Antenn 60 CS

PUHH

Vilken tur att den ändå tycks vara bättre än jag trodde nu ett tag, det är ju ofta i tältet jag kommar att använda den också kan jag tro så låter ju bra. Får min 60 cs till veckan när en vän från Minnesota besöker mig. Har inte lyckats hitta någon liknande väska till den som jag har till Legenden, med plastfönster men kanske dyker upp något så småningom. Gruvar mig också för att måsta köpa lämplig karta till den borde väl passa med Mapsource europa eller Sweden Danmark om den nu har även den norra delen av sverige.
 
Om du sitter inne...

... och vill veta var du är kan du säkert fråga anstaltsledningen. :)
Eller söka på gulasidorna eller eniro. Då får du koordinaterna (i Swedish Grid/RT90) till den sökta adressen direkt i URLen, låt vara mitt inne i en strid ström av kakalorumtecken. Om URLen inte visar kooordinaterna utan endast den sökta adressen klickar du en gång i kartan, så vips får du en ny URL med alla nuffror. Det sägs att koordinaterna motsvarar fastighetens tyngdpunkt baserat bottenytan = så nära vardagsrummet du kan komma.
 
gammalt utförande gulasidorna

Om du söker adress på karta gulasidorna idag så får du inte kordinater på samma sätt som tidigare.
De har nog förändrat det utförandet. Visserligen kan man få lite siffror om man skickar det som e-mail men de verkar inte stämma något vidare, har inte hunnit kolla detta riktigt ännu.
Längst mer i browsern, gäller explorer kan man skymta kordinaterna en kort stund medans javascriptet läses in men man hinner inte uppfatta vad som står där, skulle inte vara fel med ett program som kan ordna till detta. Vidare så om man åker hem till någon och har gps;n avslagen tills man är där sittandes i soffan så skulle det väl inte vara fel om man kunde få kordinaterna just då. det kan ju hända lite då och då på något cafe' eller hos någon äldre som inte har dator. Var inte så bakåtsträvande utan det är efterfrågan som skapar bättre produkter och de kommer inte några sådana om vi inte visar ett behov. Tänk också på att det idag är endast en bråkdel av befolkningen som har gps och många vet ej alls vad kordinater överhuvudtaget är.
 
Mapsource är generellt

"Mapsource Europa" är alltför generellt för att det ska gå att avgöra om den är nyttig för dig eller ej.

Mapsource är ett generiskt namn för alla Garmins kartprodukter. Det finns flera olika sorter.

Här har, under flera år, kartbilden varit densamma i alla Garmins vägkartor. Däremot har innehålllet i de databaser som hört till varierat. Jag har skrivit om detta förr här, men det är kanske dags igen nu. Alltså:

Mapsource Roads & Recreations.
Vägkarta med gatunamn. Ingen möjlighet att söka på adresser i mottagaren.
Passar bäst till äldre mottagare med litet kartminne, exempelvis GPS III+.

Mapsource MetroGuide.
Vägkarta med gatunamn och POI (Points Of Interest). Möjlighet till sökning av adresser och POI i mottagaren.
Passar exempelvis till eTrex Vista.

Mapsource City Select.
Vägkarta med gatunamn, POI och ruttberäkningsinformation. Klarar även att beräkna rutter längs vägen (turn-by-turn) i mottagare som stödjer detta.
Från början avsedd för mottagare med autorutt men litet minne, exempelvis GPS V. På senare tid modifierad något, för att passa bättre i mottagare med större minne, som iQue 3600 och GPSMAP 76CS.

Mapsource City Navigator.
Vägkarta med autorutt, liksom CS. Fler ruttberäkningsattribut än CS. Från början avsedd för mer avancerade mottagare med autorutt, som StreetPilot III+.
City Select har närmat sig CN (främst på grund av den betydligt mer kapabla iQue). CN levereras nu till nästa generation StreetPilot, alltså 26xx-serien.

I Europa har alltså alla dessa, med samma generationsnummer, samma kartbild. Det är de övriga möjligheterna som skiljer.

CS och CN kräver kod, som passar till mottagaren, för att de ska fungera. R&R och MG går utan kod.

Från version 5 finns täckning i hela Sverige, från version 6 också hela Norge.

Sweden/Denmark (vars senaste version har nummer 4) har alltså INTE täckning i större delen av Norrland.

Anders
 
Det finns en...

... mottagare med extrem känslighet som sägs funka inomhus som heter Fortuna Clip On säljs bl a här http://www.soltek.se/gps/cliponbtgps.htm. Den dock andra problem som beskrivits utförsligt här i forumet.

Betr kartor.eniro.se: Om du söker på en adress så visas en karta. Om du klickar en gång i kartan zoomar den in ett steg, därefter finns koordinaterna i URLen.

Dennis, du måste nästan ta och berätta om din speciella gåva som gör att du kan uttala dig om en främmande persons läggning, i mitt fall "bakåtsträvande", bara på grundval av sju rader i ett inlägg.
 
sträva mot bättere produkter=klaga

Vad jag ville komma fram till att vi måste givetvis klaga på produkterna för att få en utveckling och med det menas att vi ska helt enkelt KRÄVA att en GPS ska fungera inomhus. Under förutsättning att mottagaren blir bättre och att effekterna på sändarna blir lägre, vem vill sitta i mikrovågor med mer effekt än nödvändigt. Om vi sätter oss ner och är nöjda blir det stopp.
Ok, Eniro ger den möjligheten än så länge medans man ej kan se kordinaterna numera på Gulasidorna. Man får glädjas medans tid är och söka rätt på alla bekantas kordinater.
 
Mycket bra inlägg

Väldigt bra information Anders, tack för det, skulle nästan tro att du arbetar med Mapsource produkter.
 
Tackar och bockar.
Fast det är så att jag använder Mapsource produkter, jag arbetar inte med dem.
Men flerårig erfarenhet av Garmins GPS, med tillhörande kartor, har naturligtvis satt något spår.

Fortunas mottagare har en intressant teknik, där man egentligen inte har en känsligare mottagare, men lägger ner ännu mycket mer datakraft på att försöka göra något vettigt av de svaga signaler som avlyssnas.
Den nackdel jag känner till är väl främst att den blir lite "seg", för signalbehandlingen tar några sekunder extra.

Anders
 
Re: Mapsource är generellt

apersson850; sa:
Mapsource Roads & Recreations.
Vägkarta med gatunamn. Ingen möjlighet att söka på adresser i mottagaren.
Passar bäst till äldre mottagare med litet kartminne, exempelvis GPS III+.
I tillägg till Anders utmärkta sammanställning kan sägas att just Roads&Recreations är nedlagd sedan januari och därmed förmodligen aldrig kom ut i version 6.

Eftersom så många pratar om Metroguide i samband med GPSMAP60 tänkte jag påminna om att om man skall använda den för vägnavigering så missar man en stor del av finessen genom att använda MG. Autorutt i enheten är en utmärkt funktion som det kanske är svårt att inse hur bra det är innan man provat. Efter att ha använt autorutt i flera år är mitt tips dock att det är CitySelect ni skall ha till Garmins mottagare som har autorutt om ni har det minsta behov av navigering på vägnätet.
 
60cs i bil

Hur är det med att använda den i bilen, är inte displayen väl liten för att den ska vara till nytta då och är minnet på 56 mb tillräckligt för cityselect. Någon som har lite info om detta?
 
Displayen är inte så stor på 60CS, men den är väldigt tydlig och lättläst just för att den har bra kontrast och färg mm.

Sätter man den på vettigt avstånd på panelen el. uppe på instrumentbrädan så är det inga problem att se vad som står i displayen.

MVH Tony
 
Pelle har rätt, R&R finns bara t.o.m. version 5. Vilket innebär exempelvis att täckning i hela Norge saknas.
Men den berör ju ändå mest utgångna mottagare.

För att få ett mått på vad som ryms i en 60CS, kan jag säga att med CS 6 Europe, ryms sydsverige upp till en linje genom Fagersta, om man utelämnar Gotland.

Ett alternativ, som börjar bli tillgängligt nu (en kompis beställde från GPS Warehouse igår, och de påstod sig ha den i lager) är GPSMAP 76CS. Annat hölje och 128 MB minne (64 MB i 60 CS), med 115 MB tillgängligt för användaren. Alltså 13 MB baskarta (även länsvägar med) istället för 9 MB baskarta i 60CS.
Funktionen i övrigt identisk med den för 60CS, om inte annat så för att de båda olika enheterna använder samma programvara.

I den ryms hela Sverige, inklusive Gotland, och dessutom hela Danmark. Det blir ett par MB över, så man kan komma strax förbi gränsen till Tyskland, om man nu ska hitta till någon lämplig ölhandlare eller nåt sånt.

Anders
 

Liknande trådar