En kombination
Det är naturligtvis programvaran som tillåter ett visst antal punkter. Men minnets storlek tillåter förstås inte miljontals med punkter, även om programmeraren skulle vilja.
Jag vet inte om en Venture har samma storlek på flashminnet som en Vista, men det är väl troligt. Då menar jag inte till kartor, för där har Venture bara 1 MB, utan det som används till firmware och waypoints, färdvägar osv.
Om vi antar att så är fallet borde en Venture faktiskt ha plats till ännu fler punkter än en Vista, eftersom Venture har färre finesser i övrigt. Dess firmware är antagligen lite mindre, på grund av det.
Däremot är det naturligtvis en marknadsmässig fråga också. Ska de låta alla modeller uppgraderas till så stort minne för färdvägar, eller låta det vara som det är nu? Nu är det ju bara toppmodellerna i eTrex resp. 72/76-serierna samt den nya Geko 201 som stöttar så många punkter.
För Garmin ligger det klart någon logik i att de dyraste och/eller nyaste modellerna innehåller störst och mest i största allmänhet.
Mitt tips är att sådana finesser, som kan implementeras bara genom att ändra i programvaran, lär vara sådant som man pytsar in efterhand som köpmotståndet ökar, när enheterna i fråga blir äldre och mer omoderna. Det är ju billigare att förlänga livet på en existerande enhet på det sättet, jämfört med att ta fram nya hårdvaruplattformar.
Anders