Antal paddlare i Sverige?

Snabbt förändrad statistik. När kanothuset i Åmål brann, med ett par av mina kanoter i....blev det med all sanorlikhet rull i statestiken. fler kanothus har brunnit...men när jag tittar runt i bekantskapskretsen ser jag att ca 3 kanoter per utövare verkar "normalt", de som har en Al-kanadensare brukar var 3-5 p. IMHO

Eric,
får inte länken att funka o hittar inte in i RFs länkar.

Vad räknar du till Multisport?

Statistiken konfirmerar vår "ball parking", och justerar den uppåt om man tar med tävlingskajakister.

/

Eric,
får inte länken att funka o hittar inte in i RFs länkar.

Vad räknar du till Multisport?

Statistiken konfirmerar vår "ball parking", och justerar den uppåt om man tar med tävlingskajakister.

/

Länken fungerar för mig - men jag har ju Mac´ förstås ;-)

Det är RF som ställer frågorna i en årlig undersökning. Siffrorna är för 2008 och frågan är: Motionsaktiviteter minst 1 gång per månad.

Jag gissar att man kan kryssa i fler så kanske att multisportare även kryssat i kanot? Jag har ingen aning om vad de menar med multisport...

IT-kraschen i början på 2000-talet frigjorde en mängd "kreativa entrepenörer" av någon obegriplig anledning tyckte de flesta att kajak branchen var en guldgruva där man snabbt kunde dra in cash för att tanka Porchen med

Innan 2000 hördes inte ett pip om försäljnings siffror och liknande. Trapper som jag jobbar med är ett organiskt växt företag som funnits på marknaden i cirka 40år. Man har i princip hela tiden legat efter och jobbat mot en växande orderstock. Under vintern har man fått ett litet andrum och med lite tur har man byggt upp ett lager med halvfärdiga kanoter som man sedan färdigställt under högsäsongen.

Siffran 8000 har jag också hört men jag tror att den är ganska överdriven. Troligtvis har den använts för att hausa upp marknaden så att man lättare skall kunna låna pengar. RF siffror tror jag kan stämma tror många som paddlar "havspaddling" även räknar detta som ett motionerande vilket det ju förstås är.

Kanotbranchen är en ganska liten branch. Roddbåtstillverkaren Linder omsätter betydligt mer än någon i Kajakbranchen.

Man kan kolla på http://www.allabolag.se

Hans Friedel

Senast ändrad:
Vet du hur många de frågar? Det är några av siffrorna som jag tycker är lite märkliga, exempelvis klättersiffrorna.

Vet inte hur många de frågar. Vid en vanlig "Gallupundersökning" nöjer de sig ibland med 1.000 personer och drar slutsatser från det för hela befolkningen. Siffran 0,7% skulle innebära 3,5 män respektive 3,5 kvinnor om de nöjt sig med 1.000 personer...

Hoppas alltså att underlaget är större och att urvalet är slumpvis och att bortfallet inte är stort osv. Men RF borde vara tillräckligt rutinerad beställare för att fixa det ;-)

Länken fungerar för mig - men jag har ju Mac´ förstås ;-)

Det är RF som ställer frågorna i en årlig undersökning. Siffrorna är för 2008 och frågan är: Motionsaktiviteter minst 1 gång per månad.

Jag gissar att man kan kryssa i fler så kanske att multisportare även kryssat i kanot? Jag har ingen aning om vad de menar med multisport...

jag kör också Mac, o länkar är väl länkar... :)

Ok, ska kanske ställa RF frågan om hur de definierar "multisport". Ingen sådan kategori på vare sig Utsidan eller RF:s hemsida.

Mats

jag kör också Mac, o länkar är väl länkar... :)

Ok, ska kanske ställa RF frågan om hur de definierar "multisport". Ingen sådan kategori på vare sig Utsidan eller RF:s hemsida.

Mats

Med multisport menar de väl tävlingsformen multisport? Dvs. en form av vildmarks-triatlon där de vanliga grenarna som ingår är löpning, MTB och paddling. Grenarna kan dock skilja från tävling till tävling, det kan vara fler eller färre.

En multisportare kan alltså räknas som kanotist, frågan är bara om de räknas dubbelt eller inte?

Riksidrottsförbundet för statistik varje år om olika gruppers idrottsvanor.

http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_343/scope_128/ImageVaultHandler.aspx

Jippiiii !!! Äntligen lite siffror:

0,7% av männen (26.000 st) och 0,7% av kvinnorna (26.000 st) säger att de har Kanot/kajak som regelbunden motionsaktivitet minst en gång per månad!

Multisporten får 0,5% av männen (18.000 st) och 0,4% av kvinnorna (14.000 st) på samma fråga.

Enligt detta skulle kanot vara den enda helt jämställda sporten!
Det är dock inget som återspeglas i min klubb där fördelningen är klart skevare..
Skulle vilja hitta den föreningen som väger upp statistiken. =)

hur många kajaker säljer ni?

Ni som är eller representerar kanottillverkare/återförsäljare här i detta forum, hur många kajaker säljer ni per år? En rättfram fråga bara...

/M

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Waveface Statistik över antal havspaddlare i Sverige? Paddling allmänt 0
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
eyck Intressant liten vattenjet för paddlare Paddling allmänt 12
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Ballderrot Kajaktips till köpsugen 2 meter lång paddlare... Paddling allmänt 15
rvqrat Paddlare till Åre Extreme Challenge sökes (akut) Paddling allmänt 1
Mikael Svartsö Köp av kajak för förstagångs paddlare? Paddling allmänt 5
MFDN Välja kajak för mindre paddlare? Paddling allmänt 36
Matte83 Paddlare räddad på ö. Paddling allmänt 62
JohanC Sökes: Storbystade paddlare Paddling allmänt 11
thureb Två paddlare på Svalbard anfölls av isbjörn Paddling allmänt 20
lejnad Erfarna paddlare - se hit! Paddling allmänt 5
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
Elkie Blå Band-paddlare försvunnen....! Paddling allmänt 43
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
osterake försvunnen paddlare Paddling allmänt 1
Rindmyr Kajak för långa paddlare!? Paddling allmänt 22
Erik Barkefors Olika typer av paddlare Paddling allmänt 30
petski Inte så kul för en paddlare Paddling allmänt 1
Janneos HBB paddlare 2007 Paddling allmänt 1
Mike C Frågor till HBB paddlare Paddling allmänt 10
Brune 2st HBB paddlare framme Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare kring Westervik! Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare i härnösands trakten. Paddling allmänt 0
toblotron Bra matrecept för paddlare? Paddling allmänt 0
kajakmicke paddlare = miljöbelastning? Paddling allmänt 22
flajjer Avgift för paddlare Paddling allmänt 40
Öbacka Shorts och tröjor för paddlare Paddling allmänt 7
mattias_altin Efterlysning Feathercraft-paddlare Paddling allmänt 0
PS-VKF Tre lyckliga HBB-paddlare har nått Haparanda Paddling allmänt 2
kajakmicke paddlare druknade Paddling allmänt 7
bombom Paddlare sökes - för ÅEC Paddling allmänt 1
Forest Svår kajak eller dålig paddlare? Paddling allmänt 5
Kalle E Udda paddling, och paddlare Paddling allmänt 3
S/Y Norden Sveriges snabbaste paddlare Paddling allmänt 10
articat Paddlare för USA och freden Paddling allmänt 57
Fischer Träffa andra paddlare irl! Paddling allmänt 2
Stadan Paddlare = bajsare? Paddling allmänt 21
tomas77 Paddlare sökes Paddling allmänt 1
ew Paddlare på vintern ... Paddling allmänt 16
SES Kamera för paddlare Paddling allmänt 11
Fischer Bok om HBB av HBB-paddlare Paddling allmänt 0
Klubb / Paddlare i Gävle Paddling allmänt 1
IsP Förslag på 2-3 dagars paddeltur i södra halvan av Sverige Paddling allmänt 10
Wibrån En långfärdspaddling tvärs över Sverige Paddling allmänt 11
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
LY90 Åar - Södra Sverige Paddling allmänt 17
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg