liknande program som "Sendmap" som kan klara av att sända "img" filer till 60 cs via usb-porten.
 
Klart att den är användbar. När jag körde med Vistan i bilen stod den nästan upprätt, vilket är helt fel med den antennen. Men det fungerade oftast ändå. Jag skrev nu om optimala positioner.

Anders
 
Re: Vinnare

skiman; sa:
Någon som vet om det finns en liknande program som "Sendmap" som kan klara av att sända "img" filer till 60 cs via usb-porten.

Om ni har kört eran GPS så har ni fått med Mapsource så använd det... Varför krångla, det finns massor med trådar som beskriver överföringen av IMG filer via Mapsource
 

Liknande trådar